Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Recept voor een Quadrupel

Gestart door EvdBroek, 03-09-2013 20:03 u

Vorige topic - Volgende topic

EvdBroek

Binnenkort wil ik een Quadrupel gaan brouwen. Ik heb nu gist opgekweekt van Westmalle dubbel en wil deze hiervoor uiteindelijk gaan gebruiken.

Allereerst brouw ik een lichte tripel met deze gist en wil daarna de slurry van dit brouwsel gebruiken.

Het volgende recept heb ik in gedachten voor de Quadrupel. Nu heb ik ook nog 700gram pale mout liggen, zou ik die hierin ook kunnen gebruiken?

Hieronder het recept:

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptQuadrupelEd
Kenmerk
Brouwdatum14-9-2013
BiertypeQuadrupel
Aantal liters20
Gewenst begin SG1099 (10,0 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement75,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater32,0 liter
Maischdikte3,2 l/kg
Maischwater22,5 liter
Spoelwater9,8 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur88 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid24 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC74,8 %6000 gr3 EBC
Caramunich10,0 %800 gr123 EBC
Special B2,5 %200 gr391 EBC
Chocolademout (ontbitterd)0,2 %20 gr800 EBC
Kandijsuiker (bruin)6,2 %500 gr10 EBC
Kristalsuiker6,2 %500 gr0 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Hallertauer Perle9,0 %18 gr90 minuten16 EBU
Saaz (CZ)6,0 %10 gr10 minuten2 EBU
Northern Brewer (D)10,0 %5 gr90 minuten5 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortWestmalle opgekweekte gist
Gist toegevoegd als
Opmerkingen

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
162°C45 minuten3,2 l/kg
272°C25 minuten3,2 l/kg
378°C5 minuten3,2 l/kg

MM

Citaat van: EvdBroek op 03-09-2013  20:03 uBinnenkort wil ik een Quadrupel gaan brouwen. Ik heb nu gist opgekweekt van Westmalle dubbel en wil deze hiervoor uiteindelijk gaan gebruiken.

Allereerst brouw ik een lichte tripel met deze gist en wil daarna de slurry van dit brouwsel gebruiken.
Wat bedoel je met een lichte tripel. Zelf zou ik een slurry niet hergebruiken als het eerste bier een veel groter s.g. heeft dan 1.050.

Citaat van: EvdBroek op 03-09-2013  20:03 uHet volgende recept heb ik in gedachten voor de Quadrupel. Nu heb ik ook nog 700gram pale mout liggen, zou ik die hierin ook kunnen gebruiken?

Hieronder het recept:

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptQuadrupelEd
Kenmerk
Brouwdatum14-9-2013
BiertypeQuadrupel
Aantal liters20
Gewenst begin SG1099 (10,0 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement75,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater32,0 liter
Maischdikte3,2 l/kg
Maischwater22,5 liter
Spoelwater9,8 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur88 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid24 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC74,8 %6000 gr3 EBC
Caramunich10,0 %800 gr123 EBC
Special B2,5 %200 gr391 EBC
Chocolademout (ontbitterd)0,2 %20 gr800 EBC
Kandijsuiker (bruin)6,2 %500 gr10 EBC
Kristalsuiker6,2 %500 gr0 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Hallertauer Perle9,0 %18 gr90 minuten16 EBU
Saaz (CZ)6,0 %10 gr10 minuten2 EBU
Northern Brewer (D)10,0 %5 gr90 minuten5 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortWestmalle opgekweekte gist
Gist toegevoegd als
Opmerkingen

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
162°C45 minuten3,2 l/kg
272°C25 minuten3,2 l/kg
378°C5 minuten3,2 l/kg

De Pale mout kan je nog toevoegen. Wil je die mout gebruiken in plaats van een andere mout? Of wil je meer liters gaan brouwen. Volgens mij zit je met een s.g. van 1.099 al over de top van de stijl.

hobbybob

Laatst gelijksoortig gebrouwen met de slurry van 3787 deze vergiste tot 1012 en kwam van 1097

das 85 x 0,134 = 11,4%

Reken erop dat ie wat zwaarder wordt dus.

EvdBroek

De tripel die ik vooraf denk te brouwen zal gaan van SG 1068 naar verwacht 1033. Dat moet toch geen probleem zijn?
Of kan ik dan voor de zekerheid beter nog gistvoeding toevoegen?

Het idee is om de pale mout extra toe te voegen.

Citaat van: hobbybob op 03-09-2013  21:34 uLaatst gelijksoortig gebrouwen met de slurry van 3787 deze vergiste tot 1012 en kwam van 1097

das 85 x 0,134 = 11,4%

Reken erop dat ie wat zwaarder wordt dus.

Dat betekent dus dat ik de pale mout beter achterwege kan laten  :-\

RobinB

Citaat van: EvdBroek op 03-09-2013  22:27 uDe tripel die ik vooraf denk te brouwen zal gaan van SG 1068 naar verwacht 1033. Dat moet toch geen probleem zijn?

Hoe ga je de gist stoppen op 1033? ???
Normaliter gist Westmalle (veel) verder door.

Mocht je het wel voor elkaar krijgen, dan is het natuurlijk geen tripel (buiten het tafelbier) meer.

hobbybob

Als je voldoende slurry wilt kweken om je Quadrupel te vergisten kun je inderdaad eerst beter een lichter biertje gaan brouwen, wat ik dan altijd doe:

Lichter biertje van hetzelfde recept als de quadrupel muv zwart- en chocolademout, start SG 1050.
Je zult versteld staan wat voor lekkere biertjes er van kunnen komen.
Mijn 20 liter "starterbier" wat ik laatst gebrouwen heb met een verse Wyeast 3787 om slurry te kweken starte op 1056 en eindige in 14 dagen op 1009.

Slurry opvangen en igv Westmalle/3787 start SG van je Quadrupel recept verlagen ( igv Westmalle/3787 ga ik niet weer boven de 1090 eerder 1085 ) om op een leuke 10% alc te komen.

EvdBroek

Okay bedankt voor de tips. Het wordt nu dus geen tripel meer, maar een blond die ik als startersbiertje brouw  ;)

RobinB

Maar wel een vrij zware, zo'n 7,5% schat ik?
Ik zou lager gaan zitten met het begin SG. :)

EvdBroek

Citaat van: RobinB op 04-09-2013  19:51 uMaar wel een vrij zware, zo'n 7,5% schat ik?
Ik zou lager gaan zitten met het begin SG. :)

Ja klopt Robin, ik ga hem minder zwaar maken. Even wat spelen met de mout en suikerstort

RobinB

Ik zou vooral de suikerstort verlagen.

EvdBroek

Ik laat de suiker gewoon helemaal weg en verminder nog wat in de hoeveelheid pilsmout.
Moet goed gaan komen  :)

MM

Citaat van: EvdBroek op 05-09-2013  10:58 uIk laat de suiker gewoon helemaal weg en verminder nog wat in de hoeveelheid pilsmout.
Moet goed gaan komen  :)

Ik zou er zelf ongeveer 5% suiker in het recept laten. Een Quadrupel moet relatief (voor zo'n sterk bier) makkelijk te drinken zijn. Mijn ervaring is dat een kleine suikerstort dit bevordert.

EvdBroek

Citaat van: MM op 08-09-2013  13:17 uIk zou er zelf ongeveer 5% suiker in het recept laten. Een Quadrupel moet relatief (voor zo'n sterk bier) makkelijk te drinken zijn. Mijn ervaring is dat een kleine suikerstort dit bevordert.

De suiker niet toevoegen betreft het blond biertje dat ik VOOR de quadrupel ga brouwen. Dit moet een licht biertje zijn

MM

Citaat van: EvdBroek op 08-09-2013  17:12 uDe suiker niet toevoegen betreft het blond biertje dat ik VOOR de quadrupel ga brouwen. Dit moet een licht biertje zijn

Mijn excuses, ik had wat moeite om de twee door elkaar lopende discussie te volgen. Voor het lichte bier lijkt me dat juist goed, in mout zitten meer voedingsstoffen voor de gist.

EvdBroek

Dit bier heb ik zaterdagmiddag gebrouwen en de vergisting is snel begonnen; op zondagochtend was het waterslot flink actief. Tot gisterennamiddag is het waterslot behoorlijk actief geweest, echter nu hoor ik niets meer. Kan het zijn dat de vergisting dusdanig snel is verlopen of zou de vergisting gestokt zijn?

De suiker en kandijsuiker heb ik op het laatst tijdens het koken toegevoegd, had ik dit beter later tijdens het gisten kunnen toevoegen?
Als gist (van Westmalle) heb ik de slurrie gebruikt van een eerder brouwsel.

RobinB

Heb je gecontrolleerde vergisting?
Zo nee, dan kan het inderdaad explosief verlopen zijn met de toevoeging van een hele slurry. Dan moet de SG ook al laag zijn, dus dat zou je ff kunnen checken?

EvdBroek

Ja Robin, de vergisting is gecontroleerd. Ik ben gestart met 22 graden op de eerste halve dag en daarna terug naar 20. Zondagavond heb ik de temperatuur naar 19 terug gezet, daar staat het nu nog op.

Ik zal vanavond eens kijken naar het SG.

RobinB

Dat zijn grote verschillen.
Mogelijk heb je daardoor wat last van "temperatuurshock". Temeer een reden om de SG te meten, misschien is er ook wel niks aan de hand (nog steeds grootste kans).

Waarom heb je hem niet gewoon constant op 20 grc gehouden?

EvdBroek

Mijn idee was door te starten met een wat hogere temperatuur er voor te zorgen dat de vergisting goed zo starten. Het terugbrengen van de temperatuur om te zorgen dat het bier een niet te fruitige smaak zou krijgen

ciesvandekwis

Het is net omgekeerd: de meeste esters worden in het begin van de vergisting gevormd. Daarom verstandig om iets lager te starten, 19° bvb.

EvdBroek

Ik denk dat ik al ontdekt heb waar het aan ligt; de vergisting is dwars door het waterslot heen gegaan. Even het vat geopend en er staat heel veel schuim op, dus nog maar even geen SG gemeten. Waarschijnlijk is de vergisting nog gewoon bezig, eerst nog maar 2 dagen wachten. Nu met een schoon en gevuld waterslot er op.

Jacques

Citaat van: ciesvandekwis op 15-10-2013  16:00 uHet is net omgekeerd: de meeste esters worden in het begin van de vergisting gevormd. Daarom verstandig om iets lager te starten, 19° bvb.

Niet de esters worden aan het begin van de vergisting gevormd maar de hogere alcoholen. De hogere alcoholen zijn bouwstenen voor de latere estervorming. Hoe meer hogere alcoholen des te meer esters gevormd worden. Om niet te veel hogere alcoholen en esters te krijgen moet je dus niet te warm beginnen.

Overigens merk ik dat de vergisting, nagisting en hergisting op de fles vlot verlopen wanneer je die steeds bij dezelfde temperatuur uitvoert.

EvdBroek

De hoofdgisting is toch nog bezig, het is namelijk opnieuw door het waterslot naar buiten gekomen. De volgende keer dus ook maar één temperatuur aanhouden

EvdBroek

De vergisting gaat nu nog maar heel langzaam. Ik heb even het SG gemeten, dat zit nu op 1040. Betekent dit nu dat de gisting stokt of gestokt is?
Nog even een weekje geduld hebben of er nu een (korrel)gist bij doen?

René K

Wat is je start SG? 1099? Je kan proberen om het bier iets warmer weg te zetten. Hij staat nu nog steeds op 19 graden?  Ik zou nu nog geen extra gist toevoegen.

Vergelijkbare Topics (7)

28337

Reacties: 19
Gelezen: 14791

42186

Reacties: 8
Gelezen: 1583

26728

Reacties: 23
Gelezen: 8226

40323

Reacties: 23
Gelezen: 2759

9183

Reacties: 42
Gelezen: 14008

780

Reacties: 16
Gelezen: 9069

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.