Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

150 l wort laten koken hoeveel kW brander

Gestart door mickey, 23-05-2013 09:45 u

Vorige topic - Volgende topic

mickey

Ik heb momenteel een ketel van ruim 150 l inhoud, heeft iemand daar ervaring mee?
Hoeveel kW heb ik nodig om dit snel te laten koken(minstens 1  ºC/min)
Er staat ergens in het forum van  250 W per l  / 1,2 ºC /min.
Dan heb ik een brander nodig van minstens 37 kW ,dat lijkt mij toch wel veel!
Of reken ik verkeerd?

michielr

Volgens mij heb je ongeveer 11 kW aan warmte nodig om 150 liter water 1 graad op te warmen in 1 minuut. De vraag is dan hoeveel warmte van de brander daadwerkelijk in je water terecht komt? Ik denk dat een brander van 15 kW genoeg is, dan ga je er van uit dat 33% van de warmte verloren gaat.

mickey

Heeft er misschien iemand daar een formule voor?

michielr

Om 150 liter water op te warmen met 1 graad per minuut gelden de onderstaande gegevens. Let wel op dat hier geen verliezen zijn mee genomen. Een deel van de warmte zal gewoon langs de ketel gaan, en het water in de ketel zal tijdens het opwarmen ook warmte aan de omgeving afstaan (afhankelijk van hoe goed de isolatie is).

OmschrijvingsymboolWaardeeenheid
Massam150kg
Soortelijke warmtec4180J/°C/kg
Temperatuur stijgingdt1°C
Tijdt60sec
Warmte behoefteQ627000J
Benodigd vermogenpw10,45kW

De formules:
Q= m x c x dt
pw= Q / t (in Watt, dus delen door 1000 voor kW)

mickey

Michielr bedankt, ik moet dus geen andere brander gaan zoeken want de mijne is ongeveer 15 KW.
Zaterdagmorgen ga ik het gewoon proberen met 100 l :brouwen: :brouwen: :brouwen: :brouwen:

Gr Mickey :degroeten: :degroeten: :degroeten:

michielr

Inderdaad gewoon proberen als je een 15 kW brander hebt. Goed de tijd en temperatuur stijging meten, dan kun je met de bovenstaande formules zo uitrekenen wat de verliezen van jou systeem zijn  ;).

mickey

Het is gewoon een ongeisoleerde RVS ketel van max 185 l .
Dus zaterdag morgen eens 100 l water aan de kook brengen en met themometer /tijd opnemen.

Pizzabakker

Dat wordt een grote pot thee!
Of voor de hele buurt spaghetti koken  ;D

mickey

PP

Citaat van: michielr op 24-05-2013  09:41 uOm 150 liter water op te warmen met 1 graad per minuut gelden de onderstaande gegevens. Let wel op dat hier geen verliezen zijn mee genomen. Een deel van de warmte zal gewoon langs de ketel gaan, en het water in de ketel zal tijdens het opwarmen ook warmte aan de omgeving afstaan (afhankelijk van hoe goed de isolatie is).

Ik heb aan mijn eigen, ongeisoleerde, open ketels (35 l) gemeten en gerekend:
ca. 50-60% van de energie gaat verloren.

Bij een biergilde waren we blij als we de T, bij hoeveelheden in de orde grootte van 150 l, konden laten stijgen met 0,25 °C/min (ook ongeisoleerd).
Als energiebron werd een stevige brander op aardgas gebruikt.

Ik ben benieuwd naar je ervaringen, groet Paul

mickey

Zaterdag de ketel gevuld met 120 liter koud water van 16 gr en een paella brander van 11,4 kW gebruikt.
Na 75 min vollebak branden was de temperatuur nog maar 60 ºC.
Ik heb de brander maar uitgezet ,want dat duurde mij te lang.
Het warm water hebben we nog  kunnen gebruiken voor al mijn lege flessen te spoelen enz.
Komende zaterdag ga ik een paella brander van 22 kW proberen, dat zal een stuk sneller gaan.
Ik hou jullie op de hoogte!

toon van den broek

Hallo Mickey,

Misschien is het toch een goed idee om je ketel goed te isoleren?
In professionele installaties wordt al jaren heel veel aandacht aan isolatie gegeven. Bij de hoeveelheid waarin je wilt brouwen loop je toch tegen andere grenzen aan. Ik zou 'm isoleren met bv.glas- of steenwol en er een buitenmantel voor laten maken, zodat de isolatie mooi droog blijft. Verdient zich zeker terug in je gasrekening.

Groetjes, Toon.

mickey

Citaat van: toon van den broek op 30-05-2013  21:18 uHallo Mickey,

Misschien is het toch een goed idee om je ketel goed te isoleren?
In professionele installaties wordt al jaren heel veel aandacht aan isolatie gegeven. Bij de hoeveelheid waarin je wilt brouwen loop je toch tegen andere grenzen aan. Ik zou 'm isoleren met bv.glas- of steenwol en er een buitenmantel voor laten maken, zodat de isolatie mooi droog blijft. Verdient zich zeker terug in je gasrekening.

Groetjes, Toon.
Dat is en moet inderdaad de volgende stap zijn.
isoleren en een dunwandige inox mantel of zo iets.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.