Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Koudhoppen blikbier (Brewferm Diabolo)

Gestart door Peter_1981, 17-10-2013 11:41 u

Vorige topic - Volgende topic

Peter_1981

Hoi,

Ik ben recentelijk aan het brouwen geslagen en heb de smaak te pakken. Door ruimtegebrek ben ik vooralsnog begonnen met het brouwen van blikken. Ik heb mijn eerste brouwsel op fles staan en een tweede in het gistingsvat (helaas moet ik nog even geduld hebben voordat ik de vrucht van mijn arbeid kan proeven).

Ik ben van plan om binnenkort (in ieder geval na het bottelen van mijn tweede brouwsel, maar mogelijk nog wat later) wat vergelijkend "warenonderzoek" te doen. Daarvoor wilde ik een Brewferm Diabolo gebruiken. Ik wil er twee blikken van brouwen en dit brouwsel na de hoofdgisting opdelen in twee delen waarvan ik er eentje ga koudhoppen om zo ingrediƫnten wat beter te leren kennen. Voor ik aan dit proces wil beginnen heb ik echter nog een aantal vragen:

• Heeft iemand ervaring met het koudhoppen van een Brewferm blik en hoe is dit bevallen?
  • De twee blikken maken samen 18 liter bier. Zou ik dit in een gistingsvat van 30 liter kunnen doen (er mede vanuitgaande dat er een late suikertoevoeging plaatsvindt)?
  • Wat betreft gist dacht ik aan Wyeast golden flanders ale, Safbrew US-05 of S-33 (de laatste twee zijn wel een stuk goedkoper). Welke gedachten hebben jullie hierover?
  • Koudhoppen wilde ik gaan doen met Amarillo hop. Van amarillo hop heb ik alleen pellets kunnen vinden bij Brouwmarkt en wilde deze in een - verzwaard - hopzakje toevoegen (ondanks dat dit mogelijk tot een iets mindere opname leidt) zodat ik niet zoveel residu in het brouwsel krijg. Heeft iemand hier opmerkingen over of mogelijk alternatieve hoppen (welke wel verkrijgbaar zijn in bloemen)?
  • Als laatste: ik dacht eraan om 2 gram per liter toe te voegen omdat ik ergens gelezen had dat iemand die maar 1 gram per liter toevoegde niet zoveel verschil rook (en wil toch wel duidelijk het verschil ruiken/proeven). Hoe denken jullie over 2 gram per liter en wat zijn de ervaringen wat dat betreft?
Alvast veel dank voor alle behulpzame informatie!

Jacques

Hoi Peter,

Allereerst wil ik je verwijzen naar de zoekfunctie van dit forum. Diverse vragen die je gesteld hebt zijn meerdere keren aan bod geweest.
Ik zal kort ingaan op een paar vragen.

* Natuurlijk kun je ook koudhoppen met de Brewferm blikpakketten. Dit pakketten zijn niets anders dan ingeblikte en geconcentreerde wort.
* Welke gist je gebruikt is een kwestie van smaak. Kijk in de wiki behorende bij dit forum voor eigenschappen van de verschillende gistsoorten.
* Bloemen zijn fijner te gebruiken voor koudhoppen dan pellets. Er zijn meer leveranciers dan Brouwland. Kijk op de verschillende websites.
* De hoeveelheid die je het beste kunt gebruiken ligt aan de duur van het koudhoppen en de temperatuur waarbij je koudhopt.

Peter_1981

Veel dank. Heb al rondgeneusd op het forum.

Citaat van: Jacques op 17-10-2013  20:58 uDe hoeveelheid die je het beste kunt gebruiken ligt aan de duur van het koudhoppen en de temperatuur waarbij je koudhopt.

Is het dan zo dat warmer koudhoppen leidt tot een hogere smaakafgifte en je dus minder zou moeten gebruiken of is het zo dat je bij een hogere temperatuur minder lang moet koudhoppen (zoals in eerdere topics wordt gesuggereerd)?

Wat ik verder niet echt heb kunnen vinden is of je koudhoppen nu het best bij het nagisten kunt doen of bij het lageren (de meeste topics hebben het over lageren, maar weet niet precies wat ze daaronder verstaan). Het nagisten vindt bij mij plaats in een mandfles na de hoofdgisting en het bier lagert op fles (hetgeen derhalve niet geschikt zou zijn voor koudhoppen). Zou ik voor het koudhoppen het bier langer in de mandfles moeten laten staan (soort van het begin van de lagering in de mandfles) en dan aan het eind van de nagistingsperiode de hop toevoegen of kan dit al direct bij het begin van de nagisting (of verdwijnen dan teveel smaakstoffen met het koolzuur)?

Vergelijkbare Topics (7)

20514

Gestart door wilwi

Reacties: 8
Gelezen: 3329

38322

Reacties: 11
Gelezen: 1912

19434

Gestart door yakuza

Reacties: 9
Gelezen: 4790

17872

Reacties: 7
Gelezen: 3820

26612

Reacties: 58
Gelezen: 16847

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.