Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Recept voor een Quadrupel

Gestart door EvdBroek, 03-09-2013 20:03 u

Vorige topic - Volgende topic

EvdBroek

Ja het start SG zat op 1100. De temperatuur staat nu inderdaad nog steeds op 19 graden. Ik zal hem alvast eens warmer zetten

Jacques

Citaat van: EvdBroek op 20-10-2013  14:17 uDe vergisting gaat nu nog maar heel langzaam. Ik heb even het SG gemeten, dat zit nu op 1040. Betekent dit nu dat de gisting stokt of gestokt is?
Nog even een weekje geduld hebben of er nu een (korrel)gist bij doen?

Je hebt nog gisting. De vergisting is dus nog niet gestokt.
Extra gist heeft meestal weinig effect. Wat je wel kunt proberen is gistvoeding toevoegen. Dat kan een vergisting uit het slop trekken maar is geen garantie. Een begin SG van 1099 is denk ik zelfs voor de Westmalle aan de hoge kant. Geduld is mijn advies.

EvdBroek

Ik heb de temperatuur nu stapsgewijs naar 21 graden gebracht en de vergisting gaat langzaam verder, het waterslot werkt ca. 1x per 15 seconden.
Nu maar even afwachten en vanavond een beetje gistvoeding toevoegen. Hoeveel zou ik hiervoor toe moeten voegen?

RobinB

Hij lijkt weer te gaan toch? Ik zou het aankijken en zien waar het schip strandt.
Je kan het vat wat schudden om CO2 kwijt te raken, maar het effect daarvan is beperkt. Idem voor gistvoeding.

René K

Goed om te horen dat de vergisting weer verder gaat! Verder sluit ik me aan bij Robin.

EvdBroek

Ja het vergisten loopt nog gestaag verder, nu 5 blubjes per minuut

EvdBroek

Het is uiteindelijk goed gekomen met de vergisting. Het eind SG is nu 1018 geworden, iets lager dus dan ik eerst dacht voor ik ging brouwen.
Ik heb al even wat geproefd, smaakt prima!

RobinB

Goed om te horen, lijkt me een nette vergistingsgraad. :)

EvdBroek

Ja Robin, ik denk dat dit een topper wordt :-)

Vergelijkbare Topics (7)

28337

Reacties: 19
Gelezen: 14791

42186

Reacties: 8
Gelezen: 1583

40323

Reacties: 23
Gelezen: 2759

9183

Reacties: 42
Gelezen: 14008

26728

Reacties: 23
Gelezen: 8226

780

Reacties: 16
Gelezen: 9069

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.