Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

BKG-keuring buiten wedstrijdverband

Gestart door heijligers, 12-02-2013 14:39 u

Vorige topic - Volgende topic

heijligers

Misschien een vreemde vraag, maar ik zit met het volgende. Ik heb eind oktober vorig jaar twee van mijn bieren meegegeven aan een ervaren BKG-keurmeester. Deze bieren heeft hij recent gekeurd (zonder dat hij de biertypen wist) en beoordeeld. Toen ik de formulieren thuis ontving was ik positief verbaasd over de resultaten. De keurmeester was er te spreken over mijn brouwsels. Mijn brouwsels 23 en 25 kregen respectievelijk 97 en 84 punten  :o.
Brouwsel 23 had ik bij het OBBK ingezonden als blonde. Dit kreeg toen 75 punten, met de opmerking dat het in een ander hokje meer punten gekregen zou hebben.

Mijn vraag is welke waarde ik mag hechten aan deze keuring? De waardering lijkt me wel erg hoog, of komt dat doordat er "typevrij" is gekeurd?

Drents Hopbier

Citaat van: heijligers op 12-02-2013  14:39 uMisschien een vreemde vraag, maar ik zit met het volgende. Ik heb eind oktober vorig jaar twee van mijn bieren meegegeven aan een ervaren BKG-keurmeester. Deze bieren heeft hij recent gekeurd (zonder dat hij de biertypen wist) en beoordeeld. Toen ik de formulieren thuis ontving was ik positief verbaasd over de resultaten. De keurmeester was er te spreken over mijn brouwsels. Mijn brouwsels 23 en 25 kregen respectievelijk 97 en 84 punten  :o.
Brouwsel 23 had ik bij het OBBK ingezonden als blonde. Dit kreeg toen 75 punten, met de opmerking dat het in een ander hokje meer punten gekregen zou hebben.

Mijn vraag is welke waarde ik mag hechten aan deze keuring? De waardering lijkt me wel erg hoog, of komt dat doordat er "typevrij" is gekeurd?

Had de keurmeester de bieren wel bij een type ingedeeld? En zo ja, klopte dat met jouw idee?  97 punten is trouwens wel erg hoog.

Hopbier

heijligers

Citaat van: Drents Hopbier op 12-02-2013  14:53 uHad de keurmeester de bieren wel bij een type ingedeeld? En zo ja, klopte dat met jouw idee?  97 punten is trouwens wel erg hoog.

Hopbier
Daarover heb ik hem een mail gestuurd. Bij de blonde heeft hij "tripel?" gezet.

Ik vond het ook erg veel punten. Vandaar dat ik me afvroeg welke waarde ik daaraan mag toekennen. Overigens zonder enige afbreuk te willen doen aan het deskundige oordeel van een ervaren keurmeester.

Jacques

97 punten wordt bij een eerste keuring nooit gegeven. De reden daarvoor is simpel. Bij een keuring weet je niet of je nog beter bier tegen zult gaan komen. En meer dan 100 punten kan niet worden gegeven.

Naar mijn idee heeft de betreffende keurmeester willen aangeven dat het bier (bijna) perfect was.

Drents Hopbier

Citaat van: Jacques op 12-02-2013  16:10 u97 punten wordt bij een eerste keuring nooit gegeven. De reden daarvoor is simpel. Bij een keuring weet je niet of je nog beter bier tegen zult gaan komen. En meer dan 100 punten kan niet worden gegeven.

Naar mijn idee heeft de betreffende keurmeester willen aangeven dat het bier (bijna) perfect was.

Dat had hij/zij dan met minder punten en iets meer tekst ook kunnen aangeven.

Hopbier

Jacques

Citaat van: Drents Hopbier op 12-02-2013  16:19 uDat had hij/zij dan met minder punten en iets meer tekst ook kunnen aangeven.

Kennelijk heeft deze keurmeester daar niet voor gekozen.

heijligers

Citaat van: Jacques op 12-02-2013  16:10 uNaar mijn idee heeft de betreffende keurmeester willen aangeven dat het bier (bijna) perfect was.
Laten we het daar maar op houden. Ik heb via e-mail gevraagd in welk biertype het blonde bier het beste zou passen. De herbrouw zal ik in dat hokje voor een wedstrijd insturen.

hansm

Citaat van: Jacques op 12-02-2013  16:10 u97 punten wordt bij een eerste keuring nooit gegeven. De reden daarvoor is simpel. Bij een keuring weet je niet of je nog beter bier tegen zult gaan komen. En meer dan 100 punten kan niet worden gegeven.

... als een bier ruim boven de 80 punten lijkt te gaan scoren, worden geen punten toegekend in de eerste ronde. In de 2e ronde beoordelen meerdere keurmeesters het bier opnieuw en kennen dan de punten toe. Bij grote wedstrijden zoals het ONK, krijgen de allerbeste bieren pas in de laatste ronde hun punten.

Ronald_

Beoordeel je een bier op brouwfouten dan krijg je een compleet andere uitslag dan wanneer je een bier beoordeeld tegenover andere bieren in een bepaalde categorie. Alle commerciële massapils zou dan 100 moeten scoren, evenals alle tripels dubbels etc.

Bij een wedstrijd:
1) Kan er een beter bier zijn
2) Kan de keurmeester andere ideeën hebben over het biertype, en een ander bier (met even weinig/veel fouten) voldoet hier in zijn smaak beter aan.
3) Kan er maar 1 de winnaar zijn ;)

Conclusie: Een score die gebaseerd is op smaak is geen manier om te bepalen wat het beste bier is, slechts een indicatie.

(Trouwens respect voor de BKG keurmeesters!)

Jacques

Citaat van: hansm op 12-02-2013  16:47 u... als een bier ruim boven de 80 punten lijkt te gaan scoren, worden geen punten toegekend in de eerste ronde. In de 2e ronde beoordelen meerdere keurmeesters het bier opnieuw en kennen dan de punten toe. Bij grote wedstrijden zoals het ONK, krijgen de allerbeste bieren pas in de laatste ronde hun punten.

Dat deze methode is ingevoerd heeft alles te maken met de reden die vermelde (en door jou is weggestreept).

Zoals ik al schreef 97 punten wordt in de praktijk nooit in eerste instantie gegeven. Bij de rangschikking van de prijzen kan dat inderdaad wel gebeuren. Maar dan nog is 97 punten erg veel.

hansm

Citaat van: Jacques op 12-02-2013  17:46 uDat deze methode is ingevoerd heeft alles te maken met de reden die vermelde (en door jou is weggestreept).

Dat is eerder een bijkomend voordeel. De eigenlijke reden om in de eerste ronde aan de betere bieren nog geen punten toe te kennen is om kleine verschillen tussen keurmeesters te vereffenen. Het kwam nog nog wel eens voor dat een bier dat nét iets beter was in de eerste ronde net een paar puntjes minder had gekregen dan een iets minder bier door een andere keurmeester. En dat komt nogal vreemd over, dus moesten er keuringsformulieren worden aangepast. Dat hoeft nu niet meer  ;)

Citaat van: Jacques op 12-02-2013  17:46 uZoals ik al schreef 97 punten wordt in de praktijk nooit in eerste instantie gegeven. Bij de rangschikking van de prijzen kan dat inderdaad wel gebeuren. Maar dan nog is 97 punten erg veel.

Klopt inderdaad. 97 punten is heel erg veel, 95 of hoger wordt vrijwel nooit gegeven.

heijligers

Citaat van: hansm op 12-02-2013  18:13 uKlopt inderdaad. 97 punten is heel erg veel, 95 of hoger wordt vrijwel nooit gegeven.
Als ik dit dan even vertaal is de keurmeester erg scheutig geweest met het toekennen van punten. Bij een wedstrijd met het bier in het juiste vakje zou ik dat dus niet gekregen hebben.

Nu weet ik nog niet hoeveel het bier in het juiste vakje "waard" is.  Hij is jammer genoeg al erg op.  :biersmile:

Jacques

Citaat van: hansm op 12-02-2013  18:13 uDat is eerder een bijkomend voordeel. De eigenlijke reden om in de eerste ronde aan de betere bieren nog geen punten toe te kennen is om kleine verschillen tussen keurmeesters te vereffenen. Het kwam nog nog wel eens voor dat een bier dat nét iets beter was in de eerste ronde net een paar puntjes minder had gekregen dan een iets minder bier door een andere keurmeester. En dat komt nogal vreemd over, dus moesten er keuringsformulieren worden aangepast. Dat hoeft nu niet meer  ;)

Klopt. Dat heeft in het verleden voor veel verwarring gegeven. Met de nieuwe manier van keuren in twee ronden worden twee vliegen in één klap gevangen.

Bij het opnieuw invullen van de juryformulieren werden de punten steeds opgewaardeerd. Hierbij dreigde ook dat het plafond van 100 punten werd bereikt.

Oscar

Heren, het gaat hier niet over de regels bij een officiele keuring, alleen over de mening van een keurmeester...

Een bier 97 punten geven, is natuurlijk niet echt reëel, maar geeft aan dat de persoon in kwestie het bier erg lekker vond  :)  De volgende keer ff erbij vermelden "graag keuren zoals op een wedstrijd"  ;)  Dan zal ie denk ik wat meer op type letten en wat rustiger in zijn punten geven zijn. Ik proef ook regelmatig bieren van anderen en die vragen dan of ie "ONK-waardig" is. Ik geef dan altijd een ruwe schatting van het aantal punten dat zo'n bier zou kunnen halen (afgerond op 5 of 10 -tallen).

De keuring die je terug kreeg van die persoon is dus niet te vergelijken met een waardering op een wedstrijd als ik het zo zie... :)

Vergelijkbare Topics (4)

36965

Gestart door MikeG

Reacties: 22
Gelezen: 4724

38072

Reacties: 5
Gelezen: 1282

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.