Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Dik bier

Gestart door alrikdew, 07-05-2013 23:57 u

Vorige topic - Volgende topic

alrikdew

Ik vraag me af of het mogenlijk is om je bier dikker te maken zonder dat je het alcoholpercentage verhoogt. (Dus niet invriezen en dan langzaam ontdooien)

Ik neem aan dat maizena in je bier gooien niet echt positieve effecten heeft!  8)

Oscar

Gebruik een aanzienlijk deel rogge en/of haver. Deze geven je bier een dikker/olie-achtige structuur.

Jacques

Je kunt ook onvergistbare suikers toevoegen. Bijvoorbeeld brewbody (te koop bij Brouwland en haar verdelers).

Gerb

Bedoel je nu viscositeit (bij uitschenken) of mondgevoel?
Mijn ervarong is dat je met een redelijke hoeveelheid donkere mout ook een zichtbaar visceuzer bier krijgt. Een dikker mondgevoel kan je krijgen door haver en een minder uitvergistende gist. Bij een zwaarder bier lijkt het bier ook dikker.

RobinB

Maischen gericht op meer onvergistbare suikers en veel caramouten kan naast bet bovenstaande ook helpen. :)

alrikdew

harstikke bedankt!
met rogge, wordt daar mee bedoelt roggemouten of echt rogge zelf?

seed7

Citaat van: alrikdew op 11-05-2013  20:21 umet rogge, wordt daar mee bedoelt roggemouten of echt rogge zelf?

Kan beide, of vlokken.

Ingo

RobinB

Verder kán je natuurlijk ook wel maïzena meekoken, ben erg benieuwd naar het resultaat. ;D
Glycerine wordt ook nog wel eens toegevoegd voor een voller mondgevoel.

alrikdew

Ik zal in een apart litertje wel wat maizena in het bier mee koken als proefje!
Weet iemand toevallig ook waar je butter essence kan kopen? Ik kan alleen hele liters vinden namenlijk.

RobinB

Boteressence (diacetyl?) zou ik er niet ingooien. Niet heel gezond in grote hoeveelheden. :)

alrikdew

Nou ik heb er maizena in gegooit tijdens het koken. Dit was niet zo'n goed plan. Haha tijdens het filteren lag het tussen de mout verklonterd en smerig te wezen. Sowieso was dit bier mijn eerste brouw met mouten en hop dus het was een mooie knoelboel! Haha

John

Citaat van: alrikdew op 18-05-2013  09:50 uNou ik heb er maizena in gegooit tijdens het koken. Dit was niet zo'n goed plan. Haha tijdens het filteren lag het tussen de mout verklonterd en smerig te wezen. Sowieso was dit bier mijn eerste brouw met mouten en hop dus het was een mooie knoelboel! Haha
Doe jezelf een plezier:gebruik geen rare ingrediënten de eerste paar brouwsels. Met eenvoudige mouten en een goede gist kun je een prima bier maken.

RobinB

Citaat van: alrikdew op 18-05-2013  09:50 uNou ik heb er maizena in gegooit tijdens het koken. Dit was niet zo'n goed plan. Haha tijdens het filteren lag het tussen de mout verklonterd en smerig te wezen. Sowieso was dit bier mijn eerste brouw met mouten en hop dus het was een mooie knoelboel! Haha

Was maar een klein deel toch?
Hoop niet dat je het in het hele brouwsel gedaan hebt. Kreeg je wel een dik bier! :duimop:

Vergelijkbare Topics (7)

45014

Reacties: 5
Gelezen: 1050

35415

Reacties: 18
Gelezen: 13097

27214

Reacties: 39
Gelezen: 18636

19263

Reacties: 10
Gelezen: 4177

30020

Gestart door bbqbob

Reacties: 34
Gelezen: 9290

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.