Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Stop wil niet loskomen

Gestart door KoenB, 26-02-2013 15:00 u

Vorige topic - Volgende topic

KoenB

Een typische beginnersblunder. Ik wilde zojuist de stop uit mijn mandfles halen zodat ik bij het bier kan... nou niet dus. De stop van de mandfles zit muurvast, terwijl ik hem naar mijn weten echt niet zo ongelofelijk vast had gedrukt. De stop is vrij hoog (zo'n 4 cm) en steekt minder dan een halve cm boven de fles uit, dus je hebt nauwelijks plek om kracht te zetten. Hebben jullie nog tips of truucjes om een stop los te wrikken?

KC

Ik had dat ook. Door het gat voor het waterslot een ijzeren pen gestoken waarvan ik het laatste stukje met een tang 90 graden had omgebogen, op zo'n manier dat het wel net door het gat paste.

EvilWoutertje

Dat probleem heb ik ook wel eens, als de stop eigenlijk net iets te klein is voor de fles.
Wat ik dan doe is met 2 duimen aan één kant van de halve centimeter drukken die er bovenuit steekt, dan weer aan de andere kant.
Stukje bij beetje komt ie dan los.

Er zijn vast veel handigere manieren, ik houd dit topic in de gaten  ;)

heijligers

Heb ik ook eens gehad. Ik trok wel het waterslot eruit, maar de stop bleef in de fles.
Ik heb deze toen met de steel van een houten lepel voorzichtig eruit gewrikt.

Sindsdien gebruik ik een gistkap, die gaat over de hals van de mandfles.

fwouters

Gistkap lijkt mij ook de ideale oplossing. Ik haal bij mijn stop eerst het waterslot eruit, dan steek ik een grote kruiskopschroevendraaier door het gat.
Als ik die schroevendraaier schuin houd kan ik hem met kracht omhoog trekken en haal ik er zo de stop mee uit, zonder de stop te beschadigen.

seed7

Citaat van: KoenB op 26-02-2013  15:00 uDe stop van de mandfles zit muurvast, [...]

Rubber- of siliconenstop? Met de laatste heb ik minder problemen. Kappen gebruikte ik vroeger, daar kwamen toen al vrij vlot barstjes en later scheurtjes in.

s7.

Dorstige Alexander

En de volgende keer een stop gebruiken die een slagje groter is. Dan zal ie niet zo diep in de flessenhals te krijgen zijn.

KoenB

Hij is los! Wat een gedoe. Uiteindelijk is het gelukt met de schroevendraaier-schuinhouden-truuk, maar met een hoop moeite.

Wat ik denk ik verkeerd heb gedaan is eerst de stop erin, en daarna pas het waterslot. Wanneer je die er in wrikt druk je de stop (denk ik) te veel aan, en de stop zet ook nog eens uit.

Jacques

Citaat van: fwouters op 26-02-2013  15:52 uGistkap lijkt mij ook de ideale oplossing.

Nou nee ! Die gistkappen zijn van rubber en dat kan verweren. Bij mij heeft dat in het verleden gezorgd voor een flinke oxidatie. Ik had twee mandflessen in het gebruik. Bij een van de gistkappen zaten kleine scheurtjes bij het waterslot. Dat bier had een duidelijke oxidatiesmaak en was veel donkerder dan de mandfles waarvan de kap geen scheurtjes vertoonde.

Tegenwoordig gebruik ik siliconen stoppen omdat die niet verweren. Als je er voor zorgt dat de stop voldoende groot is heb je altijd houvast om de stop er uit te halen.

De gistkappen zijn bij mij naar aanleiding van dit accident in de ban gedaan.

bob

Gebruik gewoon zo'n hakie van een broodbakbakmachine

Die kappen moet je echt niet gebruiken, die scheuren al na een paar keer.

Oscar

Citaat van: KoenB op 26-02-2013  16:53 uWat ik denk ik verkeerd heb gedaan is eerst de stop erin, en daarna pas het waterslot. Wanneer je die er in wrikt druk je de stop (denk ik) te veel aan, en de stop zet ook nog eens uit.

Waterslot en stop zijn bij mij één... Die scheid ik niet van elkaar. Ik ken dit probleem dan ook niet. Of dit de oorzaak is weet ik niet, maar zo'n rubber stop droogt wel uit en gaat dan vastzitten, maar niet zo vast dat je die niet meer los krijgt na 1 week.

Citaat van: bob op 27-02-2013  20:27 uGebruik gewoon zo'n hakie van een broodbakbakmachine

Dit is slecht een lapmiddel wat je gebruikt als je de oorzaak niet weet te vinden. ;)

fwouters

Citaat van: KoenB op 26-02-2013  16:53 uHij is los! Wat een gedoe. Uiteindelijk is het gelukt met de schroevendraaier-schuinhouden-truuk, maar met een hoop moeite.

Wat ik denk ik verkeerd heb gedaan is eerst de stop erin, en daarna pas het waterslot. Wanneer je die er in wrikt druk je de stop (denk ik) te veel aan, en de stop zet ook nog eens uit.

Fijn dat het geholpen heeft! Datzelfde probleem had ik ook eens. Dus eerst waterstop erin, dan pas stop op fles. Maar dan nog heb ik af en toe de schroevendraaiertruc nodig. Dit levert echter nooit problemen of beschadigingen op. De schroevendraaier kun je zelfs desinfecteren vantevoren, mocht dat nodig zijn.

Gerald

En heeft iemand al geprobeerd om de stop met een kleinbeetje olijfolie alvorens op de fles te doen in te smeren zodat het beter smeert?

dennis

Citaat van: bob op 27-02-2013  20:27 uGebruik gewoon zo'n hakie van een broodbakbakmachine

Die kappen moet je echt niet gebruiken, die scheuren al na een paar keer.
Die gebruiken mijn kids als staf van Sinterklaas ;)

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.