Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Maibock met Wyeast Danish Lager

Gestart door Caspar, 02-07-2013 21:49 u

Vorige topic - Volgende topic

Caspar

Dag allemaal,

Over 2 weken ga ik een Maibockje maken die genuttigd zal worden tijdens een feestje. Qua bitterheid hou ik me een beetje in, het moet een bier worden met voldoende pit maar niet te! Voor het eerst in mijn brouwcarriere ga ik Wyeast Danish Lager gebruiken. Hebben jullie nog tips en ervaringen te delen? Recept is verder vrij basic met 100% Saaz (in navolging van mijn zoektocht naar de specifieke smaken van hoppen dit jaar ;) )

Maibock

A ProMash Recipe Report

BJCP Style and Style Guidelines
-------------------------------

05-A  Bock, Maibock/Helles Bock

Min OG:  1.064   Max OG:  1.072
Min IBU:    23   Max IBU:    35
Min Clr:    15   Max Clr:    28  Color in EBC

Recipe Specifics
----------------

Batch Size (L):          18.00    Wort Size (L):     18.00
Total Grain (kg):         6.20
Anticipated OG:          1.063    Plato:             15.35
Anticipated EBC:          18.3
Anticipated IBU:          29.8
Brewhouse Efficiency:       58 %
Wort Boil Time:             90    Minutes

Pre-Boil Amounts
----------------

Evaporation Rate:      15.00    Percent Per Hour
Pre-Boil Wort Size:   23.23    L
Pre-Boil Gravity:      1.049    SG          12.03  Plato

Formulas Used
-------------

Brewhouse Efficiency and Predicted Gravity based on Method #1, Potential Used.
Final Gravity Calculation Based on Points.
Hard Value of Sucrose applied. Value for recipe: 46.2100 ppppg
% Yield Type used in Gravity Prediction: Fine Grind Dry Basis.

Color Formula Used:   Morey
Hop IBU Formula Used: Tinseth
Tinseth Concentration Factor: 1.30

Additional Utilization Used For First Wort Hops: -10 %

Grain/Extract/Sugar

%     Amount     Name                          Origin        Potential EBC
-----------------------------------------------------------------------------
 64.5     4.00 kg.  Pilsener                      Germany        1.038      4
 32.3     2.00 kg.  Munich Malt                   Germany        1.037     15
  3.2     0.20 kg.  Carahell Malt                 Germany        1.034     25

Potential represented as SG per pound per gallon.

Hops

Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
-----------------------------------------------------------------------------
 20.00 g.     Czech Saaz                        Whole    3.90   9.8  First WH
 20.00 g.     Czech Saaz                        Whole    3.90  10.2  60 min.
 20.00 g.     Czech Saaz                        Whole    3.90   6.2  20 min.
 20.00 g.     Czech Saaz                        Whole    3.90   3.7  10 min.
 20.00 g.     Czech Saaz                        Whole    3.90   0.0  0 min.

Yeast
-----

Wyeast 2042 Danish Lager

Mash Schedule
-------------

Mash Name: Droog

Total Grain kg:     6.20
Total Water Qts:   34.95 - Before Additional Infusions
Total Water L:   33.07 - Before Additional Infusions

Tun Thermal Mass:   0.00
Grain Temp:        20.50 C

Step   Rest   Start   Stop  Heat     Infuse   Infuse  Infuse
Step Name            Time   Time   Temp    Temp  Type     Temp     Amount  Ratio
---------------------------------------------------------------------------------
Inmaischen / Rust      3     40     63      63   Infuse    66       33.07   5.33
Rust                   3     20     72      72   Infuse     0        0.00   5.33
Uitmaischen           10      1     78      78   Infuse     0        0.00   5.33

Total Water Qts:           34.95 - After Additional Infusions
Total Water L:             33.07 - After Additional Infusions
Total Mash Volume L:       37.21 - After Additional Infusions

All temperature measurements are degrees Celsius.
All infusion amounts are in Liters.
All infusion ratios are Liters/Kilograms.

RobinB

Ziet er lekker uit!
Heb geen ervaring met de danish lager, klinkt als Carlsberg gist. Dat klinkt clean en niet heel moutig...
Weet je zeker dat je niet liever de mooie volle moutigheid van de bavarian lager wilt in een Bock?

Caspar

Ik heb de Bavarian Lager nu al vele malen naar tevredenheid gebruikt, maar ik wil mijn horizon weer een beetje verbreden. Deze leek me wel lekker :biersmile: . Ik ga denk ik rond de 10.5 - 11 oC vergisten, veilig binnen de specs.

This yeast is a good choice for Dortmund-style lagers. It will ferment crisp and dry with a soft, rounded profile that accentuates hop characteristics.

Origin:
Flocculation: Low
Attenuation: 73-77%
Temperature Range: 46-56F, 8-13C
Alcohol Tolerance: 9% ABV

RobinB

Zou best kunnen dat je een Elephant achtig bier krijgt?
Wel wat donkerder en waarschijnlijk iets hoppiger.

Sowieso wel een leuke om ernaast te proeven tzt denk ik? :)

MM

Citaat van: RobinB op 03-07-2013  16:27 uZou best kunnen dat je een Elephant achtig bier krijgt?
Wel wat donkerder en waarschijnlijk iets hoppiger.

Sowieso wel een leuke om ernaast te proeven tzt denk ik? :)

Ik mag hopen, dat het recept van Caspar lekkerder is dan Carlsberg Elephant. Volgens mij is het bier van Carlsberg een soort Grolsch Kanon. Ik heb het één keer gedronken, ik vond het niet om over naar huis te schrijven.

RobinB

Ja, vast inderdaad. Maar dat is wel een beetje wat ik verwacht van de gist.
Een hobbybrouwsel is wel altijd voller natuurlijk. :)

Ps. De Elephant is bij lange geen kanon met "slechts" 7,2% (vs 11,6?). ;)

Caspar

Robin, je zet me wel aan het denken... Als ik de Biertypen Gids erbij pak zou het maar net zo goed een Dortmunder (Sterk) kunnen worden. Qua receptuur lijken beide bierstijlen verdomde veel op elkaar, behalve de gist!

De realiteit is dat het waarschijnlijk ergens in het midden uit zal komen ;) . Wyeast Danish Lager wordt vrij weinig gebruikt, ik zal mijn proefnotities uiteraard hier achter laten. Ik ga als referentie wel even zo'n Carlsberg Elephant zoeken, ik ken het bier alleen uit de tijd dat ik een sterke pils scoorde aan de Costa Brava bijna 18 jaar geleden haha 8) .

Caspar

Zo, de brouwdag zit er weer op! Vanochtend is een beginnende brouwer (Reinout) even een kijkje komen nemen... was erg gezellig :biersmile: .

De dag verliep vlekkeloos totdat ik mijn pomp wilde reinigen. Ik heb een 110 V Iwaki MD-30 met een ringkern trafo. Ik weet niet wat er aan de hand is, maar de stoppen vlogen er elke keer uit als ik de pomp aanzette. Ik vond die trafo altijd al een lomp zwaar onding, dus een poos geleden heb ik een 220 V Iwaki MD-20 op de kop getikt... Helaas ben ik te lui geweest om hem tijdig te gaan gebruiken, dus ik moest a la "mac Gyver" de boel aan elkaar knopen op het laatste moment. Positieve is dat dit netjes gelukt is  ;D .

Uiteindelijk is de opbrengst iets hoger geworden waardoor het SG 1061 / 15.7 oBrix is. Helaas had ik ook nog eens de platenkoeler verkeerd om aangesloten waardoor het wort 25 ºC was na koelen. Na een ijsbadje heb ik op 20 ºC geënt... iets te hoog naar mijn zin, maar ik had even geen zin meer om nog langer te wachten ;) .

RobinB

Dat worden vaak de beste bieren, ben benieuwd! ;D

Reinout

Was inderdaad erg gezellig en ik heb veel geleerd!

Ik hoor wel wanneer hij geproefd moet worden.  ;)  :proost:

Caspar

De vergisting verloopt voorspoedig. Gister avond startte de vergisting rond 17 oC. Vanochtend was de temp 10 - 10.5 oC, veel activiteit in het waterslot, een klein schuimlaagje.

Muldermans

Citaat van: Caspar op 13-07-2013  17:08 uDe dag verliep vlekkeloos totdat ik mijn pomp wilde reinigen. Ik heb een 110v Iwaki MD-30 met een ringkern trafo. Ik weet niet wat er aan de hand is, maar de stoppen vlogen er elke keer uit als ik de pomp aanzette. Ik vond die trafo altijd al een lomp zwaar onding, dus een poos geleden heb ik een 220v Iwaki MD-20 op de kop getikt... Helaas ben ik te lui geweest om hem tijdig te gaan gebruiken, dus ik moest a la "mac Gyver" de boel aan elkaar knopen op het laatste moment. Positieve is dat dit netjes gelukt is  ;D .

Dat soort Mc Gyver momenten... Wat Robin zegt, meestal leveren die de beste bieren op.

Die Danish lager ken ik niet, benieuwd wat dat oplevert.

Vr gr

Hoppenbrouwers

Citaat van: Caspar op 14-07-2013  12:05 uDe vergisting verloopt voorspoedig. Gister avond startte de vergisting rond 17 ºC. Vanochtend was de temp 10 - 10.5 ºC, veel activiteit in het waterslot, een klein schuimlaagje.
Ik ben erg benieuwd naar dit bier. Gaat je de hele vergisting op 10 ºC doen?

Caspar

Zo alweer een maand later heb ik dit bier op fust gezet. Ik ben weer helemaal enthousiast over ondergisters, lekker clean, fris en kraakhelder :biersmile: . Het kan tussen de oren zitten, maar dit bier gaat meer richting een Dort dan een meibock. Het SG is blijven hangen op ~1016, dus het bier is een heel klein beetje zoetig. Qua moutigheid vind ik hem net ietsje te licht voor een Meibock, de Saaz hop is ook nadrukkelijk aanwezig waardoor dit bier ook wat pilsachtige trekjes heeft... niet te bitter.

@Hoppenbrouwer: Ik heb inderdaad vergist op 10 - 10.5 ºC, na 12 dagen heb ik een diacetylrust van 3 dagen gehouden bij 14.5 - 15 ºC waarna ie geleidelijk terug gekoeld is naar 2 ºC (zo koud mogelijk). De gist is erg stoffig, maar na een week lageren is het bier kraakhelder. De gistsmaak is clean, een licht zwaveltje, moutig maar niet zo als een Wyeast Bavarian Lager. Minder uitgesproken zwavelig dan bijvoorbeeld de Wyeast Chech Pils of Urquell Lager. Eigenlijk een goede middenmooter voor (Nederlandse) pils en Dortmunder.

Hij gaat zeker in de herhaling. :biersmile:

Reinout

Goed om te horen dat hij geslaagd is!

Als het aanbod nog staat kom ik graag een dagje meebrouwen en een glaasje proeven.  :proost:

Caspar

Reken op begin oktober, kunnen we meteen een dagje samen brouwen ;) . Ik PB je wel :biersmile: .

Vergelijkbare Topics (7)

39240

Reacties: 16
Gelezen: 3846

28314

Reacties: 10
Gelezen: 4043

13416

Gestart door VEMP

Reacties: 65
Gelezen: 18245

41896

Reacties: 9
Gelezen: 1681

18772

Reacties: 30
Gelezen: 9793

44508

Reacties: 15
Gelezen: 2330

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.