Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Gezocht pils voor feestje

Gestart door marceldeblock, 05-11-2013 14:23 u

Vorige topic - Volgende topic

marceldeblock

Beste forumlezers,

Ik heb in maart een familie feestje en ben opzoek naar een goed doordrink pilsje. Ik brouw per 20 liter dus ben opzoek naar een recept voor 20 liter pils.

Hoor graag van jullie.

Oscar

Citaat van: marceldeblock op 05-11-2013  14:23 uIk brouw per 20 liter dus ben opzoek naar een recept voor 20 liter pils.

Recept: 100% pilsmout tot SG 1048 en Saaz hop tot 15 IBU vergisten met W34/70. Lekker simpel en doordrinkbaar  :brouwen:

ThomasM

Citaat van: Oscar op 05-11-2013  14:43 uRecept: 100% pilsmout tot SG 1048 en Saaz hop tot 15 IBU vergisten met W34/70. Lekker simpel en doordrinkbaar  :brouwen:

Er vanuit gaand dat je gecontroleerd kan vergisten neem ik aan?

Oscar

Citaat van: ThomasM op 05-11-2013  15:24 uEr vanuit gaand dat je gecontroleerd kan vergisten neem ik aan?

Hoeft niet eens, maar wel koud vergisten. Pils is ten slotte ondergistend. Je kunt er ook een blonde van maken door deze bovengistend te vergisten, of een "stoompils" door met de ondergist gewoon op bovengistende temperatuur te gaan vergisten...

Jacques

Citaat van: Oscar op 05-11-2013  15:26 uHoeft niet eens, maar wel koud vergisten. Pils is ten slotte ondergistend. Je kunt er ook een blonde van maken door deze bovengistend te vergisten, of een "stoompils" door met de ondergist gewoon op bovengistende temperatuur te gaan vergisten...

Temperatuurgecontroleerd vergisten is wel een pré. De vergisting verloopt daardoor veel gelijkmatiger.

En een ondergist bij kamertemperatuur zijn werk laten doen zorgt wel voor een bier dat minder goed doordrinkbaar is door de aanmaak van meer vergistingsproducten.

Oscar

Jacques,

Gezien de vraag is de vraagsteller nog een beginner en ik verwacht niet dat ie gecontroleerd kan vergisten. Soms moet je een antwoord op maat geven en niet altijd het de "best practise" oftewel geef een advies dat voor hem ook haalbaar is!  :brouwen:

De-Geert

Antwoord op maat is in dit geval: als je de vergistingstemperatuur niet kan sturen moet je geen pils brouwen.

William

Misschien dat de vraagsteller eigenlijk geen pilsje bedoelt maar een acceptabel bier voor iedereen, een blondje / pale ale :)

Herman

Citaat van: De-Geert op 05-11-2013  21:15 uAntwoord op maat is in dit geval: als je de vergistingstemperatuur niet kan sturen moet je geen pils brouwen.
Kan best in de koude maanden, maar erg herhaalbaar wordt het dan zeker niet. Ik heb een prijswinnend recept gebrouwen door het bier te vergisten op het balkon. Mijn volgende pils ging daarentegen wel in de koelkast.

Wat recept betreft, kijk eens bij de bewezen recepten.

Hoppenbrouwers

Je kan wachten totdat het weer een stuk kouder wordt en dan je schuur gebruiken als grote gistkast. Wikkel er een oude slaapzak omheen en probeer met een standkachel de temperatuur tussen de 8 en 12 graden te houden. Je tuin thermometer verteld je wel of je er in de buurt zit. Dit kan prima werken.
Een dergelijk recept als wat Oscar poste is dan oke.

Jacques

Citaat van: Oscar op 05-11-2013  21:08 uJacques,

Gezien de vraag is de vraagsteller nog een beginner en ik verwacht niet dat ie gecontroleerd kan vergisten. Soms moet je een antwoord op maat geven en niet altijd het de "best practise" oftewel geef een advies dat voor hem ook haalbaar is!  :brouwen:

Wel goed lezen Oscar. Ik schrijf dat temperatuurgecontroleerd vergisten een pré is. Dat wil zeggen dat je ook een ondergister kunt brouwen in een niet verwarmde kamer in de wintermaanden. Heel veel jaren geleden heb ik zo ook een pils vergist en daar ook een eerste prijs mee gewonnen bij het ONK.

Neemt niet weg dat temperatuurgecontroleerd vergisten betere bieren oplevert omdat je minder temperatuurschommelingen hebt. Dat geldt vooral voor ondergistende bieren. Temperatuurgecontroleerd vergisten hoeft niet duur te zijn. Als je een tijdje zoekt op Marktplaats koop je voor weinig geld een oude werkende koelkast. Een STC-1000 koop je inclusief verzendkosten voor zo'n € 20 en een verwarming in je koelkast kost je ook niet de kop. Dat laatste is zelfs niet nodig als de koelkast staat in een ruimte die warmer is dan de gewenste vergistingstemperatuur. Eigenlijk is er geen reden om niet meteen te beginnen met  temperatuurgecontroleerd vergisten. En als je eventueel stopt met brouwen kun je de koelkast gebruiken om gekocht bier in te koelen of kun je hem weer via Marktplaats verkopen. En ja, kleinbehuisden hebben een probleem. Maar dat hebben ze sowieso als ze met deze hobby beginnen.

Herman

Citaat van: Jacques op 05-11-2013  22:46 uEn ja, kleinbehuisden hebben een probleem. Maar dat hebben ze sowieso als ze met deze hobby beginnen.
Yep, in mijn vorige huis moest ik altijd alles van 3 hoog sjouwen voordat ik kon brouwen... Toen waren er nog geen Braumeisters, anders had ik er zeker eentje gekocht.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.