Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

tips gevraagd voor verbeterpunten recept

Gestart door Polleke, 21-04-2005 08:20 u

Vorige topic - Volgende topic

Polleke

Wij gaan 1 mei een biertje brouwen dat hopelijk wat weg heeft van palm en koninck. Het mag ook iets donkerder zijn. Ons streven is 40 liter. We hebben de volgende ingrediënten uitgekozen via een recept ergens van internet. Daarbij zijn de hoeveelheden een beetje weggevallen.

Pilsmout
Caramout 120 ebc
Ambermout 50 ebc

Hop: east kent goldings hopbellen

Wat zijn de hoeveelheden die we nodig hebben?
Wat is het beste maischschema? We hebben: 53ºC 15 min, 62ºC 35min, 72ºC 30min en 78ºC 5 min. Hoelang moeten we het wort koken en hoelang moet de hop erbij? Als gist gebruiken we waarschijnlijk belgian strong ale van Wyeast.
Hoeveel giststarter hebben we nodig? Wanneer kun je die het beste aanmaken?
Veel vragen, maar dit is maar de tweede keer dat we zullen gaan brouwen en we hopen meer en een beter bier te krijgen dan de vorige keer (al was dat al goed drinkbaar)
(En we hopen vanavond de ingrediënten te bestellen bij drogisterij van Gelder.)
En zien we nog iets over het hoofd?

Adrie

Beste Polleke,

Met de BrouwHulp kun je de hoeveelheden gemakkelijk zelf uitrekenen. Je kunt de BrouwHulp downloaden op een van onderstaande links.

Wat betreft het maischschema: de 53 graden stap kun je weglaten, de rest lijkt me OK. Wort koken: 75 tot 90 minuten.

Kijk ook eens naar het Koninck recept van de kloonpoging en elders op dit forum staan genoeg recepten voor een Belgische Pale Ale.

Groeten,

A3

MO

Hier nog wat meer informatie voor je. Het recept komt uit de koninck kloon waaraan A3 al refereerde. Dat is nogal een lang verhaal dus ik dacht, kom, laat ik dat eens samenvatten voor de beginnende brouwer.

De Koninck, 40 L, start SG 1048, brouwhuis efficienty 80%, kleur 22, bitterheid 24

Mout
3 kg pilsmout 3 EBC
3 kg vienna mout 7 EBC
0.4 kg Caramunich 120 EBC
1.6 kg aromamout (amber 50) 37 EBC

Hop
60 g Saaz 3.2% a-zuur 90 min meekoken
60 g Saaz 3.2% az-uur, 30 min meekoken

Gist
Wyeast 3787 Westmalle

maischschema
45 min 60 grC, 30 min 70 grC, spoelen 78 grC

Er zijn goede resultaten behaald met de Westmalle gist. Die zou ik dus eerder aanraden dan de Duvel gist die jij voorstelt.

Giststarter: pakje smacken, op laten bollen (duur ongeveer 2 dagen), giststarter brengen in 3 L oplossing van 300 g moutpoeder in water (water koken, moutpoeder oplossen, afkoelen), ca twee dagen laten vergisten bij 25 grC en klaar is je giststarter. Brouwzouten en beluchten kun je ook doen (lees dit onderwerp maar eens http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,1864.0/all.html) maar dat is meer voor de gevorderde brouwer.

Verder: vragen blijven stellen alhier!

Polleke

Hallo Adrie, bedankt voor je BrouwHulp, dat ziet er goed uit. ik zal er eens aandachtig naar kijken.

Hallo MO, hardstikke bedankt! met jou post zijn we veel opgeschoten, en kunnen we haast niet meer wachten met brouwen.

misschien ff kort voorstellen: ik ben Paul, 21 jaar en Carlo (niet actief op dit forum) 20 jaar en wonende in Zeeuws-Vlaanderen zijn vorig jaar bevangen door het bierbrouwvirus. We zijn allebei bijna klaar met onze Laboratoriumopleiding te Vlissingen. naast onze vorige brouwpoging (met veel filterproblemen) hebben we een keer alcohol gestookt uit appels.

-edit, nog wat vragen

voor onze hevelfilter, moeten de sleuven aan de boven of onderkant zitten?

2*60 gram Saaz hop. dit zijn bellen? zou 100 gram bloemen in totaal ook een goed resultaat geven? anders moeten we 250gr kopen (of is hop goed houdbaar?)

Bas

Citaat van: Polleke op 21-04-2005  11:29 uvoor onze hevelfilter, moeten de sleuven aan de boven of onderkant zitten?
Onder is beter.

Grt, Bas H.

Johannes

Polleke,

Als je nog een aanvullende vraag hebt kun je beter een nieuw bericht plaatsen zodat dit vervolgens bij ieders ´ongelezen berichten´ te zien is.

Discussie/vragen over hevelfilter kun je beter elders op het forum voeren/stellen, zo houden we de boel overzichtelijk.

via de zoekfunctie van het forum kun je veel informatie vinden over hevelfilters e.d. echter schroom niet om verdere vragen te stellen.

:degroeten:

Johannes

MO

ik bedoelde hoppellets. Ik zou 100 g hoppellets bestellen. Dan wordt je bier dus wel 20% minder bitter. Hop is niet zo lang houdbaar, maar als je het zakje weer zo goed mogelijk zonder lucht stevig afsluit en in de koelkast bewaart, dan gaat de hop wel 4-6 maanden mee. Met bloemen kun je ook brouwen hoor, net waar je zin in hebt. Er zijn hier al diverse discussies over gevoerd. Ik geef zelf de voorkeur aan pellets, maar sommigen zweren bij bloemen.

Polleke

wij wilden kiezen voor bloemen omdat die makkelijker uit het water te vissen zijn.

Polleke

we vragen ons af hoeveel spoelwater we moeten gebruiken.

40 liter bier, 7 kilo mout.
beslag maken van 3 liter per kg -> 21 liter maischwater
in onze borstel zou ongeveer 1 liter per kg achterblijven dus 7 liter verlies plus verlies tijdens koken (5 liter?)
totaal verlies = 12 liter.
een streven van 40 liter, 21 maischwater - 12 verlies. dan zouden we 31 liter moeten spoelen.
klopt dit?

MO

Op zich denk ik dat je eeen heel eind in de goede richting zit. Als je zekerder van je zaak wilt zijn, zou ik of promash gaan gebruiken (zie www.promash.com en bedenk dat een licentie voor volledig gebruikt 25 dollar kost) of neem A3's BrouwHulp. Die is gratis en ik heb er zelf uitstekende ervaringen mee. Zie HIER.

Hopmans

Heren,

Is het niet handig als men eerst met formuletjes leert werken, voordat men met programma's gaat werken?

zie:

home.versatel.nl/lobina     berekeningen.

Hier staan een hoop berekeningen van deze site op een rijtje.

Of de wereldbol onder mijn atvatar, die vandaag meer heeft gezopen dan B*nnie st Claire.  ;)

:degroeten:

Herman

Ben het met je eens Hoppie. Ik ben zelf ook met v Schaik begonnen en met zijn formules en een rekenmachine kom je een aardig eind.
Zelf een eenvoudige brouwspreadsheet bouwen is ook heel nuttig voor inzicht in formules, A3's sheet is mooi vergelijkingsmateriaal in dat geval. Maar voor de niet vuistregelberekeningen ben ik heel blij met mijn promash!

Vergelijkbare Topics (7)

17951

Gestart door RobinB

Reacties: 33
Gelezen: 13766

29471

Reacties: 16
Gelezen: 5448

16350

Reacties: 28
Gelezen: 8953

28337

Reacties: 19
Gelezen: 14879

41288

Reacties: 16
Gelezen: 2546

38432

Reacties: 7
Gelezen: 1599

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.