Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Twee Zwaluwen, zomerbier van Grolsch van 15 jaar geleden

Gestart door Shaytan, 23-05-2013 14:04 u

Vorige topic - Volgende topic

Shaytan

Ik heb een hekel aan witbier (ieder mag drinken wat hij wil, maar je maakt mij niet blij met tarwebieren, Duits of Belgisch) en dat had ik in 1998 ook al. Ik vond die Twee Zwaluwen daarom als zomerbiertje heel lekker. Ik had toen geen flauw benul van ales of andere biertypen en ik heb een vermoeden dat Grolsch hiervoor destijds 'gewoon' een pilsrecept heeft gebruikt. Ik heb zojuist een mailtje naar Grolsch gestuurd om dit te vragen.

Ik wil niet per se een 'kloon' hebben, maar een fris zomerbiertje met die vlierbloesem (toch best kruidig, ik zit er al thee van te drinken, beetje nootmuskaat-/korianderachtig) en lindebloesem erin. Ik heb dus http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,22708.0.html dit recept als uitgangspunt genomen, maar dan zonder de haver en tarwe. Ik heb dit recept als blonde uitgekozen omdat het verwachte alcoholpercentage netjes rond de 5% zit. Ik wil eens een licht biertje brouwen.

Ik heb nog een open zakje (toch goed dichtgeknepen met twee wasknijpers) met zo'n 20 gram Hallertau Perle voor de hop in gedachten.

Schema:
Biertype: Blond, Twee Zwaluwen   Origineel: Adrie/ Dirtbag, Grolsch   Gebrouwen:    Gebotteld:

Mout:      Hoeveelheid:   
Pils (pale ale?)      3300 g   

Water:      Hoeveelheid:   
Maischwater   Gefilterd   10 l             rond de 3,3 l/kg
Spoelwater   Gefilterd   6 l   

Maischschema:      Tijd:   
52 °C      10 min   
65 °C      55 min   

Hopschema:                   Hoeveelheid:   Tijd:
Hallertau Perle   3-5% alpha    15 g            60 min
Hallertau Perle   3-5% alpha   5 g              10 min

Kruiden:      Tijd:   
Vlierbloesem   0,5 – 1,0 l   iter                    Na koken als thee   
Lindebloesem   0,5 – 1,0 l   iter                    Na koken als thee   

Mijn idee van het inmaischen is (onderbuikgevoel), een beetje meer body. Heb ik bij mijn eerste twee bieren ook gedaan, maar die zijn nog niet echt op dronk dus ik weet niet of dat het 'm 'doet'. Het toevoegen van de kruiden zou na vlamuit moeten gebeuren, tijdens/voor het koelen van het wort, in stapjes om te controleren of de smaak in balans is.

Ik zou ook eens een heel HELDER bier (pils-helder) willen hebben. Ik heb als welkomstgeschenk bij een online brouwwinkel zo'n zakje Iers mos gekregen en heb begrepen dat het hiervoor bedoeld is. Hoe gebruik ik dat?

Wat denken jullie ervan? Heeft iemand nog een herinnering van dit bier?

heijligers

Wat ik me daarvan nog kan herinneren is een fris kruidig bier. Ik weet niet hoe lang dat geleden is, maar wel dat ik toen alle zes de soorten heb gehad. Ik was toen nog niet zo lang bier aan het drinken, was toen 17-18 jaar schat ik in. Een paar jaar terug heb ik de glazen nog weg staan doen, die stonden nog bij mijn ouders op zolder in een doos (en in de weg). Wat een onooglijke dikke glazen waar niet uit te drinken is, al dacht ik destijds van wel.

RobinB

Dat was wel een leuke actie, het Kanon heeft toen gewonnen. Destijds was ik het wel daarmee eens, maar nu zou ik die andere nog wel eens weer willen proeven?

heijligers

Die andere zou ik ook nog wel eens willen proeven. Recent nog een Kanon gehad, maar die vind ik tegenwoordig niet meer te nachelen. Er kan veel veranderen in de loop der tijd  :biersmile:

Shaytan

Ja, dat ze met Kanon zijn teruggekomen begrijp ik echt niet. Volgens hun website 'krachtig en machtig van smaak'. Veel te zoet en geen smaak, naar mijn mening. Bovendien in mijn ogen niet bepaald in de lijn met 'verantwoord alcoholgebruik' omdat volgens mij alleen de mannelijke versie van breezersletjes het drinken (d.w.z. 16-jarigen die zo goedkoop mogelijk zo snel mogelijk zat willen worden op een vrijdagavond).

Maar goed, iemand nog commentaar op mijn 'recept'?

RobinB

Eh, ja: waarom ben je niet gewoon zelf een recept begonnen?

Mbt de twee zwaluwen kan ik helaas niks (meer) bijdragen. :)

William

Citaat van: Shaytan op 24-05-2013  23:48 uMaar goed, iemand nog commentaar op mijn 'recept'?

Niet zo zeer op jouw recept, dat lijkt me best kunnen.

Misschien dat mijn witte vlier (op basis van vooral pilsmout) nog wat inspiratie kan bieden. Kijk ook eens naar het Lons Bloesemwit van Henielma

De witte vlier was in ieder geval erg smakelijk. Ik heb zo'n 750 ml vlierbloesemextract (aanmaaksap) gebruikt op 18 liter bier. Het extract was gemaakt door een halve emmer vlierbloesem te koken met een paar liter water en wat citroenzuur. Exacte verhoudingen weet ik niet want ik had het van mijn moeder gekregen.

Het bier kan snel dun worden als je veel sap gebruikt (in jouw recept zo'n 10%). Dat zou ik niet compenseren met suiker anders wordt het bier te dun. Dan liever een wort maken dat wat sterker is (+10%).

William

Ik heb het recept nog eens doorgerekend uitgaande van 10 liter opbrengst:

start SG=1067 (rendement=75%)- lijkt me hoog genoeg na verdunning met sap (10%) -> sg=1060
IBU=18 - aan de lage kant maar wel goed om de subtiele vlier- en lindebloesemsmaken door te laten komen.

Shaytan

Citaat van: RobinB op 25-05-2013  00:19 uEh, ja: waarom ben je niet gewoon zelf een recept begonnen?

Je bedoelt zelf gegevens in brouwsoftware invoeren? Ik ben nog even niet met brouwsoftware bezig en ik weet nog niet genoeg van brouwen af.

Ik moet eerst mijn lerarencertificaat halen (da's makkelijker zoeken naar nieuw werk).

William

Dit etiket suggereert erg veel bloesem en 5% alcohol

Shaytan

Tering! Ik herinnerde me alleen vlier- en lindebloesem, waar moet ik dan nu nog oranje-, sleedoorn- en kamillebloesem vandaan halen?

Oftewel: van de zomer maar boodschappen doen in Nederland en volgend jaar een nieuwe poging wagen. Nu maar hopen dat ik het komend jaar niet te veel moet verhuizen, ik begin hier ook al weer te veel zoois te vergaren.

RobinB

Citaat van: Shaytan op 25-05-2013  15:34 uJe bedoelt zelf gegevens in brouwsoftware invoeren?
Niet per se.
Dingen als kleur en bitterheid gaat inderdaad makkelijker met software, maar gewoon de stortverhoudingen kan je makkelijk in procenten doen.

Bijvoorbeeld 75% pilsmout, 12% suiker, 10% Crystal en 3 % specialB zou een stort voor een dubbel kunnen zijn. :)

bierenbond

Hey Shaytan,

Ik denk dat je die bloesems wel bij de gemiddelde alternatieve winkel kunt krijgen. Ze worden namelijk ook
veel gebruikt om thee van te zetten. Misschien kun je daar een extract van maken.

Patrick

Shaytan

Ik wil hem over 2 weken brouwen, bierenbond, en ben over 2 maanden pas weer in Nederland. Hier in China hebben ze de raarste soorten bloementhee, maar vlierbes (heb ik hier überhaupt nog niet gezien) en lindenbloesem, daar hebben ze hier nog nooit van gehoord.

Vergelijkbare Topics (7)

22330

Reacties: 5
Gelezen: 1760

30925

Reacties: 1
Gelezen: 1756

36696

Reacties: 3
Gelezen: 1525

6764

Gestart door Borro

Reacties: 82
Gelezen: 25089

35948

Reacties: 6
Gelezen: 1725

5889

Gestart door MO

Reacties: 48
Gelezen: 17198

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.