Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Weizen te zuur

Gestart door Tomm89, 05-11-2013 17:55 u

Vorige topic - Volgende topic

Tomm89

Hoi,

Ik heb inmiddels 3 blikbrouwsels achter de rug en ben van plan dit weekend voor het eerst te gaan brouwen met mout. Mijn 1e 2 blikbrouwsels waren 'technisch' goed gelukt, geen rare bijsmaken en prima biertje. Het derde blikbrouwsel was een Brupak Bavarian Weisbeer die veelbelovend proefte bij het overhevelen bij de nagisting, maar na het bottelen een erg zure tint had.

Brupak Bavarian Weisbeer. Begin SG 1046. Overgeheveld bij 1012. Na de nagisting SG nauwelijks meer gedaald en toen gebotteld met 8 g suiker per liter. Deze hoeveelheid suiker in vrij veel water opgelost kwam ik later achter.

De smaak tijdens het overhevelen naar de nagistingsmandfles: moutig/hoppig met een licht citroentje.
De smaak na de hergisting op de fles: licht waterig, veel citroen. Alsof iemand een halve citroen erin heeft uitgeknepen.

Mijn vraag is: kan dit een infectie zijn? Zoja, dan moet ik mijn spul nog maar eens extra grondig reinigen voordat mijn moutbrouwsels ook geïnfecteerd wordt. Ik heb altijd goed gereinigd met Oxi en heet water.

Alvast bedankt.
Tom

RobinB

Kan, hoeft niet.
Laat hem eens een paar weken rijpen en kijk dan nog eens.
Haal er dan ook ter vergelijk een weizen, want dat is het ipv witbier, bij?

Tomm89

Vergeten te vermelden. Hij zit nu al ruim 1,5 maand op de fles. Ik heb temperatuurgecontroleerd vergist. Hoofdvergisting 18 graden, nagisting iets hoger.

Het is een weizen. Heb vergelijkingsmateriaal geproefd. Een zuurtje is vaak wel aanwezig, maar niet dominant.

Jacques

Ik weet niet wat voor gist gevoegd is bij zo'n pak Brupak Bavarian Weisbeer. Er zijn gisten die redelijk veel zure smaken aanmaken. Een voorbeeld daarvan is de Brewferm Blanche. Mogelijk zit er bij dit pak ook zo'n gist.

Tomm89

Ook vergeten te vermelden: bij het pakket zat de Brewferm blanche. Een beetje zuurheid hoort naar mijn idee. Maar in dit biertje is het duidelijk too much.

Jacques

Citaat van: Tomm89 op 05-11-2013  22:18 uOok vergeten te vermelden: bij het pakket zat de Brewferm blanche. Een beetje zuurheid hoort naar mijn idee. Maar in dit biertje is het duidelijk too much.

Klinkt als Brewferm Blanche...  ;)

RobinB

Slechte keuze van de pakketsamensteller. De Blanche is immers geen weizengist, maar een witbiergist met bijbehorend gistprofiel.

Tomm89

Aha. Dat kan het dus zijn! Ik vond het bijzonder dat er Brewferm blanche bij zat. Ik dacht ergens anders te hebben gelezen dat er bij anderen een andere gist bij zat. Bepaald brupak zelf welke gist ze kiezen of kan Brouwmarkt dit nog veranderen?

Jacques

Citaat van: Tomm89 op 06-11-2013  10:36 uAha. Dat kan het dus zijn! Ik vond het bijzonder dat er Brewferm blanche bij zat. Ik dacht ergens anders te hebben gelezen dat er bij anderen een andere gist bij zat. Bepaald brupak zelf welke gist ze kiezen of kan Brouwmarkt dit nog veranderen?

Dat kun je zelf veranderen door een andere gist te kopen...

Vergelijkbare Topics (7)

36411

Reacties: 4
Gelezen: 1339

28659

Reacties: 12
Gelezen: 4571

23525

Reacties: 7
Gelezen: 3143

45039

Reacties: 19
Gelezen: 1212

31649

Gestart door Kokkebil

Reacties: 16
Gelezen: 4503

25237

Gestart door aldo

Reacties: 8
Gelezen: 3598

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.