Proef: Het schudden van flesjes tijdens hergisting

Gestart door Goldin, 24-08-2022 20:10 u

Vorige topic - Volgende topic

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 07-09-2022  15:07 uEr zijn meters waarbij je kroonkurk doorboort maar die meters zijn vrij prijzig (een kleine € 300).
Kan ook voor een stuk minder geld zelf gebouwd worden:
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?msg=406208

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 10-09-2022  11:27 uKan ook voor een stuk minder geld zelf gebouwd worden:
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?msg=406208

Niet iedereen is een knutselaar. Het probleem is dat de kroonkurk doorboord moet worden zonder drukverlies.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 10-09-2022  14:32 uHet probleem is dat de kroonkurk doorboord moet worden zonder drukverlies.
Dat is geen probleem, maar hooguit een uitdaging.
Dat doe ik via een siliconenslangetje dat net iets verder uitsteekt dan het prikkertje. als je dan door het dopje heen drukt dan sluit eerst het slangetje de ruimte tussen dopje en meter af en dan prikt het prikkertje de dop door. de preciese afstand is een kwestie van een paar keer testen. Dat is niet moeilijk.
Er zijn genoeg handige knutselaars die er hun voordeel mee kunnen doen en misschien zelfs wel een paar die het willen bouwen voor anderen tegen een redelijk prijsje.
met een Dremel machienje kun je heel mooi een scherp puntje aan iets slijpen. ik gebruik gewoon een stalen schroefje wat net in de binnenkant van een slangpilaartje past zodat het gas mooi via de schroefdraad naar de meter kan stromen. Mensen die handig zijn met 3d printers kunnen vast nog allerlei verbeteringen bedenken.

ps, eerst prik je door het dopje en zie je nog niets op de meter omdat het prikkertje dan het gaatje dichtdrukt. pas als je de meter weer iets los laat komen komt het prikkertje een paar 10e mm omhoog het loopt de meter naar de juiste waarde.

druk_via_dopje.gif

Goldin

Tijd voor de 3e testronde. Ditmaal met maar 2 proefpersonen.

Het viel mij op dat de kleur nu nagenoeg gelijk was.

Aan het bier uit de schudfles hing een beetje een putjeslucht. Dit was bij blinde test ook goed te onderscheiden.

De geschudde fles had een betere schuimkraag echter viel het op dat bij de geschudde fles de belletjes iets groter waren.

De geschudde fles had een sterkere geur echter was dit niet aangenamer omdat er een putjeslucht aan hing.

Qua smaak was er niet veel verschil meer te ontdekken.

20220917_205721.jpg
Links de geschudde, rechts de controle.

20220917_205557.jpg
Geschudde met achtergrond licht.

20220917_205545.jpg
Controle met achtergrond licht.

Ik heb verzaakt om een extra controle fles te pakken. Ik hoop dat ik dit bij de laatste test niet ga vergeten ;-)   

Vergelijkbare Topics (7)

25790

Reacties: 23
Gelezen: 8127

33339

Reacties: 1
Gelezen: 1812

1429

Reacties: 3
Gelezen: 3247

42378

Reacties: 4
Gelezen: 1306

14812

Reacties: 12
Gelezen: 4043

39808

Reacties: 16
Gelezen: 2926

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.