Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Giststarter

Gestart door Kokkebil, 05-06-2013 20:51 u

Vorige topic - Volgende topic

Kokkebil

Volgens diverse " recepten" die ik her en der heb verzameld ( hier op dit forum en elders) is een verhouding van 50 g mout-extract op 1 ltr. water aan te bevelen voor een goede giststarter.
SG van ca.1040 wordt aanbevolen.
Echter als ik de verhouding 50 g / 1 liter met mijn moutextract aanhoud,kom ik niet verder dan ca.SG 1030.

Wat kan hier aan de hand zijn?

1 week van te voren gemaakt met Wyeast en zeer regelmatig van zuurstof voorzien dmv. roeren/schudden en overgieten
4 liter giststarter voor 40 liter bier voldoende?

Adrie

Ik weet niet waar jij die 50 g vandaan haalt, maar het moet zijn 100 g op een liter water.

RobinB

Citaat van: Adrie op 05-06-2013  20:53 uIk weet niet waar jij die 50 g vandaan haalt, maar het moet zijn 100 g op een liter water.

Iinderdaad, volgens mij staat ook overal 100 g/l. :)

Kokkebil

Stom,stom,stom!
Excusses!!
Ik heb weer eens niet goed en te snel gelezen!
Indedaad staat er 50 g per 500 ml.

Ik heb de giststarter direct aangevuld met suiker (moutextract was op!), naar een SG van 1035.
Het staat nu lekker te gisten en er is al een flinke laag ( na 2 dagen) gist ontstaan.

Dank voor de snelle reacties!

hobbybob

Ik doe het tegenwoordig anders als ik Wyeast gebruik

Ik maak gewoon een lichtere batch van 16 liter van het beoogde recept ( max SG 1056 ) deze vergist ik met 1 activator, de slurry hiervan hergebruik ik voor het uiteindelijke recept.

Voordeel heb 16 liter "extra" bier in een lichtere variant

RobinB

Ook een goed systeem uiteraard. :)
Afhankelijk van van wat je nodig hebt kan een 10 l batch ook. Is doorgaans ook meer dan genoeg.

Kokkebil

Hoeveel cm² gist uit een gisstarter heb ik nodig om 40 liter van SG 1090 te vergisten?

RobinB

Citaat van: Kokkebil op 06-06-2013  21:07 uHoeveel cm² gist uit een gisstarter heb ik nodig om 40 liter van SG 1090 te vergisten?
Oei! In cm2...

Als je uitgaat een monolayer en een celdikte van 5 um, wordt dat een enorm oppervlak.
Los uit de pols kom ik op zo'n 600000 cm2. :)

Kokkebil

Grappig!

Ik bedoel natuurlijk dit:
Pot heeft een diameter van 8 cm en de gistlaag is ruim 2 cm.
Is dit genoeg voor 40 ltr?
Ruim voldoende om nog wat te bewaren?

RobinB

Ken je Mr Malty?
Die rekent het eenvoudig voor je uit.

Afhankelijk van de leeftijd en "dikte" zo'n 300 ml of meer.

Niels B.

Je hebt nu 100 mL. fyi

Kokkebil

Citaat van: RobinB op 07-06-2013  09:34 uKen je Mr Malty?
Die rekent het eenvoudig voor je uit.

Ken ik niet!
Ga effe "Googlen"

ThomasM

Als ik een bier van 45 liter met begin SG van 1.065 invoer op mrmalty, dan moet ik bijna 3 liter pitchen, met 2 buisjes gist. Is dit niet heel erg veel? Hoe kan ik zien hoeveel slurry ik moet enten?

Ook, kan ik teveel gist erin gooien?

edit:

http://yeastcalc.com/
Hieruit zie ik dat ik de slurry uit de eerste keer opkweken moet behouden en vervolgens weer een moutextract-wort moet bijvoegen om genoeg daarna op te kweken.

Heb ik dat goed?

ciesvandekwis

Citaat van: ThomasM op 07-06-2013  11:42 uAls ik een bier van 45 liter met begin SG van 1.065 invoer op mrmalty, dan moet ik bijna 3 liter pitchen, met 2 buisjes gist. Is dit niet heel erg veel? Hoe kan ik zien hoeveel slurry ik moet enten?

Ook, kan ik teveel gist erin gooien?
Teveel gist is in principe geen probleem. Die 3 l is het totaalvolume van je starter. Je moet bij 'liquid yeast' dat dropdown menu hanteren, dan varieert je startersvolume van 1,9 (magneetroerder) tot 5 l (ongeschudde starter).

ThomasM

Oh, dat sleep balkje onderin. Ik heb een erlenmeyer van 1 l. Dan maar 2x als ik die calc wil gebruiken.

RobinB

Ik bedoelde deze:
www.mrmalty.com/calc/calc.html

Die rekent voor je uit wat de verwachtte te adviseren startergrootte is, bij een paar methoden van opkweken. Er is ook een soortgelijke rekenmodule voor korrelgist en voor slurries, zie de tabbladen.

honey

Je kan ook gewoon afgieten, maar dan gaat vaak flink gist verloren. Hangt wellicht wat af van de hoeveelheid en flesvorm. Probeer maar.

RobinB

Citaat van: honey op 10-06-2013  06:57 uJe kan ook gewoon afgieten, maar dan gaat vaak flink gist verloren.
Nee, dan doe je het niet goed en/of is je gist niet goed bezonken.
Indien goed uitgevoerd is het verlies verwaarloosbaar. :)

CiteerProbeer maar.
Inderdaad, oefening baart kunst!

Vergelijkbare Topics (7)

8369

Reacties: 6
Gelezen: 2714

598

Gestart door Marjolijn

Reacties: 19
Gelezen: 12866

41833

Reacties: 10
Gelezen: 1302

36884

Reacties: 1
Gelezen: 1304

27942

Gestart door peter

Reacties: 11
Gelezen: 4564

22261

Reacties: 12
Gelezen: 4482

15430

Reacties: 66
Gelezen: 26255

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.