Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Nagisting, welke methode is correct?

Gestart door Deijk, 13-01-2013 14:00 u

Vorige topic - Volgende topic

Deijk

Hallo Bierbrouwers, sinds kort ben ik gestart met bierbrouwen, was een mooi kerstkado onder de boom (luxe Starterskid) en hoop hiermee een mooie hobby te hebben met veel en lekker drinkgenot.

Echter ik lees ik tegenstrijdige wijze van brouwen, met name over de nagisting. Zoals jullie waarschijnlijk wel begrijpen ben ik gestart met bierblikbrouwen, al hoop ik binnenkort toch wel met het echte brouwen te kunnen starten.

In alle beschrijvingen over het bierbrouwen staat dat er na de hoofdgisting een nagisting moet plaatsvinden van een tot enkele weken en er daarna gebotteld kan worden.
Echter in de handleiding die door de Brouwmarkt meegeleverd word, staat er vermeld dat na de hoofdgisting gebotteld kan worden en de hergisting op de fles moet gebeuren.

Kan iemand mij vertellen welke wijze juist is of wat de beste methode is.

Bij voorbaat dank, Rob

Aart

1. hoofdgisting
Dit is heftige vergisting wanneer de gist erg actief is. Duurt enkele dagen.

2. nagisting
De gisting verloopt nu langzaam. Hoe lang dit duurt zal verschillen per gist, brouwsel en temperatuur. Gemiddeld 2 weken?

3. hergisting op fles
Belangrijk is dat je pas bottelt als je zeker bent de gisting voorbij is; als je te vroeg bottelt gaat de gisting + hergisting door op fles en loop je risico op exploderende flessen. Duurt 2 tot 4 weken ongeveer.

Wat veel mensen doen is hoofdgisting is een plastic gistvat doen met veel extra ruimte voor schuimvorming (bijv. 15 liter wort in een 30 liter vat). Na een paar dagen (als hoofdgisting klaar is) hevelen ze over naar een glazen mandfles met minder extra ruimte.

Andere mensen (waaronder ik) voeren de hoofdgisting en nagisting uit in hetzelfde vat. Ongeveer 3 weken na het brouwen hevel ik alles over in een ander vat (de gistkoek laat je zo achter) en meng dit met suikerwater, en dan meteen bottelen.

Hier wat discussie over dit onderwerp: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,21125.msg316905/topicseen.html#new

NewLine

Het is soms ook een kwestie van terminologie. Vrij gangbaar is:

1. hoofdgisting: in een gistingsvat, waterslot is erg actief
2. nagisting: in een gistingvat, waterslot is weinig actief
3. hergisting op fles

(2) begint als de activiteit van het waterslot beduidend minder wordt.
Het belangrijskte is dat de gisting volledig gedaan is voor je bottelt. Daar zorgt 2 dus onder andere voor.
Ik zou (2) dus niet overslaan...

tjleet

Hergisting is geen nagisting ;)
Meten is weten. Dus als je hoofdgisiting gedaan na is enkele dagen, gaat de nagisting is. Die kun je enkele graden hoger uitvoeren dan je hoofdgisting zodat de gist wat extra zaken kan opruimen. Hierna kun je lageren, je bier op lagere temperatuur zetten. Dit doe je nadat je gemeten het dat de vergisting gedaan is. het SG blijft enkele dagen op hetzelfde niveau. Lageren is optioneel. je kunt dus bottelen nadat je gemeten hebt dat het SG niet verder daalt en dat gedurende enkele dagen.

Vergelijkbare Topics (7)

29716

Reacties: 103
Gelezen: 31572

28059

Gestart door van

Reacties: 0
Gelezen: 1532

22340

Gestart door smaalle

Reacties: 9
Gelezen: 5465

30849

Gestart door R92NL

Reacties: 1
Gelezen: 1418

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.