Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Single Hop IPA Experimental 366

Gestart door RGeraads, 19-11-2013 16:01 u

Vorige topic - Volgende topic

RGeraads

Goedemiddag,

A.s. donderdag ben ik een dagje vrij van mijn werk en wil ik een Single Hop IPA gaan brouwen. Onlangs heb ik bij The MaltMiller een nieuwe hop besteld, waar vooral de ervaringsdeskundigen uit Amerika erg positief over zijn, namelijk de Experimental 366. Deze wordt omschreven als uniek mango, grapefruit en ananas. Ik ben reuze benieuwd. Aangezien ik geen ervaring heb met Single Hop IPA en hoe deze precies gebitterd moeten worden, post ik hier even het recept. Tips zijn van harte welkom!

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk201311
Naam receptSingle Hop IPA 366
Brouwdatum21-11-2013
BiertypeAmerikaanse IPA
Volume12,00 l
Begin SG1,060 SG
Berekende kleur (Morey)19 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)54 IBU
Brouwzaalrendement63,0 %
Kooktijd75 min.

Water en brouwzouten
[row]
HoeveelheidIngrediënt
15,60 lWater uit Water4,30spoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,58 kgPale Ale moutDingemans7 EBC92,0 %
0,16 kgVienna moutWeyermann7 EBC4,0 %
0,16 kgCara-redWeyermann50 EBC4,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Éénstapsmaisch66 °C1 min.75 min.4,0 l/kg
Uitmaischen78 °C17 min.1 min.4,0 l/kg

Hop
HoeveelheidNaam% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
10,0 gExperimental 36615,7 %75 min.31,3 IBU
5,0 gExperimental 36615,7 %30 min.11,5 IBU
10,0 gExperimental 36615,7 %10 min.10,9 IBU
15,0 gExperimental 36615,7 %0 min.0,0 IBU
15,0 gExperimental 36615,7 %koudhop0,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamtype
11,5 gSafale American(US-05)bovengist

Alvast bedankt!

Groeten,
Raymond

Jacques

Het is altijd leuk om nieuwe grondstoffen uit te proberen. De laatste tijd is er een constante stroom aan grondstoffen die we nog moeten leren gebruiken. Dat maakt de hobby zo leuk. Er is altijd wat te leren.

Zou je jouw ervaringen hier willen delen. En het zou helemaal leuk zijn als je het bier ruilt tijdens een bijeenkomst van hobbybrouwers en dat daarna de proevers ook hun bevindingen delen.

Etn82

Citaat van: Jacques op 19-11-2013  21:21 u... En het zou helemaal leuk zijn als je het bier ruilt tijdens een bijeenkomst van hobbybrouwers en dat daarna de proevers ook hun bevindingen delen.

Ik bied me al aan als vrijwilliger ;) Krijg je natuurlijk wel een Bebaard Brouwsel voor terug

RobinB

Interessant om ook eens naast simcoe of (in iets mindere mate) amarillo te zetten?
Gezien het mango smaakprofiel.

Adbrouwt

Citaat van: Jacques op 19-11-2013  21:21 uZou je jouw ervaringen hier willen delen. En het zou helemaal leuk zijn als je het bier ruilt tijdens een bijeenkomst van hobbybrouwers en dat daarna de proevers ook hun bevindingen delen.
Jacques heeft dat groots aangepakt met zijn Brand Zwaar Blond ;)
Ik wil mij ook wel op offeren om te proeven in ruil voor een corneel biertje natuurlijk. Lijkt me ook wel een mooi gekleurd biertje te worden. :brouwen:

RGeraads

Over de kleur twijfel ik nog, wellicht wordt hij iets te donker voor een IPA. Ik overweeg om de Cara-Red te veranderen in Cara-Hell, alleen heb ik die niet op voorraad. Misschien is het ook wel goed zo. Mijn laatste IPA was wat donker uitgevallen (24 EBC) en hier had ik 11% Münchenermout gebruikt en 4% Cara-Munich. Dit was duidelijk teveel van het goede, hoewel er daardoor ook een mooie balans door de moutigheid aanwezig was.

Ik zou graag deze brouw een vervolg geven door meer Single Hop IPA's te gaan brouwen om zo de verschillende Amerikaanse hopsoorten nog beter te leren kennen. Cascade en Amarillo ken ik onderhand wel, maar juist de minder bekende soorten zijn interessant om mee te experimenteren. Ik ben alleen nog een beetje zoekende hoe je dit het beste aanpakt. Mogelijk de 90 minuten gift gelijk houden in IBU's (en wanneer de alfazuur percentages aan de lage kant zijn eventueel Warrior gebruiken) en dan de 30, 10 en 0 minuten giften gelijk houden in grammen (10, 10 en 15) en ook voor koudhop 15 gram gebruiken. Klinkt dit logisch?

Etn82

Citaat van: RGeraads op 20-11-2013  11:23 uIk ben alleen nog een beetje zoekende hoe je dit het beste aanpakt. Mogelijk de 90 minuten gift gelijk houden in IBU's (en wanneer de alfazuur percentages aan de lage kant zijn eventueel Warrior gebruiken) en dan de 30, 10 en 0 minuten giften gelijk houden in grammen (10, 10 en 15) en ook voor koudhop 15 gram gebruiken. Klinkt dit logisch?

Klinkt opzich logisch, alleen wanneer je een aparte bitterhop (warrior) gaat gebruiken is het natuurlijk geen single hop meer. Wat op zich niet erg is. Ik ben nog niet bekend met de Warior, maar ik heb al een serie IPA's gebrouwen met dezelfde moutbasis, bittergiften en zelfde hoeveelheden aromagiften.

Om het aroma te leren kennen is dat een leuke manier. Je zou dan natuurlijk ook dezelfde gist moeten gebruiken (heb ik niet gedaan, maar was ook niet per se mijn opzet). In principe creëer je redelijk vergelijkbare bieren, maar desondanks houd je natuurlijk wel variatie (niet elke brouw verloopt 100% hetzelfde), maar voor dit doel voldoende vergelijkbaar.

Brouwers

Toch een wat ouder topic maar wat was nu het resultaat? Hoe smaakt de IPA (hop)? Hoe hebben andere het bier beoordeeld?

Reden dat ik het vraag is dat ik deze hop tegen kwam en nu twijfel om hem toevallig ook nog te bestellen. Ben van plan een tropische weizen en tropische APA te maken (eerst weizen) en deze hop past daar volgens mij perfect bij.

Vergelijkbare Topics (7)

26759

Reacties: 6
Gelezen: 3389

32683

Reacties: 10
Gelezen: 3111

40886

Reacties: 3
Gelezen: 978

13426

Gestart door Muldermans

Reacties: 13
Gelezen: 4845

31954

Gestart door Lincolnm3

Reacties: 4
Gelezen: 1561

09-07-2016 21:30 u
door Erick
39887

Gestart door Arne8

Reacties: 5
Gelezen: 1257

11684

Gestart door Gerb

Reacties: 43
Gelezen: 14321

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.