Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

La Chouffe kloon

Gestart door Kokkebil, 16-05-2013 16:05 u

Vorige topic - Volgende topic

Kokkebil

Ben van plan om weer een La Couffe kloon te brouwen.

De laatste poging is aardig gelukt moet ik zeggen.

Hierbij het recept!
Wat is jullie mening hierover en wat zou ik eventueel moeten veranderen om nog dichterbij te komen?

Voor 30 ltr.
Maischwater 36 ltr.
Spoelwater 20 ltr.

pilsmout 3 EBC      9000 gr.
Cara red 50 EBC     270 gr.

Miaschen;
30 min   50
60 min   65
30 min   70
5 min     80

Styrian Golding bloemen 3,2   30 gr.   60 min.
Saaz  bloemen                3,9  50 gr.   30 min.
Kandijsuiker bruin   500 gr.     15 min.
Iers mos                   16 gr.     15 min.
Koriander                    8 gr.     15 min
komijn                        4 gr.     15 min
Kummel                      4 gr.      15 min.

Gist 3522 Wyeast
Begin SG 1080
Eind         1020

ciesvandekwis

Waarom maak je er niet direct een Houblon versie van? Dit is mijn voorlaatste brouwsel, man, man, zo lekker dat hij na een maand bijna op is:

https://www.dropbox.com/sh/yb22jdd87vct3c2/X-2XYH49L1/chouffe%20houblon%2029mrt13.docx

RobinB

Heb je al gekeken naar de bewezen recepten?
De chouffe is een aantal jaren geleden ONK kloonbier geweest, dat winnende recept lijkt me een prima uitgangspunt. :)

Kokkebil

Citaat van: RobinB op 16-05-2013  16:52 uHeb je al gekeken naar de bewezen recepten?
De chouffe is een aantal jaren geleden ONK kloonbier geweest, dat winnende recept lijkt me een prima uitgangspunt. :)

Ja, die heb ik vorige keer gebruikt!

Kokkebil

Citaat van: ciesvandekwis op 16-05-2013  16:18 uWaarom maak je er niet direct een Houblon versie van? Dit is mijn voorlaatste brouwsel, man, man, zo lekker dat hij na een maand bijna op is:

https://www.dropbox.com/sh/yb22jdd87vct3c2/X-2XYH49L1/chouffe%20houblon%2029mrt13.docx

Strak plan!
Ga ik doen!
Zit alleen effe met de hopsoorten. Ik heb niet alles op voorraad. Ga kijken op de lijst van vervangers of ik kan vervangen voor hop welke ik op voorraad heb.
( Ik zie trouwens dat de brouwdatum 29-3-2013 is! Dit is wel heel erg jong bier!!!)

Kokkebil

Citaat van: Kokkebil op 16-05-2013  18:53 uStrak plan!
Ga ik doen!
Zit alleen effe met de hopsoorten. Ik heb niet alles op voorraad. Ga kijken op de lijst van vervangers of ik kan vervangen voor hop welke ik op voorraad heb.
( Ik zie trouwens dat de brouwdatum 29-3-2013 is! Dit is wel heel erg jong bier!!!)

Heb even op de lijst gekeken en naar mijn hopvoorraad!
Volgens de lijst is de Cascade niet echt te vervangen en komt Centennial in de buurt,maar deze heb ik niet op voorraad!
Amarillo staat niet in mijn lijst en heb ik niet op voorraad.
Ik heb wel Northern Brewer met bijna dezelfde Alfa percentage. Is dit een oplossing

robbel

Citaat van: ciesvandekwis op 16-05-2013  16:18 uWaarom maak je er niet direct een Houblon versie van? Dit is mijn voorlaatste brouwsel, man, man, zo lekker dat hij na een maand bijna op is:

Deze heb ik dan ook even van je gepikt...;)
Ik heb ook een heerlijke houblon gebrouwen, alleen wat langzame hergisting gehad.
Ben erg weg van deze superchouffe!

RBos

Mooi recept. Ik heb laatst een soort gelijk recept gebrouwen (geen Chouffe) met t-58 pils en 10% tarwe en % suiker. Met Perle en kent golding. Begin SG van 1060. Heb momenteel een Cascade plantje in de tuin staan. Misschien deze herfst een soortgelijk bier maken met Cascade.

Kokkebil

Er is een heleboel duidelijk geworden, echter nog een vraag is onbeantwoord.

Hoe krijg ik tijdens het maischen de temperatuur zo nauwkeurig mogelijk over de hele pan verdeeld en is dat belangrijk!
Tijdens het doorverwarmen meet ik regelmatig 80 of 90 graden op de bodem van de pan.
(digitaal met voeler)

Herman

Bij 80-90 graden denatureren je enzymen vrij snel. Ja dat is belangrijk, goed roeren is hier het devies. Ook niet te heet verwarmen kan helpen.

Wil je geen risico's lopen kun je ook infusie doen met heet water, doorroeren, meten, toevoegen, doorroeren etc.

Kokkebil

Ik zie in het recept o.a staan 4 g Fuggle 0 minuten.
Dit snap ik niet

bertarna

Mijn ervaring bij de Chouffe is dat vooral de gist belangerijk is, vorig jaar een kloon gemaakt maar door problemen met de gas niet het juiste maischschema kunnen volgen en niet lang genoeg gekookt, toch leek het brouwsel erg op de echte.

Enkel pilsmout, koriander en wat suiker heb ik gebruikt

ciesvandekwis

Citaat van: Kokkebil op 17-05-2013  11:22 uIk zie in het recept o.a staan 4 g Fuggle 0 minuten.
Dit snap ik niet
Was een overschotje bloemen, geen idee of die qua smaak er uitkomen, maar het totaal pallet mag er wel zijn. Gisteren in mijn stamcafĂ© aan de baas laten proeven, die wou het direct op zijn kaart zetten.  ;D.
Brouwdatum was trouwens 11 maart ipv 29. Dryhop bier drink je best redelijk vers. Ik hou tuurlijk nog wat flessen achter die ik langer laat rijpen.

ciesvandekwis

Neen, Gent, zie Belgisch vlagje onder mijn profiel. Als je op Ledenkaart klikt in de Index bovenaan zie je wie in je buurt woont. Best ook je eigen profiel zo volledig mogelijk aanvullen.

Kokkebil

Graag reactie's op deze recepten:
Chouffe kloon:

25 ltr.
Pilsmout 3 EBC        8000 gr.
Cara red 50 EBC    250 gr.
Kandijsuiker          400 gr.

Maischwater 30 ltr.
Spoelwater   15 ltr.

Maisch:
50 gr.    30 min
65         60
70         30
80         5

Hop
Styrian Golding  3,2     25 gr.      60 min.
Saaz                 3,9      35 gr.     30
Kandijsuiker                400 gr.    15

Gist Wyeast 3522

Koriander  8 gr.
komijn      4 gr.
kummel    4 gr.
Alles 15 min.

Chouffe Houblon

15 ltr.
Pilsmout    3 EBC   4000 gr.
Cara cristal 120 EBC  100 gr.

Maischwater 150 ltr.
Spoelwater 8 ltr.

Maisch:
60 gr.    35 min.
72 gr.     30 min.
80 gr.       50 min.

Hop:

Northern Brewer  10,4   15 gr.    75 min.
Saaz                     3,9   15          15
Fuggles                  4,8   20        15
Northern Brewer    10,4  30    koud hop

Gist Wyeast 3522

Koriander 8 gr
kummel 4
komijn 4

Kom op mensen,schiet er maar op en geef je mening!

Herman

Met een Houblon heeft dit niets te maken, die wou je toch maken? Amerikaanse hop is dan wel essentieel. Het zal verder best een prima bier worden.

Kokkebil

Citaat van: Herman op 17-05-2013  21:44 uMet een Houblon heeft dit in ieder geval niets te maken, die wou je toch maken? Amerikaanse hop is dan wel essentieel. Het zal verder best een prima bier worden.

Bedankt!
Ik had de hop die vereist niet op voorraad,dus ik heb naar alternatief gezocht!
Dus die Amerikaanse hop is beslist noodzakelijk voor een Houblon.
Ik heb op de hop lijst gekeken voor eventuele vervanger, maar die stond er inderdaad niet bij!

Herman

Alternatieven zijn meestal een beetje surrogaat. Het kan geen kwaad om een alternatief te gebruiken, maar feitelijk maak je dan gewoon een nieuw recept.

Afijn, dat is ook iets om zelf proefondervindelijk te ervaren. Brouw gewoon es met de alternatieve hop en later nog eens met de echte hop en vergelijk en leer.

Kokkebil

Citaat van: Herman op 17-05-2013  23:37 uAlternatieven zijn meestal een beetje surrogaat. Het kan geen kwaad om een alternatief te gebruiken, maar feitelijk maak je dan gewoon een nieuw recept.

Afijn, dat is ook iets om zelf proefondervindelijk te ervaren. Brouw gewoon es met de alternatieve hop en later nog eens met de echte hop en vergelijk en leer.

Ik experimenteer regelmatig! Wat ik ook soms doe is wort in tweeen verdelen en dan verschillende hopsoorten/gist of zo toevoegen.
Goed rubriceren en dan later naast elkaar nuttigen!

Vergelijkbare Topics (7)

10363

Reacties: 1
Gelezen: 1762

8605

Reacties: 8
Gelezen: 3488

30023

Reacties: 2
Gelezen: 1488

43465

Reacties: 9
Gelezen: 1323

4628

Reacties: 82
Gelezen: 22540

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.