Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Wort op gistslurry

Gestart door bierfan, 05-12-2013 21:09 u

Vorige topic - Volgende topic

matthew

Qua gist slurry bereken ik nooit iets. Wel  heb ik een gistkast en houd mijn temp stabiel (gemeten aan de buitenkant van het gistvat). Te weinig gist toevoegen is in mijn ogen vele malen erger dan te veel toevoegen. Ik hevel ook na een week altijd het bier over naar de mandfles... (wel eerst even SG meten natuurlijk).

William

Citaat van: matthew op 08-12-2013  10:44 uQua gist slurry bereken ik nooit iets. Wel  heb ik een gistkast en houd mijn temp stabiel (gemeten aan de buitenkant van het gistvat). Te weinig gist toevoegen is in mijn ogen vele malen erger dan te veel toevoegen. Ik hevel ook na een week altijd het bier over naar de mandfles... (wel eerst even SG meten natuurlijk).

Mijn punt is dat met een duidelijke overmaat gist de temperatuur ín het wort duidelijker hoger wordt, ook in een temperatuur gecontroleerde gistkast omdat de warmteproductie per tijdseenheid te veel is voor de koelcapaciteit. Op een gegeven moment ga je dat proeven, ook bij temperatuurcontrole op de wand.

Te weinig is inderdaad nooit goed dan maar liever iets te veel.

Maar zoals gezegd, het blijft natte vinger werk.

hansHalberstadt

Als het belangrijkste probleem is dat de temperatuur te ver op zou lopen dan is dat waarschijnlijk nog een van de dingen die het simpelste is op te lossen, maar dan moet je toch eerst zien te achterhalen hoever de temperatuur dan oploopt. Vergeet daarbij niet dat de volumeschaal van amateurbrouwers ervoor zorgt dat je veel minder oplopende temperatuur hebt dan bij grote brouwsels, wanwege de verhouding tussen (koelend)oppervlak en inhoud.

HansH.   

RobinB

Citaat van: Oscar op 08-12-2013  00:46 uMr malty klopt al niet
MrMalty geeft een goede indruk van de orde van grootte waaraan je moet denken.
Veel beginners hebben daar geen flauw benul van en maken vaak (veel) te kleine starters. Mrmalty geeft hen dan een goede houvast. Je moet het niet gebruiken als een exacte harde waarde.

Daarnaast heeft hij daar vele uren gisttellingen voor op zitten, dus het heeft ook nog een solide basis.
Niks niet vergeten dus, maar aanraden aan iedere (beginnende) hobbybrouwer!
:duimop:

Jeukstaardt

Even een praktische vraag: hoe win je die slurry uit de bodem van je gistingsvat?
Spoel je die eruit of scheppen?

RobinB

Met wat achtergebleven jongbier los zwenken en dan gieten. :)

Jeukstaardt

En daar hoef je vervolgens niets meer mee te doen als je het bijvoorbeeld wilt bewaren in een pot of zo?

hansHalberstadt

Citaat van: RobinB op 08-12-2013  22:04 uMrMalty geeft een goede indruk van de orde van grootte waaraan je moet denken.
Veel beginners hebben daar geen flauw benul van en maken vaak (veel) te kleine starters. Mrmalty geeft hen dan een goede houvast. Je moet het niet gebruiken als een exacte harde waarde.

Daarnaast heeft hij daar vele uren gisttellingen voor op zitten, dus het heeft ook nog een solide basis.
Niks niet vergeten dus, maar aanraden aan iedere (beginnende) hobbybrouwer!
:duimop:
Zeker mee eens als er een solide basis achter zit. Ik vraag mij vooral af wat er gebeurt als je zeg een factor 2 te weinig gist hebt t.o.v. mr Malty. Volgens mij had ik iets dergelijks 2 brouwsels terug. Het gistte wel, maar de hoofdgisting duurde 3 weken of zo en was dus slepend en lagere eindvergistingsgraad, terwijl ik nog geroerd had tijdens de gisting. laatste brouwsel had ik bewust veel meer gist opgekweekt en vergistte binnen een week helemaal uit en een hoge eindvergistingsgraad. Dat gaf voor mij aan wat de minimum hoeveelheid gist  ongeveer is. Ik denk dus dat het niet zoveel uitmaakt of je 25% meer of minder gist hebt, maar verder weg onder het optimum kan een slepende gisting veroorzaken. Meer gist is zinloos waarschijnlijk en kan misschien de temperatuur ongecontroleerd op laten lopen zoals William aangaf. Ik los dat simpel op door aan het begin van de gisting bv op 18 ºC te beginnen. Daardoor loopt de gisting al langzamer, dus minder opwarming, maar als je weet hoeveel gist je nodig hebt hoef je minder van dit soort bijsturingen te doen.
HansH.     

William

Citaat van: hansHalberstadt op 08-12-2013  22:37 uDaardoor loopt de gisting al langzamer, dus minder opwarming, maar als je weet hoeveel gist je nodig hebt hoef je minder van dit soort bijsturingen te doen.   

Koel starten is inderdaad ook een goede om te gist onder controle te houden. :duimop:

Doordat ik TControl met bellenteller gebruik kan in redelijk goed inschatten of ik een vergisting onder controle heb. Daarbij valt op dat bij gebruik van teveel slurrie de vergisting sneller en met een hevigere piekproductie van CO2 verloopt.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 08-12-2013  22:37 uZeker mee eens als er een solide basis achter zit. Ik vraag mij vooral af wat er gebeurt als je zeg een factor 2 te weinig gist hebt t.o.v. mr Malty. Volgens mij had ik iets dergelijks 2 brouwsels terug. Het gistte wel, maar de hoofdgisting duurde 3 weken of zo en was dus slepend en lagere eindvergistingsgraad, terwijl ik nog geroerd had tijdens de gisting. laatste brouwsel had ik bewust veel meer gist opgekweekt en vergistte binnen een week helemaal uit en een hoge eindvergistingsgraad. Dat gaf voor mij aan wat de minimum hoeveelheid gist  ongeveer is. Ik denk dus dat het niet zoveel uitmaakt of je 25% meer of minder gist hebt, maar verder weg onder het optimum kan een slepende gisting veroorzaken. Meer gist is zinloos waarschijnlijk en kan misschien de temperatuur ongecontroleerd op laten lopen zoals William aangaf. Ik los dat simpel op door aan het begin van de gisting bv op 18 ºC te beginnen. Daardoor loopt de gisting al langzamer, dus minder opwarming, maar als je weet hoeveel gist je nodig hebt hoef je minder van dit soort bijsturingen te doen.
HansH.   

Vanavond nog even in Naziss zitten neuzen. Daar wordt een duidelijk verband gelegd tussen de hoeveelheid gist en de duur van de hoofdgisting. Testjes die ik heb gedaan hebben dat ook laten zien. Maar ook dat meer gist een betere vergistgingsgraad geeft zoals jij ook al aangeeft.
25% meer dan Mr Malty aangeeft zorgt voor snelle vergistingen terwijl het bier ook goed uitgist. Als je nog meer gist gaat gebruiken wordt het bier heel erg clean. Bij mijn laatste brouwsel heb ik dat nog een keer uitgeprobeerd. Omdat ik een overmaat aan gist had heb ik een lage vergistingstemperatuur aangehouden. Weinig esters heeft het bier. Jammer want ik houd wel van een estertje.

hansHalberstadt

Citaat van: William op 08-12-2013  22:41 uKoel starten is inderdaad ook een goede om te gist onder controle te houden. :duimop:

Doordat ik TControl met bellenteller gebruik kan in redelijk goed inschatten of ik een vergisting onder controle heb. Daarbij valt op dat bij gebruik van teveel slurrie de vergisting sneller en met een hevigere piekproductie van CO2 verloopt.
Die piekproductie kan misschien ook nog verstoord worden omdat het wort opwarmt en daardoor minder koolzuur kan bevatten, dus komt er ook nog koolzuur vrij uit oplossing. Het zou dan kunnen lijken alsof de gisting nog heftiger wordt dan hij al is. Hoe dan ook te snel is ook niet handig, kans op overschuimen, oplopen temperatuur etc. Heb jij het idee dat je de temperatuur op het vat (met isolatie) op een acceptabele manier kunt meten? Ik heb dat zelf nog niet goed onderzocht.
HansH

Herman

Citaat van: Jeukstaardt op 08-12-2013  22:20 uEn daar hoef je vervolgens niets meer mee te doen als je het bijvoorbeeld wilt bewaren in een pot of zo?
Ik doe het na schudden in een ziplock plastic zak. Voordat ik dit doe, maak ik de hals van de gistingsfles schoon met een in alcohol gedrenkte keukenroldoek. Op deze manier verkregen slurry gebruik ik tot 6 maanden na oogsten, een deel van de slurry gebruik ik dan om de starter aan de praat te krijgen.

Niels B.

Citaat van: Jeukstaardt op 08-12-2013  22:14 uEven een praktische vraag: hoe win je die slurry uit de bodem van je gistingsvat?
Spoel je die eruit of scheppen?

Dit filmpje maakt veel duidelijk

RobinB

Gist wassen met water is overbodig en gist wassen met zuur is een matig lapmiddel.
Ik zou geen van beide aanraden. :)

Jeukstaardt

Citaat van: RobinB op 09-12-2013  21:12 uGist wassen met water is overbodig

Waarom is dat?

RobinB

Omdat het niks toevoegt en eerder kwaad kan (selectie van bepaalde fenotypen).

Jeukstaardt

Dus gewoon verzamelen en gebruiken dus?

RobinB

Vergelijkbare Topics (7)

41183

Reacties: 4
Gelezen: 1017

5723

Gestart door Frans007

Reacties: 27
Gelezen: 15347

35106

Reacties: 8
Gelezen: 2205

30519

Reacties: 10
Gelezen: 3317

29521

Reacties: 15
Gelezen: 6992

24513

Reacties: 1
Gelezen: 1577

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.