Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Het Perfecte Witbier

Gestart door eric020, 25-06-2013 14:39 u

Vorige topic - Volgende topic

eric020

Na een redelijk succesvol witbiertje te hebben gebrouwen wilde ik nog een poging wagen. Ditmaal streef ik naar PERFECTIE, maar natuurlijk raak ik geen graankorrel aan voordat ik mijn plannen heb voorgelegd aan de bierintelligentsia van dit forum. :)

Ik heb een receptje in elkaar gezet in BrouwHulp, gebaseerd op dit witbiertje dat ik elders op dit forum gevonden heb.

Mijn vragen aan jullie:

-Kan dit recept beter? Zo ja, hoe?

-BrouwHulp geeft twee waarden voor alcoholpercentage. (zie bijgevoegde foto) Welke is correct?

-Ik wilde dit brouwsel 70 min koken. Is dat te lang/te kort/precies goed?

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk2
Naam receptVan De Kaart Witbier
Brouwdatum30-06-2013
BiertypeWitbier
Volume40.00 l
Begin SG1.060 SG
Berekende kleur (Morey)8 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)11 IBU
Brouwzaalrendement80.0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
[row]
HoeveelheidIngrediënt
32.56 lWater uit Water22.83 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
5.00 kgPilsmoutDingemans3 EBC50.0 %
5.00 kgLichte tarwemoutDingemans3 EBC50.0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Eiwitrust44.0 °C1 min.10 min.3.3 l/kg
Beta-amylase50.0 °C6 min.15 min.3.3 l/kg
Alfa-amylase60.0 °C10 min.25 min.3.3 l/kg
Uitmaischen70.0 °C10 min.25 min.3.3 l/kg
78.0 °C8 min.5 min.3.3 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
20.0 gHallertau Hersbrucker pellets2.5%70 min.3.9 IBU
10.0 gNorthern Brewerpellets8.5%70 min.6.7 IBU
20.0 gHallertau Hersbrucker pellets2.5%10 min.0.8 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
20.0 gKorianderzaadspecerijkoken
20.0 gSinaasappelschil, bitterspecerijkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
20.0 gBlanche Ale Yeast (Y015)bovengist

hobbybob

Begin SG 1.060 SG ---->Naam recept Van De Kaart Witbier .

Echt wel :nut:

Zelf zou ik um op max 1048 houden maar met 50% pils en 50%lichte tarwe zit je altijd goed, je zit gelukkig ook niet te "schijterig" met je koriander en je sinaasappel.

Eerste stap zou ik op max 42 - 15 min doen, stap 2 op 62 30 min, en stap 3 op 72 30 min , de 78 graden stap doe ik tegenwoordig zelf niet meer maar kan geen kwaad natuurlijk.

RobinB

Het SG is inderdaad hoog voor een witbier en normaliter wordt een witbier gebrouwen met tarwe ipv tarwemout.
11 IBU is wel erg laag, ik zou eerder 15-20 aanhouden. Voor een eiwitrust is die 44 grc te laag, voor een kruidnagelrust te hoog. Een witbier heeft ook geen kruidnagel nodig, dus ik zou die stap eruit laten.
Of je überhaupt nog een eiwitrust nodig hebt is een punt van persoonlijke voorkeur en eigen ervaring. Ik doe het bij een witbier normaliter niet.

eric020

Goede tips, zoals altijd. Vraag me wel nog steeds af wat nou het goede alcoholpercentage aangeeft in BrouwHulp. (Zie onder -plaatje vorige keer niet goed bijgevoegd.)

Waarom zou je tarwe gebruiken ipv tarwemout? Maakt het ongemoute karakter veel verschil voor je SG?

RobinB

Citaat van: eric020 op 26-06-2013  21:48 uVraag me wel nog steeds af wat nou het goede alcoholpercentage aangeeft in BrouwHulp.

Het geschatte eind SG van 1015 is reëler dan 1000. :) ;)

Smaakverschillen tussen mout en korrel zijn subtiel, maar aanwezig.

De historische keuzeverschillen tussen weizen en witbier, tarwemout resp. tarwe(vlokken) is deels van juridische en financiële aard. Duitsers mochten geen ongemoutte tarwe gebruiken ivm het Reinheitsgebot, en Belgen gebruikten het liever wel omdat het goedkoper is/was dan tarwemout.

eric020

Ha goed punt betreffende de SG  :-[ Overigens: de berekening op het botteltabje van BrouwHulp geeft weer een compleet andere (hogere) waarde aan, ook als je geen suiker toevoegt bij het bottelen.

Hebben ze bij Brouwmarkt wel gewone tarwe? Zie alleen mouten op hun site vrees ik.

RobinB

eric020

Dank! Gebruik kan tot 40%, staat er. Riskant dus?

EvilWoutertje

Dat heeft met enzymen te maken denk ik; tarwevlokken hebben geen zetmeel afbrekende enzymen, dus het (pils)mout moet niet alleen het eigen zetmeel afbreken, maar ook dat van de tarwe. Volgens mij kan 50/50 wel maar ik heb het zelf nooit geprobeerd (ik gebruik tarwemout)

RobinB

Citaat van: EvilWoutertje op 27-06-2013  16:21 uDat heeft met enzymen te maken denk ik; tarwevlokken hebben geen zetmeel afbrekende enzymen, dus het (pils)mout moet niet alleen het eigen zetmeel afbreken, maar ook dat van de tarwe. Volgens mij kan 50/50 wel maar ik heb het zelf nooit geprobeerd (ik gebruik tarwemout)

Deels, maar ook heeft het te maken met de afwezigheid van kaf. Dat geldt dus ook voor tarwemout. Door de afwezigheid van kaf kan het filteren/spoelen moeizaam verlopen (hoeft niet per se).
Qua enzymen zou pilsmout voldoende moeten hebben voor 1:1 inderdaad.

jpt

Als je de koriander nog even roostert in de koekenpan voordat je het geplet toevoegt, dan heb je een nog lekkerder witbier.

Herman

In witbier kun je prima tarwemout gebruiken hoor, het gebruik van mout zorgt heus niet ineens voor een Weizen-achtige smaak. Dus als je al mout hebt liggen, gewoon gebruiken!

RobinB

Nee, klopt uiteraard, dat is meer afhankelijk van de gist en kruiden (witbier). :)

John

Ik maak regelmatig een Weizen met 60 % tarwemout: geen probleem met diastatische werking of spoelen.

Adrie

Citaat van: John op 28-06-2013  14:12 uIk maak regelmatig een Weizen met 60 % tarwemout: geen probleem met diastatische werking...

Dat kan kloppen want tarwemout bevat enzymen.

John

Citaat van: Adrie op 28-06-2013  14:27 uDat kan kloppen want tarwemout bevat enzymen.
Beken(d):niet goed gelezen dacht dat discussie daarover ging! Gaat over vlokken lees ik nu.

EvilWoutertje

Citaat van: Adrie op 28-06-2013  14:27 uDat kan kloppen want tarwemout bevat enzymen.
En kafjes  ;D

Adrie

Citaat van: EvilWoutertje op 28-06-2013  15:53 uEn kafjes  ;D

Nee, dat dan weer niet.

eric020

Zo, gebrouwd. Ging allemaal redelijk ok. Had wel wat problemen met mijn filter, maar daar maak ik wel een ander topicje over aan. Bedankt weer!

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.