Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

IPA afgekeken van de Natte Gijt

Gestart door Sjeng, 12-07-2013 21:04 u

Vorige topic - Volgende topic

Sjeng

Citaat van: JanEric op 28-07-2013  09:07 uIk gebruik voor het vullen van de flesjes een afvulpijpje, dat scheelt een hoop knoeiwerk.

Ja die gebruik ik ook (links op de foto). Maar ik ben niet altijd de meest voorzichtige en zo'n 1 op de 5 flesjes schuimen nog wel eens over bij het vullen.

Citaat van: Jacques op 28-07-2013  10:28 uTegenwoordig hanteer ik voor de nagisting dezelfde temperatuur als voor de hoofd- en nagisting. Dit bevalt mij heel goed. Het bier is hierdoor wat cleaner.  Want hoewel er maar weinig suikers vergist hoeven te worden ben ik op grond van mijn ervaringen van oordeel dat de temperatuur van de hergisting invloed heeft op de smaak van het bier.

Interessant! De flesjes staan nu al een volle dag op een wat warmere temperatuur te gisten dus ik laat ze deze keer staan. De volgende batch zal ik splitsen en laten nagisten bij een wat lagere en wat hogere temperatuur.

Pim

Citaat van: Sjeng op 28-07-2013  13:49 u... zo'n 1 op de 5 flesjes schuimen nog wel eens over bij het vullen.
Meestal betekent dit dat er nog koolzuur in je jongbier aanwezig is, zeker wanneer het zelfs gebeurt bij het afvullen met een pijpje. Was het bier helemaal klaar met de vergisting ??

luftie

Citaat van: Pim op 28-07-2013  14:10 uWas het bier helemaal klaar met de vergisting?

Vuurwerkshow, heb ik nog niet eerder gezien of gehoord. Zorg dat als zon flesje knalt niet ook de rest mee gaat! :-X

Het zal wel meevallen hoor, je SG was goed gezakt en zoveel suiker doe je ook niet bij, komt goed...

Sjeng

Citaat van: Pim op 28-07-2013  14:10 uMeestal betekent dit dat er nog koolzuur in je jongbier aanwezig is, zeker wanneer het zelfs gebeurt bij het afvullen met een pijpje. Was het bier helemaal klaar met de vergisting?

Het SG was gezakt tot en stabiel op 1010. Het heeft in totaal 2 weken gegist dat lijkt me ook genoeg toch? Het overschuimen komt vooral doordat ik niet op tijd het pijpje loslaat maar gewoon vrolijk blijf doorvullen. Het schuim is mininaal, maar uiteraard wel het eerste wat er naar buiten komt. Ik heb het niet over schuimfonteintjes  :P Dit heb ik overigens ook met een Brewferm tripel blik zo ervaren, maar dan heftiger. Deze heeft nu een uitstekend koolzuurgehalte en dik schuim dat heel lang blijft staan. Ook hier is geen enkel flesje van gesprongen, dus ik verwacht eerlijk gezegd niet zoveel problemen daarmee. Ik zal er wel aan blijven denken altijd het sg te controleren over een aantal dagen  voor het bottelen :brouwen:

Pim

Citaat van: Sjeng op 28-07-2013  15:54 uHet SG was gezakt tot en stabiel op 1010. Het heeft in totaal 2 weken gegist dat lijkt me ook genoeg toch? Het overschuimen komt vooral doordat ik niet op tijd het pijpje loslaat maar gewoon vrolijk blijf doorvullen. Het schuim is mininaal, maar uiteraard wel het eerste wat er naar buiten komt. Ik heb het niet over schuimfonteintjes  :P Dit heb ik overigens ook met een Brewferm tripel blik zo ervaren, maar dan heftiger. Deze heeft nu een uitstekend koolzuurgehalte en dik schuim dat heel lang blijft staan. Ook hier is geen enkel flesje van gesprongen, dus ik verwacht eerlijk gezegd niet zoveel problemen daarmee. Ik zal er wel aan blijven denken altijd het sg te controleren over een aantal dagen  voor het bottelen :brouwen:
Dan is het prima ! Ik dacht dat je bedoelde dat er (te) veel schuim ontstond en dat is eigenlijk alleen wanneer de vergisting nog niet klaar is.
Hoop dat het een heerlijk biertje wordt. Als'ie inderdaad op De Natte Gijt lijkt dan wordt het een toppertje    :proost:

Sjeng

Omdat ik me n.a.v. bovenstaande berichten toch een beetje zorgen maakte over de druk op de flesjes heb ik vandaag een flesje geopend om de voortgang van de hergisting te bekijken. Het flesje dat ik opende maakte een duidelijk geluid van ontsnappend koolzuur en het bier kroop langzaam maar zeker omhoog. Op een gegeven moment steeg het schuim zelfs tot boven het flesje en vormde er zich een soort paddestoelhoofdje op het flesje.  :P

Duidelijk een teken dat het bier goed hergist, maar is dit na 2 dagen niet iets te veel van het goede? Is het om de gistactiviteit te beperken verstandig om het bier nu koel te zetten of is dit normaal en kan ik gewoon het bier tot zaterdag laten staan?

Jacques

Ik zou het bier nog een paar dagen gewoon laten staan om te kijken hoe de hergisting zich ontwikkeld. Over een dag of 2 tot 3 opnieuw een flesje open maken nadat je gekoeld hebt tot een graad of 10. Als het bier er dan echt uitspuit heb je een probleem. Je zult dan de speldenknopmethode moeten gaan toepassen...

Sjeng

OK, dan zal ik de biertjes gewoon laten staan op de slaapkamer, hopende dat het geen knalorkest gaat worden daar. Het poetsen van alle brouwbenodigdheden tijdens het brouwen vind ik al meer dan genoeg.

Het biertje dat ik had geopend om de hergisting te checken had ik opnieuw van een kroon voorzien en in de koelkast gezet. Zojuist heb ik dit biertje wederom geopend en geconsumeerd. Mijn bevindingen waren als volgt:

Reuk: Het bier rook heerlijk naar de Amarillo-hop. De latere hopgiften en koudhop hebben zeer goed hun werk gedaan.

Visueel: Het bier heeft een lichte, geel-oranje kleur. Lijkt overeen te komen met de door BrouwHulp voorgestelde kleur. Het bier is alleen ontzettend troebel. Ik hoop dat dit met het koudzetten straks weg gaat trekken. Ik heb in een ander topic ook een troebele IPA voorbij zien komen, daar waren gelatine blaadjes de oplossing, maar ik wacht nog even met het trekken van conclusies. Verder zat er weinig koolzuur en bijna gaan schuim op. Kan komen door het openen vanmiddag/koud wegzetten/veel te snel openen? Dit zal de tijd moeten leren.

Smaak: De bitterheid was duidelijk aanwezig, maar niet overdreven en ook niet echt scherp. Voor een IPA met een voorgestelde bitterheid van 82 IBU vind ik hem eigenlijk nog relatief zacht overkomen. De fruitige smaak van Amerikaanse hop soorten laten me meestal aan mango denken, hetgeen ook bij deze Sjeng IPA zo is. Het bier smaakte helaas nog een beetje leeg, waar het ontbreken van koolzuur een grote bijdrage aan levert. Nog even geduld hebben dus.

Hieronder het resultaat van mijn allereerste brouwsel, waar ik stiekem toch wel een beetje trots op ben  :proost:

luftie

Jij bent wel snel zenuwachtig hé? ;D ;D
Of heb jij een reden gezocht een biertje te mogen proeven?

Al met al een geslaagde actie zie ik. dat word vast wel helderder, en anders heb je een heerlijk troebel biertje en zeg je tegen iedereen dat dit zo hoort.
Maar met het lageren gaat dat vast helemaal goed komen.

Gr. matthijs

Sjeng

Haha ja ik was blij met die opmerking over een mogelijke vuurwerkshow, want ik was al langer op zoek naar een legitieme reden om vroegtijdig è sjengske (zo noem ik mijn biertje) te mogen proberen! Ik zal nu braafjes blijven wachten, tenzij ik weer een nieuw excuus vind.. >:D

luftie

Citaat van: Sjeng op 29-07-2013  22:44 uHaha ja ik was blij met die opmerking over een mogelijke vuurwerkshow, want ik was al langer op zoek naar een legitieme reden om vroegtijdig è sjengske (zo noem ik mijn biertje) te mogen proberen! Ik zal nu braafjes blijven wachten, tenzij ik weer een nieuw excuus vind..

Ben je gelukkig helemaal vrij in :proost: :nut:

RobinB

Amarillo IPA, Sjeng
Naar recept van VEMP

uiterlijk: klein sisje bij openen, dop niet heel vast. Amber, wat tweeschijn (koudewaas) voldoende schuim.
Geur: sterk hoppig, kruidig en mango
Smaak: weinig mout/iets waterig, licht zoetig, redelijk wat hoparoma, clean, bitterig.
Nasmaak: hoppig en bitterig
Mondgevoel: dun

Conclusie: heel aardig bier, geen duidelijke brouwfouten. Mooi hoparoma, mooi clean vergist.
Wel is het bier vrij dun en een beetje waterig. Een warmer maischschema en/of wat caramout zou het voller van kunnen maken. De bitterheid valt me mee, lijkt minder dan de berekende 65 IBU?

Chappeau voor je eerste bier! :biersmile:

Sjeng

Citaat van: RobinB op 05-09-2013  21:37 uAmarillo IPA, Sjeng
Naar recept van VEMP

uiterlijk: klein sisje bij openen, dop niet heel vast. Amber, wat tweeschijn (koudewaas) voldoende schuim.
Geur: sterk hoppig, kruidig en mango
Smaak: weinig mout/iets waterig, licht zoetig, redelijk wat hoparoma, clean, bitterig.
Nasmaak: hoppig en bitterig
Mondgevoel: dun

Conclusie: heel aardig bier, geen duidelijke brouwfouten. Mooi hoparoma, mooi clean vergist.
Wel is het bier vrij dun en een beetje waterig. Een warmer maischschema en/of wat caramout zou het voller van kunnen maken. De bitterheid valt me mee, lijkt minder dan de berekende 65 IBU?

Chappeau voor je eerste bier! :biersmile:

Top, bedankt voor je constructieve feedback!

Ik heb twee opgemerkte fouten gemaakt bij het brouwen. Ten eerste was mijn spoelwater na het koken te ver afgekoeld was, maar moest ik deze gebruiken omdat de bostel droog kwam te staan. Ten tweede was het bier (veel) te ver ingekookt en heb ik daarna moeten aanlengen met water en een beetje suiker om toch nog op het gewenste SG uit te komen. Wellicht dat deze fouten ook hebben bijgedragen aan het dunne/waterige karakter van het bier?

Ik kijk in ieder geval uit naar ons plan om een keer samen te brouwen en hoop nog veel van je te mogen leren.

Proost  :biersmile:

RobinB

Zou kunnen, ik heb even teruggelezen maar kan niet een overduidelijke reden vinden. Hooguit dat je mogelijk wat dun gemaischt hebt door het toevoegen van water om te koelen?

Ook is het een recept dat weinig intrinsieke volheid biedt.

Daar kunnen we tzt nog wel wat aan doen... ;)

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.