Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Bittere Pale Ale

Gestart door Werner, 28-01-2013 11:49 u

Vorige topic - Volgende topic

Werner

Ik ben benieuwd naar jullie commentaar op dit bier.
Bedoeling is een droog en bittere ale met een fijne " hopneus" ...

De moutstort staat nu op 105% omdat ik meen gelezen te hebben dat rijstvlokken te verwaarlozen zijn in hun aandeel voor vergistbare suikers. Is dat ook zo?

Dank voor jullie input!

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptHoppig IBU bier
Kenmerk
Brouwdatum29-1-2013
BiertypePale Ale/Strong Bitter
Aantal liters18
Gewenst begin SG1056 (6,1 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement80,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater26,6 liter
Maischdikte4,0 l/kg
Maischwater15,6 liter
Spoelwater15,9 liter
Kooktijd60 minuten
Berekende kleur6 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid66 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC90,0 %3704 gr3 EBC
Kristalsuiker10,0 %412 gr0 EBC
Rijstvlokken5,0 %206 gr1 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Perle (D)9,0 %27 grFWH28 EBU
Perle (D)9,0 %15 gr15 minuten9 EBU
Perle (D)9,0 %100 gr0 minuten0 EBU
Magnum (D)14,5 %15 gr60 minuten28 EBU

Opmerkingen-

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortSafbrew T-58
Gist toegevoegd alsInhoud verpakking
Opmerkingen- Halverwege vergisting 500ml Orvalslurry toevoegen (opgekweekt uit flesje)

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
163°C45 minuten4,0 l/kg
270°C20 minuten4,0 l/kg

OpmerkingenNiet uitmaischen voor droger bier

arluijen

Je mikt op een soort Orval neem ik aan?

Geen opmerkingen maar een vraag: waar heb je dat vandaan over het niet uitmaischen - droger bier? Vind ik interessant en was ik nog niet eerder tegengekomen.

Verder staan de hoppen wat raar door elkaar, ik lees altijd van boven naar onder als in: welke moet het eerst en welke het laatst....maar ik ben dan ook een kniesoor.

MM

Ik zou niet verder gaan dan 50 EBU voor een bier van 6 % alcohol.

Wat vind jij een fijne hopneus? Van welke bieren vind je dat ze een fijne hopneus hebben?

De rijstvlokken leveren volgens mij een vergelijkbare hoeveelheid vergistbare suikers als andere vlokken. Maar de smaak van rijstvlokken is net als van kristalsuiker verwaarloosbaar. Heb je al rijstvlokken? Anders zou ik die eruit laten en extra kristalsuiker toevoegen.

Oxhead

Ik vermoed dat het de XX bitter achtig bier gaat worden. Als dat je doel is zit je goed, als het een Engelse pale-ale moet worden niet.
Die rijstvlokken zullen niet veel bijdragen aan de smaak.
 :biersmile:

ciesvandekwis

Voor een bitter bier waar de hop moet spreken lijkt T58 een te fruitige gist. Ik zou iets neutralers nemen, S04 bijvoorbeeld.
Verder lijkt pale mout me een geschiktere keuze ipv pils als je voor een pale ale wilt gaan.
Met Orvalgist best rond de 15° blijven en niet warmer. Dan blijft hij mooi doorgaan, zeker tweetal weekjes extra rekenen.

Werner

Het recept is inderdaad geïnspireerd op een XX bitter, maar zeker geen kloon.
Het hele recept is in elkaar gezet om een zo droog mogelijk bier te maken wat naar mijn mening mooi combineert met de bitterheid. Daarom niet uitmaischen met als doel dat (theoretisch) er nog enzymatische omzetting mogelijk is tijdens het spoelen. De rijstvlokken zijn toegevoegd om de droogheid en hop te ondersteunen, niet zozeer vanwege de smaak zelf. De rijstvlokken geven kennelijk wel vergistbare componenten en zal ik wel meerekenen in het SG.

De helft zal vergisten worden met T58. Als experiment wil ik de andere ook met T58 vergisten, maar halverwege de hoofdvergisting een beetje slurry van de Orval toevoegen om te proberen tegen de bitterheid en klein "zuurtje" te zetten om de smaak te ondersteunen.

Keuze voor de T58 is omdat ik deze ken en ervan uitga dat met dit hopprofiel de gistkeuze wellicht minder belangrijk is, tenzij daar natuurlijk andere meningen over zijn?

MM

Citaat van: Werner op 28-01-2013  18:08 uHet recept is inderdaad geïnspireerd op een XX bitter, maar zeker geen kloon.
Het hele recept is in elkaar gezet om een zo droog mogelijk bier te maken wat naar mijn mening mooi combineert met de bitterheid. Daarom niet uitmaischen met als doel dat (theoretisch) er nog enzymatische omzetting mogelijk is tijdens het spoelen. De rijstvlokken zijn toegevoegd om de droogheid en hop te ondersteunen, niet zozeer vanwege de smaak zelf. De rijstvlokken geven kennelijk wel vergistbare componenten en zal ik wel meerekenen in het SG.

Waarom gebruik je rijstvlokken en kristalsuiker en niet alleen kristalsuiker? Mijn ervaring is dat kristalsuiker ook goed helpt voor het droger maken van een bier.

RobinB

Ben geen Werner, maar rijstvlokken hebben waarschijnlijk wel een ander effect op het gistprofiel dan kristalsuiker. Het deel dat omgezet wordt tot maltose vergist neutraler dan kristalsuiker.

Jacques

Citaat van: arluijen op 28-01-2013  12:36 uGeen opmerkingen maar een vraag: waar heb je dat vandaan over het niet uitmaischen - droger bier? Vind ik interessant en was ik nog niet eerder tegengekomen.

Door niet uit te maischen blijven de zetmeelsplitsende enzymen langer actief. Dat geeft een iets hoger rendement maar ook meer vergistbare suikers. Alfa-amylase is in staat overal in de zetmeelketens verbindingen in de glucoseketens te doorbreken. Dit betekent dat dit enzym zowel vergistbare (zij het in minder mate) en onvergistbare suikers aanmaakt. Door alfa-amylase langer te laten werken komt er langzaam meer vergistbare suikers in je wort.

Uitmaischen moet je vooral doen bij bieren waarbij je meer onvergistbare suikers wilt hebben. Hierdoor krijg je meer body.

Werner

Citaat van: MM op 28-01-2013  19:53 uWaarom gebruik je rijstvlokken en kristalsuiker en niet alleen kristalsuiker? Mijn ervaring is dat kristalsuiker ook goed helpt voor het droger maken van een bier.

Mijn ervaring met rijstvlokken is nog niet heel groot en vooral gebruikt in de IPA's. Het is toegevoegd met de aanvulling die Robin hierboven beschrijft. De wetenschappelijke achtergrond ken ik hier nog niet van...

arluijen

Citaat van: Jacques op 28-01-2013  21:21 uDoor niet uit te maischen blijven de zetmeelsplitsende enzymen langer actief. Dat geeft een iets hoger rendement maar ook meer vergistbare suikers. Alfa-amylase is in staat overal in de zetmeelketens verbindingen in de glucoseketens te doorbreken. Dit betekent dat dit enzym zowel vergistbare (zij het in minder mate) en onvergistbare suikers aanmaakt. Door alfa-amylase langer te laten werken komt er langzaam meer vergistbare suikers in je wort.

Uitmaischen moet je vooral doen bij bieren waarbij je meer onvergistbare suikers wilt hebben. Hierdoor krijg je meer body.

Kijk. Daar leer je van, wist ik niet.

Betekent dit dat je bijvoorbeeld bij een droge pilsener niet zou willen uitmaischen, maar bij een volle Belgische bovengister (een blond zoals bedoeld wordt met de Brand hobbybrouwwedstrijd bijvoorbeeld... ik noem maar wat) juist wel?

MM

Citaat van: Werner op 28-01-2013  21:35 uMijn ervaring met rijstvlokken is nog niet heel groot en vooral gebruikt in de IPA's. Het is toegevoegd met de aanvulling die Robin hierboven beschrijft. De wetenschappelijke achtergrond ken ik hier nog niet van...

Klinkt interessant. Dan moet je het gewoon gebruiken. :)

Jacques

Citaat van: arluijen op 29-01-2013  16:22 uBetekent dit dat je bijvoorbeeld bij een droge pilsener niet zou willen uitmaischen, maar bij een volle Belgische bovengister (een blond zoals bedoeld wordt met de Brand hobbybrouwwedstrijd bijvoorbeeld... ik noem maar wat) juist wel?

Net als zoveel andere parameters kun je hiermee spelen. Het is niet voor niets dat er zo'n grote verscheidenheid is in bieren. Dat zit in de grondstoffen maar ook in de hanteerde werkwijze.

Gerb

De geruchten gaan dat er in de huidige Orval geen Brett meer zit. Meen je die nog wel te ruiken of proeven?

Herman

Die van oktober jl nog wel hoor (gekeurd op BKG cursus). Wiens gerucht? Wellicht komt dit doordat er nogal veel vraag is en de Orval die je kan kopen nogal jong is. Jonge Orval heeft geen tot weinig Brett karakter.

Vergelijkbare Topics (7)

28658

Gestart door Christiaan S

Reacties: 6
Gelezen: 2785

7026

Reacties: 17
Gelezen: 8992

42595

Reacties: 9
Gelezen: 1624

41059

Gestart door Gerb

Reacties: 3
Gelezen: 799

12774

Gestart door Oscar

Reacties: 21
Gelezen: 6070

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.