Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Blik vraagje

Gestart door smaalle, 04-02-2013 15:27 u

Vorige topic - Volgende topic

smaalle

Hallo,

Ik heb 2-2 een blik Brewferm Gallia gestart. Wie kan mij vertellen hoelang zo'n batch moet gisten. ik kan er nergens iets over terugvinden en op de site van Brewferm is het al helemaal wazig. ik heb de gist gebruikt die erbij zat en de temperatuur is constant 21 graden. wie kan mij even verder helpen.

Gerald

Heb je de wiki/minicursus blikbrouwen er ook op na geslagen?
http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/doku.php?id=beginnende_brouwer:blikbrouwen

Als ik het goed heb staat hier een hoofdvergisting van 7 á 10 dagen in. Dus als je na een week je SG meet, en deze komt uit op hetgeen wat Brewferm opgeeft (=1010 uit mijn hoofd) dan zit kan je in principe weer verder. Zelf laat ik mijn blikken na de hoofdvergisting nog even een week uitgisten in een ander vat, waarna ik ga bottelen. Anders een aantal dagen extra laten staan in je gistvat en klaar om te bottelen.

succes.

gr.Gerald

smaalle

Hij heeft de eerste 2 dagen staan borrelen als een malloot. nu drukt hij nauwelijks tegen het waterslot. ik laat hem sowieso een paar dagen staan in het vergistingsvat.
Alvast bedankt voor de snelle reactie.
Ik ben in de toekomst wel van plan om bier te maken van moutextrect en de volgende stap is het maischen van mout maar zover ben ik nog niet. Eerst de basis onder de knie krijgen.

Gerald

Hier niet heel veel anders hoor.  ;)

Heb nu een stuk of 3 blikken gedaan en zit duidelijk rond te kijken naar de volgende uitdaging. Anders gezegd, moutpakketten. maar eerst moet ik ruimte en de spullen hebben voor ik verder kan/ga.

Canis Lupus

Hier hetzelfde verhaal.
Ik ga eerst 4 keer blikbrouwen (de eerste zit nu een paar weken in de fles).
Daarna een paar maal met moutextract en dan met mout.
Ben nu bezig met mijn gistingskast en als het goed gaat heb ik binnenkort een Chinese walsenmolen, dan is die alvast binnen 8)

McMelloW

Aantal blikken gebrouwen. Deze laat ik dan 7 - 10 dagen in het vat vergisten. Afhankelijk van het SG.
Dan hevel ik het over naar een mandfles. Daar laat ik dan 2-3 weken staan tot ik het ga bottelen.
Geduld  :geduld:  geduld  :geduld: Dat is een van de moeilijkste dingen voor een beginnend brouwer  :brouwen:  :proost:

Jacques

Citaat van: Gerald op 04-02-2013  15:47 uHeb je de wiki/minicursus blikbrouwen er ook op na geslagen?
http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/doku.php?id=beginnende_brouwer:blikbrouwen

Als ik het goed heb staat hier een hoofdvergisting van 7 á 10 dagen in.

Ik denk niet dat dat daar staat.  :)

Hoe lang een hoofdgisting duurt kun je niet zeggen. Vergisten is een biologisch proces. De duur daarvan hangt van een groot aantal factoren af. Je moet dan denken aan de hoeveelheid gist, de levenkracht van de gistcellen, de temperatuur waarmee vergist worden en de zwaarte van het wort.
In de regel duurt de hoofdgisting 2 tot 3 dagen bij bovengist. Als echter een overdosis aan gist is gegeven en de temperatuur hoog is (boven de 20 ºC) dan kan de hoofdgisting binnen 24 afgerond zijn. Dit is echter niet gewenst. Beter is het de hoeveelheid gist af te stemmen op het volume en zwaarte van het wort dat je vergist en de temperatuur gematigd te houden.

Na de hoofdgisting moet het bier nog een tijd staan voor de nagisting. Houd hier minimaal een week voor aan. Controleer het SG na een week. Twee weken na afloop van de hoofdgisting kun je normaal gesproken bottelen. Om daarvan zeker te zijn meet je het SG. Als deze in 4 dagen niet gezakt is kun je bottelen.

bjorri

Na twee blikken bier en een wijnblik vorige week 10 liter moutextrakt gebrouwen. Het vergt meer spullen en met name het koelen is wat uitzoekwerk en experimenteren. Wel erg leuk om te doen. Als deze batch de flesjes in gaat dan nog eens 20 liter van extract en daarna een basisrecept met echte mout. Daarvoor moet er wel nog meer spullen gekocht en verzameld worden. Het zwarte gat is duidelijk aanwezig.

Vergelijkbare Topics (7)

20034

Reacties: 16
Gelezen: 5275

45231

Gestart door rubus

Reacties: 1
Gelezen: 646

19249

Gestart door silenebiertje

Reacties: 3
Gelezen: 2752

32914

Gestart door alrikdew

Reacties: 4
Gelezen: 2334

27912

Reacties: 10
Gelezen: 3583

25839

Reacties: 21
Gelezen: 5215

22243

Reacties: 14
Gelezen: 5491

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.