Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Het maken van een receptje

Gestart door Sjoerdd96, 24-02-2013 20:13 u

Vorige topic - Volgende topic

Sjoerdd96

Binnenkort ga ik voor het eerst brouwen en ben nu bezig met het maken van een receptje, al mijn spullen heb ik al in huis maar hoeveel ik van elks moet gebruiken weet ik nog niet echt precies.
Dit is wat ik zelf al ongeveer gemaakt heb;

Tripel voor 20 l

Pilsmout: 5700
Carapils:    300

Kandijsuiker; 700

Amarillo hop; ???
Saaz hop; ???

Wyeast 1214 gist; moet ik deze in zn geheel toevoegen of kan ik hier een stukje vanaf nemen en verder opkweken meten gist starter? Nog meer info is altijd welkom.

180 gram rietsuiker voor te bottelen.

maischschema:
45-52-63-73-78 ºC
 5 -25-60-30- 1   min.

Ook nog extra informatie over het gisten is welkom:)

Alvast bedankt

RobinB

Voor meer overzicht (en daarmee inzicht): stop het in een brouwprogramma!
Daarmee zie je de opbrengst in SG, hiermee de percentages (ook van het extract), Bitterheid en kleurwerking (niet de BrouwVisie formule gebruiken!).

Voldoet het dan aan je wensen, dan kan je gaan met de banaan!

Het maischschema is niet meer van deze tijd: de 43 en 53 ºC stappen kunnen eraf en de 63 ºC een stuk korter.

Aart

Ik heb 'm ff voor je in BrouwVisie geklopt. Omdat je voor het eerst gaat brouwen weet je het rendement van je installatie nog niet. Dat heb ik nu op 75% gezet; dan kom je met deze moutstort op een begin SG van 1078 uit. Zou een paar punten lager kunnen voor een tripel? Verhoudingen van mout en suiker zien er goed uit.

Voor de hop is het nodig om het alfazuur gehalte te weten; dit staat op je verpakking. En wil je amarillo als bitterhop gebruiken en dan Saaz als aromahop? In onderstaande tabel zie je een voorbeeld.

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam recept1e tripel
Kenmerk
Brouwdatum2/24/2013
BiertypeTripel
Aantal liters20
Gewenst begin SG1078 (8.4 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement75.0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater31.0 liter
Berekende kleur14 EBC (Dan A. Morey)
Berekende bitterheid30 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC85.1 %5700 gr3 EBC
Carapils (D)4.5 %300 gr60 EBC
Kandijsuiker (wit)10.4 %700 gr0 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Amarillo11.0 %20 gr90 minuten24 EBU
Saaz (CZ)6.0 %20 gr10 minuten4 EBU

William

Zo op het oog een mooi recept. Zoals Robin aangeeft heb je de eerste twee maischstappen niet echt nodig.

Je hebt denk ik de carapils ook niet echt nodig. Je hebt voldoende hop en mout voor het schuim. De carapils (zie zal wel geen 60 EBC zijn) kan alleen maar veel body geven wat je in een tripel minder wilt hebben. De 10% suiker zal de doordrinkbaarheid ook wel verhogen.

Aart

Citaat van: Sjoerdd96 op 24-02-2013  20:13 uWyeast 1214 gist; moet ik deze in zn geheel toevoegen of kan ik hier een stukje vanaf nemen en verder opkweken meten gist starter? Nog meer info is altijd welkom.

Ook nog extra informatie over het gisten is welkom:)
Om 20 liter wort met SG van 1078 te vergisten heb je waarschijnlijk niet genoeg aan een Wyeast pakje. Je zal dan of wat minder bier moeten brouwen of een giststarter maken. Als je nu voor het eerst van je leven gaat brouwen zou ik niet meteen met giststarters aan de slag gaan.

Dus minder liters brouwen (12 liter of zo?) is een optie. Andere optie is om korrelgist te gebruiken: Fermentis heeft een paar geschikte gisten voor een tripel.

Aart

Citaat van: William op 24-02-2013  22:44 uDe carapils (zie zal wel geen 60 EBC zijn)
Oh nee, had ik over het hoofd gezien. Staat zo in de database.

Alleen pilsmout met suiker zal goed werken. Iets van 5% munichmout of amber voor wat meer body/kleur kan ook.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.