Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Strong Scottish Ale

Gestart door Robert1968, 05-08-2013 17:06 u

Vorige topic - Volgende topic

Robert1968

Ben van plan as. zaterdag een Scottish Ale te brouwen. Kreeg het recept van een cursusleider en heb het gering aangepast. Vraag me af of de genoemde giften aan kruiden goed zullen uitpakken. Lagering op medium roast eikenhouten snippers. Enig idee hoeveel snippers en hoe lang de contacttijd?
Moet de 1e maischstap bij een hogere temperatuur dan de nu voorgestelde 65C om een wat zoeter bier te verkrijgen?

Bedankt voor eventuele suggesties!

-----------------------------------------------------------------------
¦                       BrouwVisie Receptrapport                       ¦
-----------------------------------------------------------------------

Basis------------------------------------------------------------------
Naam recept               : Scottish Ale
Kenmerk                   :
Brouwdatum                : 10-8-2013
Biertype                  : Scotch Ale (strong)
Aantal liters             : 17
Gewenst begin SG          : 1084 (9,0 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement        : 67.0%

Algemeen---------------------------------------------------------------
Totaal benodigd brouwwater: 27,75 liter
Maischdikte               : 3,10 l/kg
Maischwater               : 0,00 liter
Spoelwater                : 8,30 liter
Kooktijd                  : 90 minuten
Berekende kleur           : 104 EBC(BrouwVisie)
Berekende bitterheid      : 33 EBU(Glenn Tinseth)

Mout storting----------------------------------------------------------
Palemout 7 EBC               72,7 %         5,000 kg       7 EBC                                                                     
Biscuitmout 50 EBC           5,8 %          0,400 kg       50 EBC                                                                         
Cara Crystal (120) - Dingeman4,4 %s         0,300 kg       162 EBC                                                                                     
Basterdsuiker (bruin)        8,7 %          0,600 kg       30 EBC                                                                           
Chocolademout (ontbitterd)   1,1 %          0,075 kg       800 EBC                                                                                 
Tarwemout donker             5,8 %          0,400 kg       15 EBC                                                                       
Special B                    1,5 %          0,100 kg       391 EBC                                                               

Massa hop--------------------------------------------------------------
Hallertau Spalt Sel5,2 %ect  40 gr          90 Min.        31 EBU                                                                                 
Hallertau Spalt Sel5,2 %ect  10 gr          15 Min.        4 EBU                                                                                 

Kruiden----------------------------------------------------------------
Jeneverbes                                  7 gr           15 Min.                                                       
Zoethout                                    7 gr           15 Min.                                                     
Laurier                                     7 gr           15 Min.                                                     
Olijfolie                                   1 gr           15 Min.                                                       
Vitamine C                                  1 gr           15 Min.                                                       
Iers Mos                                    3 gr           15 Min.                                                     
Sinaasappelschillen                         7 gr           15 Min.                                                                 

Opmerkingen     : bitter sinaasappelschil
50 gram houtsnippers na einde hoofdgisting!

Gist-------------------------------------------------------------------
Gistsoort                 : 1728 Scottish Ale
Gist toegevoegd als       : Giststarter
Volume                    : 500 ml
Beluchtingstijd           : 0 uur
Temperatuur               : 0°C

Opmerkingen     : hoofdvergisting bij 18C

Maischschema-----------------------------------------------------------
Maischschema naam: Algemeen Maischschema
Stap 1: 65°C      45 Min.      3,1 l/kg
Stap 2: 72°C      30 Min.      3,1 l/kg

Opmerkingen     : 5 ml melkzuur, 5 ml CaCl2. 1,3 l spoelwater achterhouden

RobinB

Vitamine C? Pas op voor varianten met smaakstoffen, voor goede werking zou ik het pas toevoegen na het koelen. 
Olijfolie is voor in de starter neem ik aan?
Die starter zou ik wel wat opschalen, 0,5 liter lijkt me krap voor 17 liter a 1084...

Laurier, jeneverbes en zoethout kan ik me redelijk voorstellen in een scotch, sinaasappelschil minder.
Eikenhout lijkt me niet per se nodig, maar kan een "barrel-aged" smaak geven.

Wat voor cursus is dit?

Robert1968

Vit. C is zonder (bij)smaak en gebruik ik (mogelijke) antioxidant. Ik voeg aan het wort altijd een drupje olijfolie toe en belucht het afgekoelde wort niet. Nooit last gehad van verstokte gistingen.

Ik heb een Wyeast 125 ml smackpack gekocht. 4x 10 ml buisje gaat (met glycerol) de vriezer in voor later, de overgebleven 85 ml wou ik opstarten met 500 ml moutextract, aangezien ik driekwart smackpack aan de krappe kant vond, voor zo'n hoog SG bier. Sinaasappelschil neem ik in overweging.
Misschien splits ik de vergiste batch in 2-en waarbij ik aan de ene helft de eikenhouten snippers toevoeg.

Bij mijn brouwclubbie in Ede heb ik enkele jaren geleden de brouwcursus gevolgd.

RobinB

Zonder starter was sowieso niet genoeg geweest voor deze hoeveelheid wort met dit SG. Ik zou er minimaal een 2 liter starter van maken.
In de starter gebruikte ik de  olijfolie ook wel eens, maar met roeren en beluchten (starter) bereik je dat en meer. Werkt wel mooi tegen schuimvorming in je starter. :)

Mijn hoofdwort heb ik ook nog nooit belucht, mijns inziens niet nodig als je gist goed genoeg is. Ook nooit een stokkende vergisting gehad.  ;)

De ascorbinezuur voeg je toe als anti-oxidant?

Jacques

Citaat van: RobinB op 05-08-2013  18:53 uLaurier, jeneverbes en zoethout kan ik me redelijk voorstellen in een scotch, sinaasappelschil minder.

Er anders toch wel diverse scotch ales waarin sinaasappelschillen in verwerkt worden.

Smaken verschillen...

RobinB

Citaat van: Jacques op 05-08-2013  22:15 uEr anders toch wel diverse scotch ales waarin sinaasappelschillen in verwerkt worden.
Daarom zeg ik ook minder, ik sluit het geenszins uit. :)

Ps. Heb je de hits wel bekeken? Geen van de eerste 5 hits toont een Scotch met "orange peel", dat zijn slechts random woord-hits op die pagina waarbij de "orange peel" steeds bij een ander bier staat dan de scotch...
Verder ben ik niet gegaan, was steeds hetzelfde verhaal.

Zo bezien pleit je link eerder tégen het gebruik van sinaasschil dan vóór. ;)

Albertus

Toevoegingen waren vroeger gebruikelijk bij Scotch Ales. Veelal om het bier bitterder te maken, hop kwam uit Engeland en de Schotten zijn pas in de 18e eeuw op grote schaal hop gaan gebruiken.

In "Scotch Ale" uit de Classic Beer Styles Series staat een lijst van kruiden en andere toevoegingen. Sinaasappelschil wordt daarin niet genoemd behalve in:
CiteerDandelion roots and orange peel, in warmed spiced ale that was popular in Glascow up to the early 19th century.

Bert

RobinB

Een soort Glüh-Scotch-ale? :)
Ook wel interessant.

Er zullen vast vroeger varianten zijn geweest met sinaasschil, bijvoorbeeld als een soort van gruit. Huidige (commerciële) varianten noemen het niet(/nauwelijks).

Vergelijkbare Topics (7)

13113

Gestart door MM

Reacties: 43
Gelezen: 13054

17631

Reacties: 10
Gelezen: 3070

4843

Reacties: 7
Gelezen: 2912

44560

Reacties: 2
Gelezen: 869

25325

Gestart door Hay

Reacties: 26
Gelezen: 10178

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.