Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Bier mislukt

Gestart door Roberts1987, 16-04-2013 18:57 u

Vorige topic - Volgende topic

Roberts1987

Hallo,

Mijn eerste bier heb ik met een vriend gebrouwen in een standaard installatie dit lukt redelijk.
Toen heb ik een Herms gemaakt en ondertussen 3 keer gebrouwen.
Het gaat om een La chouffe echter het bier wat ik aan het einde overhoud lijkt niet op La chouffe.
Kleur lijkt op een pils bier, schuim is er wel, geen / nauwelijks alcohol.

Wat kan ik misgegaan zijn?
Ik denk zelf dat tijdens het maischen misschien de zetmeel niet wordt omgezet in suiker.

KC

Kun je wat meer informatie geven? Heb je het SG gemeten voor het je gistvat in ging en wat was je eind SG?

Roberts1987

Ik heb geen SG gemeten... had wel slim geweest.
Kan je ook tijdens het maischen... Bijvooreeld na 60 graden stap je SG meten zodat je per stap kan nagaan of er suiker is gevormd? Dan kan ik dit de volgende brouw doen.

KC

Die suiker vormt zich echt wel. Op het laatst de jodiumproef doen en je SG kun je tussendoor meten als je wilt met een refractometer.
Probeer eens wat brouwsoftware uit.

Roberts1987

Opvallend is dat de kleur te licht is van mijn bier en dat er geen alcohol in zit..
Wat zou er dan mis kunnen zijn als de suikers volgens jouw wel gevormd worden?
mvg,

Robert

Superbeun

Je geeft bij je vraag wel wat weinig informatie.
Misschien kun je eens vertellen hoe het brouwen is verlopen: recept, maischschema, werkwijze, gistbehandeling etc.
Ik raad je ook aan je SG eens te meten in verschillende fasen tijdens het brouwen dit geeft een hoop informatie, en zeker van het wort wat aan het einde je gistvat ingaat.

KC

Hoe weet je dat er geen alcohol inzit? Ik weet niet hoe jij je brouwproces hebt uitgevoerd. Misschien is er iets misgegaan met de gist? Kun je de smaak beschrijven?
Je zegt de kleur is te licht, wat heb je allemaal voor mout gebruikt en hoe lang heb je gekookt?

heijligers

Dit willen we graag allemaal weten:  :brouwen:
CiteerVragen
Dit forum is er voor het stellen van vragen. Geef bij je vraag zo veel mogelijk achtergrondinformatie. Deze informatie zorgt er voor dat je een antwoord krijgt dat toegespitst is jouw situatie.

Veel vragen gaan over recepten, het verloop van de vergisting en de hergisting op fles. Speciaal voor deze vragen is het van belang dat de nodige informatie verstrekt wordt zodat snel een antwoord kan worden gegeven waarmee je geholpen bent.

Vermeld daarom, indien mogelijk, altijd de volgende gegevens:
* Het volledige recept (alle ingrediënten, maischschema, kooktijd, gist, enz.)
* Het volume van je brouwsel, gebruikte maischwater en spoelwater en hoeveelheid verkregen wort (voor zover deze volumes niet in je recept stonden)
* Hoeveel gist heb je toegevoegd?
* Indien je een starter hebt gemaakt, hoe heb je dat gedaan?
* Het behaalde SG na het koelen
* Bij welke temperatuur heb je vergist?
* Is de vergisting temperatuur gecontroleerd uitgevoerd in een koelkast?
* Hoelang heeft de hoofdgisting geduurd? En hoe lang de nagisting?
* Hoe heb je het SG gemeten (hydrometer of refractometer)?
* Hoeveel suiker heb je toegevoegd aan je bier bij het bottelen?
* Was de nagisting helemaal afgerond toen je bottelde?
* Bij welke temperatuur heeft het bier gestaan bij de hergisting?
* Is er iets fout gegaan tijdens het brouwen, vergisten of bottelen? Zo ja, wat?
Wellicht zijn er nog een aantal zaken waarvan je denkt dat die relevant zijn. Hoe meer gegevens hoe beter.

Roberts1987

Ik heb een recept gebruikt van twortwat.nl la chouffe 2006.
Ik denk dat ik de volgende brouw eens wat meer de SG ga meten.
Misschien dat dan het probleem naar boven komt.
In ieder geval bedankt voor de snelle reacties.

mvg,

Robert

Oscar

Citaat van: Roberts1987 op 16-04-2013  18:57 uKleur lijkt op een pils bier, schuim is er wel, geen / nauwelijks alcohol.

Kleur is goed, koolzuur en schuim ook, dus er heeft vergisting plaats gevonden, dus er zit alcohol in. Jij bent geen getrainde proever, dus je proeft de alcohol ook niet... dat kan een goed teken zijn.

Om te weten hoeveel alcohol er in zit:

* Drink 1 flesje van dit bier en ga daarna een klein stukje lopen over een recht stukje
* Herhaal deze stap en noteer het aantal flesjes en bij voorkeur ook jou vermogen om nog recht te lopen

0 - 5 % alcohol : Na 10 flesjes had ik enige moeite om nog rechte te lopen, moest wel vaak naar de WC
5-7% alcohol :  Na 7 flesjes begon ik al wankel te lopen en was de afstand bijna 2x zo ver...
7-9% alcohol : Na 5 flesjes kon ik al zeker niet meer recht lopen de afstand was meer dan 2x zo ver
10% en hoger : Na 3 flesjes denk je  :Lopen ? Bekijk het maar, bel maar een taxi...

;D ;D ;D    :degroeten: :degroeten:

dennisbier

CiteerIk denk zelf dat tijdens het maischen misschien de zetmeel niet wordt omgezet in suiker.....
Te hoge temperatuur gehad? Gelijk boven de 70 graden gaan zitten?

Oscar

Citaat van: dennisbier op 17-04-2013  00:57 uTe hoge temperatuur gehad? Gelijk boven de 70 graden gaan zitten?

Dan nog worden er suikers gemaakt... :)

Roberts1987

Nogmaals bedankt voor de reacties.
Ik heb natuurlijk volgens recept ook zelf nog suiker toegevoegd dus daarom is het wel gaan gisten.
Maar als ik 10 flesjes opdrink van mijn bier merk ik nog niks dus lijkt toch op weinig suikers.

hobbybob

CiteerWat kan ik misgegaan zijn?
Ik denk zelf dat tijdens het maischen misschien de zetmeel niet wordt omgezet in suiker.

Omdat je niet gemeten hebt weet je het nu niet, als je schuim en koolzuur hebt heb je ook alcohol de vraag is alleen hoeveel?

Van 1020 naar 1010 is maar 10 punten dan kom je op 1,3 á 1,5 % alcohol in je biertje daar kun je veel van op.

Blijft een feit van "Meten is Weten" dus zonder SG voor het vergisten kan niemand je zeggen wat er mis is gegaan we/ze kunnen alleen maar gissen wat er eventueel fout heeft kunnen gaan.

Met andere woorden alles in dit topic is gebaseerd op niets omdat er niet gemeten is (zelfs niet wat je eind SG was, tenminste niet vermeld ).

Bierbrouwen zonder SG te meten?

Kokkebil

Citaat van: Oscar op 17-04-2013  00:16 uKleur is goed, koolzuur en schuim ook, dus er heeft vergisting plaats gevonden, dus er zit alcohol in. Jij bent geen getrainde proever, dus je proeft de alcohol ook niet... dat kan een goed teken zijn.

Om te weten hoeveel alcohol er in zit:

* Drink 1 flesje van dit bier en ga daarna een klein stukje lopen over een recht stukje
* Herhaal deze stap en noteer het aantal flesjes en bij voorkeur ook jou vermogen om nog recht te lopen

0 - 5 % alcohol : Na 10 flesjes had ik enige moeite om nog rechte te lopen, moest wel vaak naar de WC
5-7% alcohol :  Na 7 flesjes begon ik al wankel te lopen en was de afstand bijna 2x zo ver...
7-9% alcohol : Na 5 flesjes kon ik al zeker niet meer recht lopen de afstand was meer dan 2x zo ver
10% en hoger : Na 3 flesjes denk je  :Lopen ? Bekijk het maar, bel maar een taxi...

;D ;D ;D    :degroeten: :degroeten:

Dit is pas echte humor!

dennisbier

Citaat van: Oscar op 17-04-2013  06:53 uDan nog worden er suikers gemaakt... :)
Onvergistbare suikers.
Smaakt het bier misschien zoetig?
Die CO2 kan ook van zijn bottlesuiker zijn en dan 0.5% alcohol bevatten.

Oscar

Citaat van: dennisbier op 18-04-2013  00:06 uOnvergistbare suikers.
Smaakt het bier misschien zoetig?
Die CO2 kan ook van zijn bottlesuiker zijn en dan 0.5% alcohol bevatten.

Lijkt mij stug dat ie ingemaischt heeft met water van >72°C, maar theoretisch zou dit kunnen....  :(

Jacques

Ook bij 72 ºC worden er vergistbare suikers gemaakt!

Mijn vermoeden is dat er niet zo veel aan de hand is. Als hij wil kan topicstarter het bier aan een ervaren proever geven al dan niet door een flesje per post te versturen. Verder kan met een nauwkeurige hydrometer en een refractometer het alcoholgehalte worden bepaald.

dennisbier

Welke suikers zijn dat dan?
Dan zijn een heleboel enzymen kapot gegaan die voor vergistbare suikers zorgen.

RobinB

Alfa amylase maakt ook vergistbare suikers. :)

Jacques

Citaat van: dennisbier op 18-04-2013  12:57 uWelke suikers zijn dat dan?
Dan zijn een heleboel enzymen kapot gegaan die voor vergistbare suikers zorgen.

Dit is een hardnekkig misverstand. In de 'volksmond' heet het dat alfa-amylase voor onvergistbare suikers zorgt en beta-amylase voor vergistbare suikers. Dat laatste is waar. Het eerste niet. Alfa-amylase maakt zowel onvergistbare als vergistbare suikers.

Om dit te begrijpen moet je kijken naar de werking van de enzymen.
Beta-amylase breekt steeds twee glucose moleculen (=maltose) van de lange zetmeelketens. Dit kan dit enzym doen totdat het een knooppunt tegenkomt van de zetmeelstrengen. Die kan het enzym niet afbreken. Een heel groot romp zetmeel molecuul blijft over.
Alfa-amylase kan op willekeurige plekken in de zetmeelketens verbindingen verbreken. Dat kan midden in de keten zijn als ook op de uiteinden. Indien dat gebeurt krijg je vergistbare suikers. Naar mate alfa-amylase langer kan werken zullen er meer vergistbare suikers gevormd worden. Neemt niet weg dat vooral onvergistbare suikers vrijgemaakt worden uit het zetmeel.

Voor de beste afbraak kun je gaan zitten in het temperatuurbereik waarbij beide enzymen actief zijn. Dat is zo tussen 65 en 68 ºC. 65 ºC geeft meer vergistbare suikers en 68 ºC meer onvergistbare suikers. Dit neemt echter niet weg dat je ook een goede vergistingsgraad kunt krijgen met een schema bestaande uit pauzes bij 62 ºC en 72 ºC. Voor een stuk komt dit doordat je ook de tussenliggende temperaturen doorloopt waarbij beide enzymen actief zijn.   

Het zit allemaal nog iets complexer in elkaar omdat je ook te maken hebt met denatureren van de enzymen bij lagere temperaturen. Daar ga ik nu niet op in. Dat is meer iets voor een wiki pagina die nog geschreven moet worden. Zo veel werk, zo weinig tijd...

dennisbier

Goede verduidelijking.
Dus dat kan de reden ook niet zijn.

Vergelijkbare Topics (7)

29095

Gestart door JBL

Reacties: 57
Gelezen: 20717

20714

Reacties: 1
Gelezen: 2319

7638

Gestart door Gerb

Reacties: 35
Gelezen: 12047

32115

Reacties: 8
Gelezen: 4144

23079

Gestart door dannyronald

Reacties: 1
Gelezen: 1995

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.