Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Gezocht: recept met Amerikaanse blauwe bosbessen

Gestart door Wim vd, 27-08-2013 17:42 u

Vorige topic - Volgende topic

Wim vd

Ik heb uit mijn tuin een paar kilo (Amerikaanse) blauwe bosbessen geplukt en ingevrozen waarmee ik graag ( als relatief beginnende brouwer) een fruitbiertje wil proberen te maken.

Kan iemand me oa helpen met het volgende:
* een goed recept voor een dergelijk bier ( ik las dat een tarwebier een goede basis zou zijn)
* hoeveel bosbessen per liter bier dienen we te gebruiken
* wanneer de bessen toevoegen ( tijdens de lagering-> hoe lang?)
* de bessen stukmaken, doorsnijden, pletten of in zijn geheel toevoegen
* niet vergistbare suikers toevoegen?

Alvast bedankt voor de gewaardeerde hulp & tips.

Wim

EvdBroek

EvdBroek

Oscar

Citaat van: Wim vd op 27-08-2013  17:42 uKan iemand me oa helpen met het volgende:
* een goed recept voor een dergelijk bier ( ik las dat een tarwebier een goede basis zou zijn)
* hoeveel bosbessen per liter bier dienen we te gebruiken
* wanneer de bessen toevoegen ( tijdens de lagering-> hoe lang?)
* de bessen stukmaken, doorsnijden, pletten of in zijn geheel toevoegen

Ga uit van een witbier (40% tarwe, 60% pils). Voeg de bosbessen toe tijdens het koken zo heb je het minste kans op infecties. Qua hoeveelheid is het ff schatten. Wil je het intens in je bier of subtiel? 400 g/liter is een mooi uitgangspunt en wordt ook bij kriekbieren gebruikt. Qua hop niet te bitter (± 15 IBU) en dan vergisten met een lekkere gist zoals Notthingham (neutraal), WB06 (witbier) of de Belle saison.... :)   of iets anders wat jou lekker lijkt...

Succes!

:brouwen: :degroeten:

RobinB

Citaat van: Oscar op 27-08-2013  18:50 uWB06 (witbier)

WB06 is een weizengist. Brewferm blanche is de enige witbier korrelgist. :)

Neetje

Citaat van: RobinB op 27-08-2013  18:56 uWB06 is een weizengist. Brewferm blanche is de enige witbier korrelgist. :)
Wat is het verschil? Werkt de Blanche beter bij tarwe?
Onderstaande van hun verkoop site overgenomen.

Biergist Brewferm Blanche (speciaal voor Witbier) zakje 12 gram
Bovengist speciaal voor Witbier met fantastische eigenschappen. Zorgt voor een snelle vergisting en een laag eind s.g. van 1008-1012.

Biergist gedroogd SAFBREW WB-06 11,5 g
Speciaal geselecteerde gist voor tarwebieren. Produceert subtiele esterige en fenolische smaken typisch voor tarwebier.
•Sedimentatie: laag
•Einddensiteit: hoog
•Aangeraden dosis: 5 - 8 g / 10 l.
•Gistingstemperatuur: 15 - 24°C.

Wim vd

Alvast bedankt voor jullie tips.

Oscar, als we de bessen toevoegen tijdens het koken, hoe lang dienen deze dan mee te koken?
Ik vermoed ook dat we de bessen er na het koken terug uit halen ( niet mee laten vergisten).
Geeft het meekoken een beter resultaat tov het toevoegen tijdens de lagerfase?
Wim

tjleet

Citaat van: Wim vd op 28-08-2013  09:56 uIk vermoed ook dat we de bessen er na het koken terug uit halen ( niet mee laten vergisten).
Succes daarmee. Ik verwacht niet dat er veel over is van de bessen na het koken. Voor de velletjes zou je ze in een vergiet oid mee kunnen laten koken.

RobinB

Citaat van: Neetje op 27-08-2013  19:37 uWat is het verschil? 

Het verschil tussen een witbier en een weizen. :)

MM

Citaat van: Wim vd op 28-08-2013  09:56 uAlvast bedankt voor jullie tips.

Oscar, als we de bessen toevoegen tijdens het koken, hoe lang dienen deze dan mee te koken?
Ik vermoed ook dat we de bessen er na het koken terug uit halen ( niet mee laten vergisten).
Geeft het meekoken een beter resultaat tov het toevoegen tijdens de lagerfase?
Wim

Ik denk dat het toevoegen tijdens de lagerfase de meeste smaak geeft. Tijdens het koken verdampt ook een deel van de smaak. Volgens mij kan je in beide gevallen het beste een soort puree maken. Dan wordt de smaak en de kleur beter opgenomen. Mijn adviezen zijn dingen die ik door de jaren heb gelezen en geen eigen ervaringen.

Oscar

Citaat van: Wim vd op 28-08-2013  09:56 uOscar, als we de bessen toevoegen tijdens het koken, hoe lang dienen deze dan mee te koken?

Ik denk dat 15-30 minuten meekoken voldoende is. Na het koken ga je filteren dus blijven de vaste deeltjes samen met de hop achter in de pan.

Citaat van: Wim vd op 28-08-2013  09:56 uGeeft het meekoken een beter resultaat tov het toevoegen tijdens de lagerfase?
Wim

Geen idee. Echter het je meer (vocht)verlies als je ze bij het lageren toevoegd. Qua smaak zal het weinig verschillen. Je zou kunnen proberen om de batch voor koken te splitsen en bij 1 batch de bessen tijdens koken toe te voegen en bij de andere batch tijdens lageren. Is wel wat meer werk (2x koken en gescheiden vergisten) maar je weet meteen het verschil... :) ;)

Adrie

Ik zou de bessen zeker niet toevoegen tijdens het koken. Je raakt een hoop smaak kwijt.

Ik heb een paar keer frambozenbier gemaakt. Eerst heb ik de frambozen ingevroren. Veel bacteriën overleven dat niet en bovendien prikken de ijskristallen de cellen van het fruit stuk, waardoor de inhoud later beter in je bier komt.

Je voegt de bessen dan toe aan het eind van de hoofdvergisting (in het primaire gistvat). Laat ze eerst ontdooien en op temperatuur komen, anders krijgt de gist een koudeshock. Als de boel bijna is uitgegist (na een week of zo), hevel je het bier af van de pulp naar een mandfles en laat de boel daar rustig uitgisten. Door deze extra hevelstap voorkom je dat er veel schillen en pitten uiteindelijk in de flessen of het fust terecht komen.

Op deze wijze heb ik geen last gehad van infecties. Mocht je daar toch bang voor zijn, dan kun je de bessen eerst weken in StarSan, afspoelen en dan invriezen. Deze methode heeft Albertus onlangs met succes toegepast.

Adrie

Trouwens, je kunt het fruit natuurlijk ook in een fijn geweven zak (kaasdoek of zo) doen en dan toevoegen aan het bier. Zo krijg je nog minder last van prut.

Neetje

Citaat van: RobinB op 28-08-2013  10:23 uHet verschil tussen een witbier en een weizen. :)
Wat precies het verschil is tussen weizen en witbier moet ik nog uitzoeken. Wel heb ik gezien dat er bij witbier minder tarwe (weizen 50%) wordt toegevoegd en wat meer kruiden enz. waardoor deze wat anders smaakt.
Ik heb al wat tarwe in huis om iets te gaan proberen.
Ik doelde op de gist. Zoals ik in de specificatie (als leek) lees, zijn beide geschikt om het wort met tarwe de doen vergisten.

seed7

Citaat van: Adrie op 28-08-2013  12:24 uEerst heb ik de frambozen ingevroren. Veel bacteriën overleven dat niet en bovendien prikken de ijskristallen de cellen van het fruit stuk, waardoor de inhoud later beter in je bier komt.

Met meervoudig invriezen en ontdooien krijg je zelfs kweeperen boter zacht.

De Star San truuk is een mooie, zal ik eens proberen, lijkt me prettiger dan al dat gedoe met zwavel,

Ingo

RobinB

Citaat van: Neetje op 29-08-2013  00:06 uWat precies het verschil is tussen weizen en witbier moet ik nog uitzoeken. Wel heb ik gezien dat er bij witbier minder tarwe (weizen 50%) wordt toegevoegd en wat meer kruiden enz. waardoor deze wat anders smaakt.
Ik heb al wat tarwe in huis om iets te gaan proberen.
Ik doelde op de gist. Zoals ik in de specificatie (als leek) lees, zijn beide geschikt om het wort met tarwe de doen vergisten.

In grote lijnen geef je het al aan; traditioneel verschil is ook dat in witbier tarwe gebruikt wordt en in weizens tarwemout. Kruiden worden vaak gebruikt in witbier, nooit in weizens.

Mbt de gisten:
In weizens is er meer nadruk op de kruidnagelsmaak en banaansmaak door de gist, witbieren hebben vaak een wat ander, Belgisch, gistprofiel.

Het is heel makkelijk te testen:
Loop ff naar de AH, koop een Hoegaarden wit en een Weihenstephaner Weizen en vergelijk ze met elkaar. De smaakverschillen worden dan gauw duidelijk.
Wel correct inschenken, incl de gist. :)

Neetje

Citaat van: RobinB op 29-08-2013  10:00 utraditioneel verschil is ook dat in witbier tarwe gebruikt wordt en in weizens tarwemout.

Was me nog niet opgevallen van het verschil tarwe en tarwemout.
Dan zal ik dus een witbiertje moeten brouwen met mijn zak tarwe. Lekker.

Citaat van: RobinB op 29-08-2013  10:00 uMbt de gisten:
In weizens is er meer nadruk op de kruidnagelsmaak en banaansmaak door de gist, witbieren hebben vaak een wat ander, Belgisch, gistprofiel.

een Hoegaarden wit en een Weihenstephaner Weizen en vergelijk ze met elkaar. De smaakverschillen worden dan gauw duidelijk.

Met vakantie (te) veel Erdinger op. Is me goed bevallen.
De vergelijkingstest ga ik zeker doen. Goeie tip.
Dan probeer ik dit tezamen met het brouwrecept te doen, zodat de herkenning van ingrediënten verbeterd.

Vergelijkbare Topics (7)

42284

Reacties: 12
Gelezen: 1650

30874

Reacties: 4
Gelezen: 2318

45575

Reacties: 5
Gelezen: 320

19115

Gestart door davadox

Reacties: 15
Gelezen: 9974

39297

Reacties: 3
Gelezen: 1261

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.