Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Wat valt onder hobbybrouwen?

Gestart door Shaytan, 24-05-2013 09:52 u

Vorige topic - Volgende topic

Shaytan

http://nos.nl/artikel/510159-aantal-hobbybrouwers-gestegen.html

De titel van dit artikel gebruikt 'hobbybrouwers' voor officiële kleine brouwerijen. En sluit daarmee impliciet thuisbrouwers uit van hobbybrouwen.

Nou klopt wat in het artikel staat dat veel kleine brouwerijtjes nog niet van hun geroer en gegist kunnen leven, maar ik zou een Klein Duimpje toch niet meer een hobbybrouwer willen noemen.

Wat is jullie mening? Zijn deze kleine ambachtelijke brouwerijen zoals ze in het artikel worden genoemd nog hobbybrouwers, of moet een andere term worden gebruikt?

RobinB

Hahaha, dit soort discussies komt steeds terug net zoals de vraag, wanneer ben je een hobbybrouwer. Oeverloos, dat dan helaas wel, want partij X wil niet aan definitie Y enz, enz, enz.

Hier lijkt het me overigens simpeler; zodra je er commerciële activiteiten mee ontplooit ben je voor mij geen hobbybrouwer meer.
Dat het ooit uit de hobby is ontstaan doet daar voor mij niks aan af. :)

Shaytan

Ha! Dat vind ik dus ook. Natuurlijk blijf je voor je 'lol' brouwen en experimenteren, maar als je 'commercieel' gaat, zelfs als bijbaan naast je echte baan (die vast meer verdient in het begin), dan is het 'hobby' er wel af.

Goed, dit gaat als reactie naar de NOS.nl (reactie was al bijna geschreven toen ik dacht het maar even aan de experts te vragen).

tjleet

Citaat van: Shaytan op 24-05-2013  10:25 udan is het 'hobby' er wel af.
Ik hoop het voor de brouwers van niet ;) Wellicht dat het hobbymatige er van af is.
Er is toch niets leuker dan elke dag met je hobby bezig zijn...

Etn82

Dus wellicht dat "amateuristenbier" toch een beter onderscheid biedt  ;)

heijligers

Dat zijn toch geen hobbybrouwers, maar ambachtelijke brouwers.

Voor mij zou het zijn:  hobbybrouwers < ambachtelijke brouwers < (pils)fabriek brouwers.

Wat is dan "ambachtelijk" brouwen?

Etn82

Citaat van: heijligers op 24-05-2013 &nbsp;11:08 uDat zijn toch geen hobbybrouwers, maar ambachtelijke brouwers.

Voor mij zou het zijn:  hobbybrouwers < ambachtelijke brouwers < (pils)fabriek brouwers.

Wat is dan "ambachtelijk" brouwen?

Volgens mij brouwen wij hobbybrouwers toch ook op ambachtelijke wijze? En kan een 'grote brouwerij' ook op ambachtelijke wijze brouwen. Dat zegt meer over de productiewijze en het uiteindelijke product, en niet zozeer de schaal waarop geproduceerd wordt?

In de V.S. noemen ze dit soort brouwerijen microbrouwerijen. Verder heb je daar ook heel veel PubBreweries. Een grote ambachtelijke brouwerij zoals bv. Anchor Brewery, DogFischHead en Sierra Nevada, noemen een Craft Brewery. Maar ze produceren allemaal 'craft beer'. Dus een ambachtelijk product.

foz

Iedere brouwer is een ambachtelijk brouwer. Het betekent zoveel als: door arbeid gemaakt.

heijligers

Citaat van: foz op 24-05-2013 &nbsp;11:22 uIedere brouwer is een ambachtelijk brouwer. Het betekent zoveel als: door arbeid gemaakt.
Door arbeid gemaakt is met de hand geroerd.  :brouwen:

RobinB

Of met de hand geschroten?
Of met de hand gestort?
Of met de hand geënt?
Of met de hand de installatie op z'n plek gezet?
Of met de hand gefilterd?
Of met de hand geheveld?
Of het de hand gebotteld?
Of met de hand een starter gemaakt?
Enz...

Allemaal ook arbeid. :)
Er komt zoveel meer kijken bij het proces dan dat momentje roeren in de pan. Dat wordt mijns inziens erg overgewaardeerd.  ;)

Shaytan

Wat Etn82 klopt helemaal: wat vroeger microbreweries waren zijn in sommige gevallen uitgegroeid tot ware concerns. Ik heb (maar dat lijkt me eerlijk gezegd sterk) wel eens gehoord dat Flying Dog nu een grotere productie zou hebben dan Grolsch. Dat zou namelijk ECHT veel zijn. Daarvoor is men dan ook overgestapt op de term craft brewery. Ben tegenwoordig overigens meer een fan van Rogue. Die weten werkelijk schitterende bieren met veel body te maken, die toch zo rond de 6% blijven, wat er voor zorgt dat je na een proeverijtje van 3-4 van die bieren niet meteen op je kop staat. Regelmatig op de tap te krijgen in Beer Temple, Amsterdam en de betere bierwinkel heeft ze ook.

Daarentegen zal Grolsch, hoe groot ik ooit ook fan van ze was, nooit een ambachtelijke brouwer worden. Ook al hadden ze daar in de jaren '70 een reclamefilmpje van.

Brouwter

Daar waar het brouwen geautomatiseerd is, is het niet meer ambachtelijk. Daar waar het brouwen voor commerciële doeleinden is (met oogmerk op winst of niet), val je al buiten het begrip "hobby"brouwen, wat mij betreft. Hobbybrouwen en ambachtelijk brouwen zijn in ieder geval geen synoniemen voor elkaar. Hobbybrouwen kan ambachtelijk, maar hoeft niet. Ambachtelijk brouwen kan als hobby, maar hoeft niet.

McMelloW

Citaat van: Brouwter op 24-05-2013 &nbsp;12:14 uDaar waar het brouwen geautomatiseerd is, is het niet meer ambachtelijk.
Wanneer brouwen het nu ambachtelijk geautomatiseerd is en het gebreurt volgens een ambachtelijke methode met een ambachtelijk recept.
Het zijn allemaal van die rekbare begrippen waar geen sluitende definitie voor is.  :weetniet:
Heb je plezier in het brouwen en geniet je van je product? Boeien of het hobby, thuis en/of ambachtelijk is  :biersmile:

Etn82

Citaat van: McMelloW op 24-05-2013 &nbsp;12:59 uHeb je plezier in het brouwen en geniet je van je product? Boeien of het hobby, thuis en/of ambachtelijk is  :biersmile:

Inderdaad, als het maar een lekker biertje is!

heijligers

Citaat van: RobinB op 24-05-2013 &nbsp;11:38 uOf met de hand geschroten?
Of met de hand gestort?
Of met de hand geënt?
Of met de hand de installatie op z'n plek gezet?
Of met de hand gefilterd?
Of met de hand geheveld?
Of het de hand gebotteld?
Of met de hand een starter gemaakt?
Enz...

Allemaal ook arbeid. :)
Er komt zoveel meer kijken bij het proces dan dat momentje roeren in de pan. Dat wordt mijns inziens erg overgewaardeerd.  ;)
Inderdaad. Maar niet alleen met de hand de procesinstallatie bediend.

michielr

Het onderscheid tussen hobbybrouwen en niet-hobbybrouwen is toch al gemaakt ik de wetgeving? Brouw je zonder vergunning, kleine hoeveelheden voor eigen gebruik? Dan ben je hobbybrouwer in mijn ogen.
Brouw je bier wat de handel in gaat dan ben je geen hobbybrouwer zou ik zeggen. Dat sluit nog niet uit dat de brouwer zelf plezier kan hebben in zijn werk, en het wellicht als zijn hobby ervaart. Maar omdat het bier voor de handel bedoelt is spelen er veel meer belangen mee als in de situatie van de echte hobbybrouwer die alleen voor eigen gebruik brouwt, en dat is wat het verschil maakt.

Maar uiteindelijk gaat het allemaal om  :proost:.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.