Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Rammsteiner - pils van Noors mout

Gestart door Eduard, 29-03-2005 20:32 u

Vorige topic - Volgende topic

Edgar

Toch zetmeel? Thermometer? Dat zou ook het toch vrij lage rendement verklaren. Eduard, verlos ons.

:degroeten:

Eduard

Gegroet allemaal en bedankt voor de vele reacties.

Ik had het na het brouwen direct druk met allerlei andere bezigheden waardoor ik niet direct kon reageren. Het zit zo:

De mout en de plek waar deze aangebouwd is zou moeten zorgen voor een relatief laag eiwitgehalte. Toen ik met het hevelfilter het wort van de hop ging scheiden liep deze op 't laatst ook vast. De resten heb ik door een trechter met zeefje laten stromen en wat bleek: veel groene drab, wel bijna een liter. Dat vond ik redelijk veel qua eiwitten, maar ik kan het mis hebben. Verder ben ik uiteindelijk op precies 20 liter wort blijven steken. Ik heb het recept voor 30 l gemaakt, al omdat ik weet dat mijn rendement niet 100% is. Nu heb ik zoals gezegd ergens iets van 2 liter wort moeten weggooien voor het koken omdat ik tevéél spoelwater gebruikte nadat bij te weinig spoelwater ineens het filtreren stokte: er was geen vloeistof meer. Dit gebeurde toen ik tegen de 18 l zat. Ik heb genoteerd welke hoeveelheden aan water ik gebruikt heb, om er een volgende keer wat beter mee om te springen.

De thermometers zijn in orde. Zij geven allenbei de goede temperatuur aan (+/- 1 graad max). Kokend water ziet de thermometer op 100 graden C staan, dus dat klopt mooi. Als ik meet tijdens het maischen dan roer ik goed om een enigszins homogene maisch te verkrijgen.

Het komt er wederom op neer dat het hevelfilter niet optimaal geconstrueerd is. Omdat ik hier weinig gereedschappen en plek heb , heb ik het plan opgevat om een hevelfilter te maken van de RVS-mantel van een doucheslang. Deze spiraalvormige mantel schijnt goed te werken voor dit soort toepassingen, en het voordeel ervan is dat ik deze slang als een ring in de ketel kan leggen. Hierbij kan ik whirpoolen zodat alle drek in het midden blijft liggen (bij het hopfilteren). Dan heb ik vast 1 filterprobleem opgelost.

Tijdens het mouten heb ik ook goed geroerd, juist om een goed contact tussen het water en de mout te krijgen. Maar met dat spoelen: hoe kan ik ervoor zorgen dat het wort meer suikers opneemt, want daar zit 't 'm. Dat mijn brouwinstallatie vrij inefficiënt is ligt toch niet alleen aan mijn wat brakke hevelfiltertje? Het spoelen duurt trouwens (inclusief het weer op gang brengen van een gestokte filtering) rond 1 uur, niet bepaald te snel, dunkt mij. Met hoeveel liter per minuut filteren jullie, en gooien jullie veel wort weer terug op het filter?

Overigens maak ik gebruik van een hydrometer correction calculator om op verschillende tijdsstippen tijdens het brouwen de echte dichtheid vast te stellen.

Edgar

Spoelen duurt bij mij ook ongeveer één uur, op 't gemakje. Ik gooi naar schatting een liter of 3, 4 terug, soms meer, totdat de afloop behoorlijk helder is.

De vorm van je ketel kan van invloed zijn; een brede, platte ketel geeft (dacht ik) een lager rendement. Ik denk onmiddellijk weer aan uitmaischtemperatuur en temperatuur van het spoelwater (stokpaardjes), tegen de 80° verkrijg je een grotere vloeibaarheid en een betere uitspoelbaarheid. De maisch kan in een uur flink afkoelen en daardoor wat dikker worden. Bij die hogere spoelwatertemperatuur is het wel zinnig om je spoelwater aan te zuren, zeker als je streeft naar een goed rendement.

De verhouding graan/water is natuurlijk ook van invloed. Dikke maisch spoelt minder vlot uit.

Toch is die 72% niet zo gek. Zoals Jasper zegt, mout is niet duur en je kunt net zo goed een hogere stort nemen en niet of nauwelijks spoelen. Hoewel ik me daarvan wel eens afvraag of je dan niet een beetje dat samentrekkende, droge smaakje dat erg lekker kan zijn (je proeft het in de laatste afloop), gaat missen. Maar dat is gissen.

Je weet zeker dat je omzetting in orde is? Zetmeeltest?

Eduard

Let wel, die 72% is als ik 30 liter wort zou hebben, maar ik heb maar 20 liter. Dan stort dat getal ook naar beneden. Het spoelwater was 82-83 graden, juist om de temperatuurdaling te compenseren. Jodiumproef natuurlijk ook gedaan.

Adrie

Zomaar wat gedachten uit de losse pols:

Een betere hevelfilter zou moeten helpen. Wellicht heb je te maken met kortsluitstromen. Als de hevelfilter te dicht langs de kant van de ketel ligt, kan het zijn dat een groot deel van het spoelwater langs de kant van de ketel stroomt en zo dus niet door het bostel heen stroomt. Verder is natuurlijk van belang dat je hevelfilter een groot genoeg gebied van je bodem bedekt.

Is de pH van je beslag in orde? Te hoge of te lage pH heeft een verlaging van de omzetting en dus van je rendement tot gevolg.

Als je mout inderdaad een laag eiwitgehalte heeft, betekent dit ook een lagere concentratie van amylases en dan moet je langer maischen.

1 uur moet inderdaad genoeg zijn, ik doe ook meestal een uur over filteren en spoelen (op beide installaties) met rendementen van 80% of meer.

Edgar

Spoelwater misschien te heet? Ik heb altijd begrepen dat je niet boven de 80° moet komen. Ik speculeer nu, maar misschien vindt er al denaturatie van de eiwitten plaats in de bostel, met een slechtere doorspoeling (en lager SG) tot gevolg. Hoewel je dan ook filterproblemen zou verwachten.

Wat Adrie zegt over dat filteroppervlak, sluit ik me bij aan. Als het één pijpje van 15 cm is zal dat minder goed werken. Hoewel in de VS veel mensen met zo'n één-pijp-filter werken (gevlochten slangmantel van de ene kant van de filteremmmer naar de andere). Dat het aan je omzetting (al dan niet pH-gerelateerd) zou liggen is toch minder waarschijnlijk, omdat je een zetmeeltest doet. Smeer je de korreltjes uit?

Adrie heeft de term 'preferente stroombanen' nog niet laten vallen, dus dan doe ik dat maar even ;) Dat is waarschijnlijk hetzelfde als 'kortsluitstromen', maar het klinkt heavier  8) . Het is een mogelijke verklaring. Hoewel, met een uur spoeltijd, ik weet het niet. Dat is toch wel vrij rustig om kanaalvorming te verwachten.

Lastig.

Eduard

Hallo!

De maisch heb ik rond de 5.6 pH gehouden middels licht aanzuren met melkzuur. Ik denk toch dat de problemen te wijten zijn aan te weinig praktische ervaring met het brouwen, het wat slechte hevelfilter en daarbij nog eens een mout waarmee ik niet eerder gebrouwen heb en waarvan bekend is dat het niet helemaal top qua efficiëntie is.

Wat ga ik eraan doen:

- Ander hevelfilter maken (zie voor een mooie uitleg met foto's op hobbybrauer.de) en whirlpoolen.
- Beter sturen qua spoelwaterhoeveelheid en spoelsnelheid
- De kraan van het hevelfilter lager dan de bodem van de pan plaatsen. Deze hangt nu op vloeistofoppervlakteniveau, en dat is te hoog. Dit leidt te vaak tot luchtbellen in de leidingen waardoor het filteren stopt.

Ik heb nu het idee dat ik de temperatuur goed onder contrôle heb. Die inmaakketel heb ik nou al wel vaak genoeg gebruikt om te weten wanneer ik de verwarmingselementen moet in-, om- en/of uitschakelen (er zit namelijk geen thermostaat in). Ook het aanzuren en het meten van pH en dichtheid (gecorrigeerd voor temperatuur) lukt me nu prima. De thermometers zijn ook in orde. Het koken is nog wat magertjes vanwege de krap bemeten hittebron (max 2 kW), maar hier liggen de problemen dan ook niet.

Overigens moest het spoelwater ongeveer 78 graden zijn, omdat bij lagere temperaturen de boel stroperiger wordt en bij hogere temperaturen er looizuren van het kaf meekomen. Ik heb dat laatste maar voor lief genomen om in elk geval de stroperigheid voor te zijn. En ik moet zeggen, het spoelen ging ook best aardig. Ik werd alleen een beetje verrast door het feit dat ik te weinig spoelwater had gebruikt en daarom heb ik er te snel op gereageerd om er maar meteen 10 liter bij te doen, dat was achteraf gezien niet zo verstandig. Maar het is weer een wijze les geweest.

Ik moet ook nog even kwijt dat ik het enorm waardeer dat iedereen zo hard mee helpt met nadenken over mijn brouwsessie. Het maakt maar weer eens duidelijk hoe nuttig en leerzaam dit goed georganiseerde discussieforum met al zijn gepassioneerde deelnemers!

:beersmiley:

Groeten uit Oslo

Eduard  samenvol

Nog even dit:

Ik kreeg vandaag post binnen van de Noorse posterijen, die volgens de wet ook belast zijn met importheffingen van verzendstukken. Nu heb ik voor maar €22,75 besteld, wat binnen de gestelde, importheffingsvrije ruimte van 200 kronen (= €24) ligt. Nog eens even mijn gram en mijn mout halen dus... Dan is het toch wel wat gemakkelijker om binnen de EU te wonen.

Edgar

Zo'n type slang als op de link die je geeft is inderdaad wat ik bedoelde hierboven. Maar zo helemaal rondom, dat ziet er wel heel mooi uit. Hooguit een beetje lastig te reinigen? Het maakt geen uitneembare indruk.

Wel weer typisch dat zo'n ding Panzerschlauch moet heten  :shelp:

Hopmans

Hey Eduard en Edgar,

Hartstikke mooi ding, maar inderdaad een poel van bacteriele ellende.
Is dit niet iets ?
Een filterbodem? http://www.barleys.nl/?brouwavonturen  Beslag filteren

Of een filterkuip: 2 bakken van 6 Euri, alleen veel boorwerk.
Let ook op de broes voor het spoelwater. ( Deze laat je bostel heel )
( Zie het wereld-bolletje onder mijn atvatar.)
Laadt deze trouwens snel in Noorwegen?

EBC

Eduard,
Als je zo'n panzerslaug maakt, maak 'm dan korter als op de foto's van je link. Ik zou de diameter op ongeveer 2/3 van de diameter van de pan maken. Dan heb je minder last van de beruchte preferente stroombanen...

Denk er ook aan dat welk filtersysteem je ook gebruikt, er zal een fijne zetmeelaanslag op ontstaan. Het daarom is erg belangrijk dat je het filter langs alle kanten schoon kunt maken.
Panzerslaug, spiraalvormige en dichtgesoldeerde hevelfilters voldoen hier niet echt aan. Voor alle verbindingen die onder het vloeistofnivo blijven geldt dat ze niet dicht hoeven te zijn. Solderen is voor een hevelfilter dus niet nodig.
Maak een hevelfilter van korte rechte stukjes en creeer bochten met T of L stukjes. Je kan dan met een rond borsteltje de pijpjes ook van binnen schoonmaken.
Reinheid, Rust en Regelmaat zijn ook voor de brouwer erg belangrijk!

Jasper

Adrie

Citaat van: Eduard op 31-03-2005  09:40 uDe mout en de plek waar deze aangebouwd is zou moeten zorgen voor een relatief laag eiwitgehalte. Toen ik met het hevelfilter het wort van de hop ging scheiden liep deze op 't laatst ook vast. De resten heb ik door een trechter met zeefje laten stromen en wat bleek: veel groene drab, wel bijna een liter. Dat vond ik redelijk veel qua eiwitten, maar ik kan het mis hebben.

Ha Eduard,

Dat vind ik verwarrend. Je spreekt van een laag eiwitgehalte, maar toch veel eiwitten bij het filteren na koken, dus relatief veel eiwitten. Ook de troebelheid van het door de vereniging gebrouwen bier duidt op een hoog eiwitgehalte. Sorry dat ik hier zo over door ga, maar ik snap het niet helemaal. Wat zou kunnen is dat de mout op zich een laag eiwitgehalte heeft, maar ook een laag opgelost eiwitgehalte, dus een slechte oplossing bij het mouten. Er zitten dan dus relatief veel onopgeloste eiwitten in de mout die voor troebeling zorgen. Maar dat verklaart dan weer niet je lage rendement. Kortom: raadsels alom. Kun je bij de mouterij geen moutanalysesheet opvragen?

Edgar

Ik heb daar ook al over gepiekerd. Als de gerst in een meer Noordelijk gebied is verbouwd, minder zon en lagere temperaturen dus, verwacht je dan minder eiwitten of minder zetmeel in de korrel? Ik dacht, in overeenstemming met Eduard's verhaal, het eerste, in de veronderstelling dat het voor het plantje meer energie kost om (complexe) eiwitten te vormen dan de betrekkelijk simpele koolhydraten. Als de energie gelimiteerd is, verwacht je een relatieve daling van die componenten.

Aan de andere kant zijn relatief koolhydraatrijke gewassen (vruchten, rijst, oorspronkelijk ook tarwe) kenmerkend voor Zuidelijke streken. Enigszins verwarrend is het wel.

Adrie

Ha Eduard,

Gerst in koude, vochtige steken, zoals Engeland bevat weinig eiwit en gerst uit warme, droge streken, zoals de binnenlanden van de VS bevat veel eiwit. Een en ander hangt ook sterk af van het gerstras. In die zin klopt Eduards veronderstelling dat zijn mout weinig eiwitten bevat wel. Maar gezien de grote verschillen tussen de verschillende gerstrassen kun je niet alleen op het klimaat afgaan.
Mijn punt is dat ik het veronderstelde lage eiwitgehalte niet kan rijmen met het troebele bier.

Eduard

Vandaag heb ik de eerste Rammsteiner (Du, Du trinkst, Du trinkst mich) opengetrokken. Al niet zoveel gistsmaak meer, ondanks dat het nog maar 2 weken in de fles zit. Wel erg bitter, vanwege de lage moutopbrengst. Ik schat zo boven de 35 IBU. Maar waarschijnlijk trekt het bitterste wel bij in een paar weken en dan lijkt mij het bier toch wel aardig gelukt.

Vergelijkbare Topics (7)

20087

Reacties: 44
Gelezen: 11411

4192

Reacties: 35
Gelezen: 15554

34997

Gestart door Thom

Reacties: 1
Gelezen: 1313

2743

Reacties: 46
Gelezen: 20281

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.