Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Zware quadrupel

Gestart door bert braadslee, 28-07-2013 22:08 u

Vorige topic - Volgende topic

bert braadslee

Basis
OmschrijvingWaarde
KenmerkVVQ10
Naam receptQuadrupel Abdij
Brouwdatum28-07-2013
BiertypeQuadrupel
Volume15,00
Begin SG1,112 SG
Eind SG1,024 SG
Schijnbare vergistingsgraad78,6%
Berekende kleur (Morey)69 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)51 IBU
Brouwzaalrendement68,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
[row]
HoeveelheidIngrediënt
18,50 lWater uit Water7,70 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,25 kgPilsmoutDingemans3 EBC42,3 %
1,60 kgMünchenermoutDingemans15 EBC20,8 %
0,80 kgLichte tarwemoutDingemans3 EBC10,4 %
0,80 kgCara-amberWeyermann70 EBC10,4 %
0,40 kgSpecial BDingemans350 EBC5,2 %
0,08 kgChocolademout ontbitterdDingemans800 EBC1,0 %
0,75 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC9,8 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust65,0 °C1 min.20 min.2,7 l/kg
Alfa-amylaserust73,0 °C8 min.30 min.2,7 l/kg
Uitmaischen78,0 °C5 min.5 min.2,7 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
32,0 gNorthern Brewerbellen10,0%first wort hop49,0 IBU
15,0 gHallertau Hersbrucker  pellets3,4%10 min.1,9 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
1,00 l starterBelgian Ale Yeast (1214)bovengist

Planning is om de hergisting op fles te doen met 8 g/l met kristalsuiker.
Gaarne commentaar op dit recept allen...
 :lekkerbier:

Christiaan S

Ziet er lekker uit. Misschien je maischschema wat te kort?

bert braadslee

Citaat van: Christiaan S op 28-07-2013  22:27 uMisschien je maischschema wat te kort?
1 van de standaard maischschema's van BrouwHulp maar lijkt me ook aan de korte kant.
Het bier mag een lekkere body houden, hoe klinkt:
40min @ 65ºC
30 min @ 73ºC
5 min @ 78ºC
Of wordt ie dan al te schraal?

Oscar

Citaat van: bert braadslee op 29-07-2013  00:35 u1 van de standaard maischschema's van BrouwHulp maar lijkt me ook aan de korte kant.

Valt wel mee, Versuikeren gaat best wel snel. Gewoon ff meten met je refractometer tussendoor. Maar dit schema kan prima. tijdens het opwarmen gaat de versuikering ook nog door!   :brouwen:

Christiaan S

Oke, je hebt gelijk. Meten is weten, het is goed te volgen.

Jacques

Citaat van: Oscar op 29-07-2013  01:02 uValt wel mee, Versuikeren gaat best wel snel. Gewoon ff meten met je refractometer tussendoor. Maar dit schema kan prima. tijdens het opwarmen gaat de versuikering ook nog door!   :brouwen:

De versuikering gaat inderdaad door tijdens het opwarmen.
Je zult een normaal rendement halen met het vermeld schema. Neemt niet weg dat je in verhouding meer vergistbare suikers krijgt als je wat langer maischt bij vooral 60 tot 65 ºC. Het gaat hier om een zware quadrupel, een bier met een beoogd begin SG van 1112. Bij zo'n extreem hoog begin SG heeft de gist het moeilijk, heel moeilijk! Daarom is het goed te zorgen voor veel makkelijk vergistbare suikers naast de 10% suiker die toegevoegd wordt.

Verder raad ik aan een veel grotere giststarter te maken. Omdat het zo'n grote klus die de gist moet klaren kun je beste meer gist inzetten.
Volgens Mr Malty zou je zelfs een starter moeten hebben van 5 liter bij een ongeroerde starter en zo'n 2 liter bij een geroerde starter.

Maar waarom een zo'n zwaar bier? ??? Minder zware bieren zijn ook heel smakelijk en een geven een stuk minder problemen bij de vergisting.

bert braadslee

Citaat van: Jacques op 29-07-2013  09:27 uVerder raad ik aan een veel grotere giststarter te maken. Omdat het zo'n grote klus die de gist moet klaren kun je beste meer gist inzetten.
Volgens Mr Malty zou je zelfs een starter moeten hebben van 5 liter bij een ongeroerde starter en zo'n 2 liter bij een geroerde starter.
Grappig, ik kom met MrMalty aan een beluchtte starter van 2,5 liter of een hoeveelheid slurry van 150 ml. Ik heb inmiddels de helft aan slurry onderin de erlenmeyer, gaat de goede kant op dus.

Citaat van: Jacques op 29-07-2013  09:27 uNeemt niet weg dat je in verhouding meer vergistbare suikers krijgt als je wat langer maischt bij vooral 60 tot 65 ºC.
Aangezien ik voldoende schuimhoudbaarheid (;)) wil in mijn bier houd ik de temperatuur op 65ºC maar dan dus wat langer, zet ik hem op 30 minuten.
De suiker gaat er pas bij tijdens de navergisting, geeft de gist weer iets ruimte.
De Wyeast 1214 (Chimay bleu opkweek) zou dit klusje toch moeten kunnen klaren?

Citaat van: Jacques op 29-07-2013  09:27 uMaar waarom een zo'n zwaar bier? ??? Minder zware bieren zijn ook heel smakelijk en een geven een stuk minder problemen bij de vergisting.
De reden is dat ik een keer een extreem bier wil maken, gewoon voor de lol daarvan. Ik ben gek op donkere zware bieren met een zoete toets maar de normaal verkrijgbare bieren begin ik wat gewoontjes te vinden. Kwestie van verwend zijn met eigen brouwsels denk ik.  :brouwen:

Ronald_

Citaat van: bert braadslee op 29-07-2013  10:43 uDe Wyeast 1214 (Chimay bleu opkweek) zou dit klusje toch moeten kunnen klaren?

Een start SG van 1112 is wel echt veel van het goede! Als je de voorspelde 1024 haalt zit je al op 11,8% dan wil je ook nog nagisten op fles met - kom je op 12,3%. Het is trouwens nog maar de vraag of je 1024 gaat halen - je gist met echt in topvorm zijn én epo nemen.

Om het jezelf wat makkelijker te maken zou ik zo'n 2% lager Alc. Vol. brouwen; 10% na navergisting is ook best extreem ;).

bert braadslee

Ok, terug naar de tekentafel...
 :(

Oscar

Die 10% haal je ook wel met een SG van 1090 of zelfs met een SG van 1085 :-)  en dan is zo'n bier net iets prettiger te drinken denk ik.... :brouwen:

Silk

Ik ben erg benieuwd naar wat je gaat doen en wat de resultaten gaan zijn!
Ik (en mijn brouwmaatjes) ben ook wel van de aparte dingen proberen, dus als dit bij jou een beetje wil lukken, gaan wij waarschijnlijk ook een poging wagen om hem als winterbiertje te hebben :)

bert braadslee

Ik ben str*nteigenwijs en ga dit recept toch proberen.  :P
Wel kies ik qua gist eiertjes voer mijn poen en ga eerst een mild biertje trekken. Voornamelijk om de hoeveelheid gist fiks te doen aanwassen.
(de denkrichting gaat naar een palmkoninkachtig natje)
Iemand suggesties?

Citaat van: Silk op 29-07-2013  14:30 uIk ben erg benieuwd naar wat je gaat doen en wat de resultaten gaan zijn!
Ik (en mijn brouwmaatjes) ben ook wel van de aparte dingen proberen, dus als dit bij jou een beetje wil lukken, gaan wij waarschijnlijk ook een poging wagen om hem als winterbiertje te hebben :)
Ik hou je op de hoogte.  :proost:

orangeloo

Ik heb deze week toevallig ook 2 zware bieren gebotteld.
De 1ste 12,3 % (SG 1094 - SG 1004) Waarschijnlijk nog iets zwaarder omdat mijn refractometer niet "op 0 stond tijdens de brouwdag, maar daar kwam ik pas de volgende brouwdag achter"
De 2de 11,2 % )SG 1095 - SG 1014)

Maar dat gaat niet vanzelf... :nut:
Zoals Jacques al zei zorg voor voldoende vitale gist.
Voeg de suikerstort toe na de hoofdgisting. (Zo moet de gist eerst de "moeilijke suikers" opsnoepen voordat hij de makkelijke suiker krijgt)

Verder nog een tip:
Voeg wat bottelgist toe bij het bottelen. De gist is misschien zover uitgeput dat je geen hergisting op fles meer gestart krijgt. Met een paar gram bottelgist voorkom je dit.

:brouwen:

bert braadslee

Citaat van: orangeloo op 29-07-2013  22:16 uIk heb deze week toevallig ook 2 zware bieren gebotteld.
De 1ste 12,3 % (SG 1094 - SG 1004) Waarschijnlijk nog iets zwaarder omdat mijn refractometer niet "op 0 stond tijdens de brouwdag, maar daar kwam ik pas de volgende brouwdag achter"
De 2de 11,2 % )SG 1095 - SG 1014)
Wat voor gisten heb je gebruikt? Heb je de gist als starter toegevoegd of heb je het brouwsel met 'oude' slurry aangestoken?
12,3%... :nut: hips
Wat voor biertjes zijn het geworden?

Citaat van: orangeloo op 29-07-2013  22:16 uVoeg wat bottelgist toe bij het bottelen. De gist is misschien zover uitgeput dat je geen hergisting op fles meer gestart krijgt. Met een paar gram bottelgist voorkom je dit.
Das een goede tip, dank!  :biersmile:

orangeloo

Het zijn allebei quadrupels en de gist is toegevoegd als een oude slurry die ik met een starter terug tot leven heb gemaakt.
Bij dergelijk zware bieren moet je gisthuishouding gewoon perfect zijn anders stopt hij gewoon bij een SG van 1030.  :brouwen:

RobinB

Citaat van: orangeloo op 30-07-2013  06:58 uHet zijn allebei quadrupels en de gist is toegevoegd als een oude slurry die ik met een starter terug tot leven heb gemaakt.
Bij dergelijk zware bieren moet je gisthuishouding gewoon perfect zijn anders stopt hij gewoon bij een SG van 1030.  :brouwen:

Is dat die Westvleteren gist van de Zeeuwse gistbank?
Zou ik daarvan een ml of zo van mogen?

Ik kan je wel cupjes opsturen. :)

Erwin

Westvleteren gebruikt toch Westmalle gist?

orangeloo

Citaat van: Erwin op 31-07-2013  15:02 uWestvleteren gebruikt toch Westmalle gist?

De Westvleteren gist heb ik als slurry gekregen van een brouwcollega die deze vorig jaar bij de Gistbank had gekocht , wanneer deze bij de gistbank was "geoogst" weet ik niet.
Ik heb zelf eigenlijk nog maar 1 keer gebrouwen met de Wyeast 3787 trappist high gravity (volgens bronnen de Westmalle gist) en daarbij was mijn eins SG 1011 en een vergistingsgraat van 80 %.
Met de Westvleteren gist heb ik nu 4 keer gebrouwen,  met een eind SG van 2 x 1004, 1005 en 1006. vergistingsgraad: 94, 93 en 92,5 %
Ik weet niet of ik deze vergelijk helemaal mag / kan maken, maar zie toch duidelijk verschil in bovengenoemde gisten.  :brouwen:

Erwin

Ik heb toevallig deze maand Westmalle gist uit vier flesjes Dubbel geoogst, succesvol opgekweekt en geent op een Dubbel brouwsel, OG 1.075. Ik ben benieuwd hoe ver die gaat.
Deze geoogste gist schuimt behoorlijk op kamertemperatuur, ze had ik het nog niet eerder gezien. In de gistkamer is hij wat rustiger, op 16.5 Celcius.

Vergelijkbare Topics (7)

22138

Reacties: 4
Gelezen: 1913

33171

Reacties: 12
Gelezen: 2503

45200

Gestart door Bvk1983

Reacties: 5
Gelezen: 332

32501

Reacties: 2
Gelezen: 1884

17786

Reacties: 10
Gelezen: 4464

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.