Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Mijn eerste mislukte brouwpoging

Gestart door Thibauld, 24-03-2013 19:40 u

Vorige topic - Volgende topic

Thibauld

Ik zit met een probleem. :s
Een tijdje geleden had ik besloten dat ik voor mijn eindwerk bier ging brouwen.
Hier ben ik ook mee begonnen met een bierbrouw pakket van Brouwmarkt.
Ik heb mijn best gedaan om alles tijdens het brouwproces zo proper mogelijk te houden.
Echter na 3 dagen was de vergisting van mijn bier al gestopt.
Ik heb het recept dat toegevoegd was bij mijn Brewferm pils letterlijk gevolgd maar toch is mijn eindresultaat verschrikkelijk slecht.
Mijn bier stinkt en als je er van proeft smaakt het eerst naar water en dan naar rot bier.

Weet soms iemand hoe dit zou komen. Is het doordat ik 2 keer per dag heb geroerd in het bier zoals op het recept stond?
Volgens het recept moest ik eerst mijn startbasis/ stroop vloeibaar laten lopen en er een kilogram suiker bij doen.
Alles oplossen in 3 liter warm water.
Nadien moest ik dit in mijn uitgekuisde emmer gieten en aanlengen tot 20 liter.
Wanneer het bier afgekoeld was tot 30 °C moest ik mijn gist er over strooien.
Nadien heeft het 10 dagen op 21°C gestaan (dit schommelde lichtjes doordat ik geen constante temp in mijn huis kon behouden 's nachts) maar na 3 dagen was de gisting al gestopt en mijn hydrometer gaf al aan dat het bier klaar was. Is het erg dat deze heel de tijd bleef dobberen in mijn vat?
Na die 10 dagen heb ik hem nog 2 weken op een koelere plaats bewaard van 16 °C.
Toen deze periode verstreken was wou ik het filtreren maar toen ik mijn gefilterd bier proefde was het precies vergif.
Zou iemand mij aub kunnen helpen om uit te leggen wat misschien de mogelijke oorzaken waren zodat dit in de toekomst niet meer kan gebeuren.

KC

2x per dag geroerd? ???  Als het eenmaal in het gistvat zit moet het luchtdicht blijven! (met een waterslot). Afkoelen tot 30 graden lijkt me nog vrij hoog. Dat het bier na 3 dagen stopt met vergisten dat is waarschijnlijk het einde van de HOOFDvergisting.

Thibauld

Echt waar. Het recept zei letterlijk " keer per dag doorroeren" dit zal waarschijnlijk mijn grootste fout zijn geweest.
Ik zal dit als besluit trekken en hopelijk lukt het volgende keer beter?
Bedankt

RobinB

Een paar punten waarop het misgegaan kan zijn:

- je hebt vrij vroeg de gist toegevoegd, beter laten koelen tot 20 ºC
- je moet niet elke dag 2x in het vat roeren
(- filteren is niet nodig)

Verder kan het best uitgegist zijn in 3 dagen, best laat je het dan nog een week of eventueel 2 klaren. Dit kan ook in een nieuw vat zoals en mandfles
Wanneer de vergisting iets rustiger laat verlopen, maakt de gist minder bijsmaakjes.
Ik weet niet of dit alles verklaart, mogelijk heb je ook een infectie opgelopen doordat je zo vaak geroerd hebt.

Lees de beginnerscursus eens door en probeer het gewoon eens opnieuw, heb vooral veel geduld en open je vat pas de eerste keer na een week of zo.

Vergelijkbare Topics (7)

33252

Reacties: 28
Gelezen: 5046

19696

Gestart door luuk999

Reacties: 10
Gelezen: 5128

26127

Gestart door Yogi

Reacties: 29
Gelezen: 9115

42183

Reacties: 5
Gelezen: 1071

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.