Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

100% ipa 2013

Gestart door segtom, 29-12-2012 11:12 u

Vorige topic - Volgende topic

segtom

Bij het denken aan het nieuwe jaar al maar eens een nieuwe ipa bedacht ditmaal eentje met wakatu hop

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptipa 100% wakatuhop
Kenmerkwakatu
Brouwdatum4/02/2013
BiertypeIndia Pale Ale
Aantal liters20
Gewenst begin SG1067 (7,3 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement69,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal benodigd brouwwater31,0 liter
Maischdikte3,0 l/kg
Maischwater20,0 liter
Spoelwater12,3 liter
Kooktijd60 minuten
Berekende kleur24 EBC (Dan A. Morey)
Berekende bitterheid47 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pale ale mout (Maris Otter)92,7 %6,169 kg4 EBC
Caramunich7,3 %0,485 kg123 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Wakatu8,0 %40 grKoud hop0 EBU
Wakatu8,0 %10 gr20 minuten8 EBU
Wakatu8,0 %10 gr25 minuten9 EBU
Wakatu8,0 %10 gr30 minuten10 EBU
Wakatu8,0 %10 gr0 minuten0 EBU
Wakatu8,0 %10 gr10 minuten5 EBU
Wakatu8,0 %15 gr60 minuten19 EBU

Opmerkingenbackhop= flame off hop daarna direct koelen

Gist
OmschrijvingWaarde
Gistsoort1275 Thames Valley Ale
Gist toegevoegd alsGiststarter
Volume starter0 ml
Beluchtingstijd0 uur
Temperatuur giststarter0°C
Opmerkingenhergebruik old ale gist

Maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
165°C40 minuten3,0 l/kg
272°C20 minuten3,0 l/kg
378°C5 minuten3,0 l/kg

Opmerkingen-

ale-x

Ik zie dat je de hop in veel stappen toevoegt. 60, 30, 25, 20, 10, 0 en koudhop. Krijg je hierdoor een veel beter hop profiel?
Ik voeg ze meestal in grotere stappen toe (bijv. 60, 25, 5 + koudhop). Wat is jouw ervaring?

segtom

Het is de 2de keer dat ik dit ga doen. Mijn eerdere versie met een andere hop van dit bier vond ik super goed gelukt en had ook een redelijk goed resultaat gehaald op het vorige obbk (top 10) in zijn klasse  Ik denk dat het wel een meer waarde is vooral die van het laatste kwartier maar misschien moet ik eens 2 hopschema's naast elkaar testen.

EBC

Die vele hoptoevoegingen worden door meerdere professionele brouwerijen ook gedaan. Of het dan werkelijk effect heeft weet ik niet direct, maar het is een beproefde methode.
Echter, die gist, die geeft rioolachtige smaken. Niet alleen van Wyeast, maar ook in Engeland bij de bieren van Brakspear die ermee gebrouwen zijn. Blijf daar ver van, tenzij je ze kent en er heel bewust voor kiest!

segtom

Welke gist adviseer je dan ebc?  ik wilde de Thames Valley gebruiken als slurry van mijn old ale die ik eerder ga brouwen met deze gist. De London ale 3 misschien?

Etn82

Misschien een US-05? Een redelijk cleane gistsoort, waardoor je de hop beter proeft.

Maar als ik je goed begrijp, geef je aan dit bier een keer eerder te hebben gebrouwen. Welke gist heb je toen gebruikt? Voor een goede vergelijking zou je het beste dezelfde kunnen gebruiken. De voornaamste variabele die dan verschilt, is de hop.

John

De US-05 is een prima (en heeeel makkelijke) gist voor een goede IPA.

EBC

Segtom,

Indien je 1275 nog niet gekocht hebt, laat het dan en koop een ander.

Indien je hem al hebt, brouw er dan mee en ervaar...

Ik hoop dat je het niet met me eens bent.
Ik heb er mee gebrouwen en het brouwsel weggespeeld door de zwanehals.

Ik heb in Engeland, in diverse pubs across the country, Brakspear gedronken, diverse brouwsels gedurende 6 maanden. Elke keer weer was het een 'bijzondere' smaak...goed vergelijkbaar met mijn brouwsel van toen. Voor mij die gist nooit meer.

hansm

Citaat van: EBC op 29-12-2012  21:28 uSegtom,

Indien je 1275 nog niet gekocht hebt, laat het dan en koop een ander.

Indien je hem al hebt, brouw er dan mee en ervaar...

Ik hoop dat je het niet met me eens bent.
Ik heb er mee gebrouwen en het brouwsel weggespeeld door de zwanehals.

Ik heb in Engeland, in diverse pubs across the country, Brakspear gedronken, diverse brouwsels gedurende 6 maanden. Elke keer weer was het een 'bijzondere' smaak...goed vergelijkbaar met mijn brouwsel van toen. Voor mij die gist nooit meer.

Hoi EBC,

Kan je die smaak van 1275 misschien omschrijven? Ik heb er een paar maanden geleden ook (voor het eerst) mee gebrouwen en was ook helemaal niet tevreden. Een rare smaak, een beetje papier / kafachtig. Ik dacht dat dat veroorzaakt werd door te snel / fijn schroten (of eventueel oxidatie, maar ik zou niet weten waar ik die overmaat aan zuurstof opgepikt zou kunnen hebben). Nooit aan die gist gedacht...

Of was het een totaal andere smaak waar jij op doelt?

seed7

Citaat van: EBC op 29-12-2012  21:28 u[...]
brouw er dan mee en ervaar...
[...]Brakspear gedronken, diverse brouwsels gedurende 6 maanden. Elke keer weer was het een 'bijzondere' smaak...

Kun je / wil je daarover uitweiden?
Heb nog een paar tripels van ze staan, ben benieuwd of ik je commentaar daarin terug ga vinden.

s7.

segtom

Ik heb die besteld op aanraden van een collega brouwer die hem vaker gebruikt maar misschien werkt het wel in de old ale vandaar dat ik die wilde gebruiken voor deze ook omdat ik dan toch slurry heb staan. Voor de eerste versie van de 100% reeks heb ik London ale 3 gebruikt maar als ik die wil gebruiken moet ik hem uit een flesjes van de vorige versie terug opkweken wat ook geen probleem mag zijn maar is toch net iets meer werk.

EBC

Citaat van: seed7 op 29-12-2012  21:54 uKun je / wil je daarover uitweiden?
Heb nog een paar tripels van ze staan, ben benieuwd of ik je commentaar daarin terug ga vinden.

s7.

Alle Brakspear ales, met uitzondering van de Golden Ale Oxford Gold (moet de precieze naam opzoeken, opgezocht) smaakten in meerdere pubs, over meerdere maanden (jaren) nogal vreemd. Riool, padddestoelen, oud, geoxideerd, paardenzweet, natte hond, dat soort smaken.
Door Engelse collegas werden deze smaken erkend als typisch Brakspear. Helemaal volgens mijn ervaring over de  laatste 10 jaar.

1275 Thames Valley is Brakspear gist. Ik heb er twee keer mee gebrouwen, een aantal jaren geleden, met gelijkaardige smaken als resultaat. Het ligt aan mij, of aan Brakspear...  :D

hansm

Citaat van: EBC op 29-12-2012  22:39 uAlle Brakspear ales, met uitzondering van de Golden Ale Oxford Gold (moet de precieze naam opzoeken, opgezocht) smaakten in meerdere pubs, over meerdere maanden (jaren) nogal vreemd. Riool, padddestoelen, oud, geoxideerd, paardenzweet, natte hond, dat soort smaken.
Door Engelse collegas werden deze smaken erkend als typisch Brakspear. Helemaal volgens mijn ervaring over de  laatste 10 jaar.

Klinkt toch als iets anders dan wat ik heb geproefd :-\

seed7

Brakspear Tripel heb ik niet van het vat geproefd en alleen van de fles en beviel me uitstekend. De Oxford Gold is van de fles duidelijk frisser dan van vat, beiden vergeleken in de brouwerij (meer bubbels?). Later in de pub was die nog wel wat muffer en platter. Zelfde gold voor de Special (en ook Hobgoblin). Jou omschrijving vind ik er echter niet in terug, zal morgen weer eens een tripel pakken.

Met alle verschillen die ik tot nu toe in de Hobgoblin ben tegen gekomen kan ik me voorstellen dat men in de Wychwood brouwerij de kwaliteit niet helemaal onder controle heeft. Daarnaast vond ik over het algemeen, de verschillen tussen de cask (-) en fles (+) versies van diverse Marstons (eigenaar van ...) bieren opvallend groot. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld Harvey's waar de kwaliteit van het vat in de diverse pubs zonder uitzondering bijzonder hoog was.

Zou men meer voor de marketing dan de kwaliteit gaan of is de rotatie gewoon te laag? Of zou het in het bottelen/'casken' zitten, de Wychwood mannen bottelen niet zelf, dat wordt elders gedaan.

Ik zal eens proberen wat Brakspear gist uit een flesje op te kweken.

s7.

RobinB

Wesley (forumnaam: oranjeboombiertje) brouwde wel vaker, ook commercieel, met deze gist en was er altijd erg lovend over. Z'n eerste commerciële batch was (om andere redenen) niet goed, latere wel. Geen rioolsmaak in vernomen, ook niet in de brakspear bieren die ik op fles heb gehad.

Als EBC de enige is met die smaakassociatie, is de kans groot dat het een persoonlijk ding is. Ik zou zeggen; brouw ermee en als het bevalt gewoon mee doorgaan. Als het niet bevalt natuurlijk niet... ;)

segtom

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptipa 100% wakatuhop
Kenmerkwakatu
Brouwdatum4/02/2013
BiertypeIndia Pale Ale
Aantal liters20
Gewenst begin SG1065 (7,1 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement69,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal benodigd brouwwater30,3 liter
Maischdikte3,0 l/kg
Maischwater17,6 liter
Spoelwater12,7 liter
Kooktijd60 minuten
Berekende kleur19 EBC (Dan A. Morey)
Berekende bitterheid43 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pale ale mout (Maris Otter)90,0 %5,549 kg4 EBC
Caramunich5,0 %0,308 kg123 EBC
Kristalsuiker5,0 %0,308 kg0 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Wakatu8,0 %40 grKoud hop0 EBU
Wakatu8,0 %10 gr20 minuten6 EBU
Wakatu8,0 %10 gr25 minuten7 EBU
Wakatu8,0 %10 gr30 minuten7 EBU
Wakatu8,0 %10 gr0 minuten0 EBU
Wakatu8,0 %10 gr10 minuten4 EBU
Wakatu8,0 %20 gr60 minuten19 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
Gistsoort1275 Thames Valley Ale
Gist toegevoegd alsGiststarter
Volume starter0 ml
Beluchtingstijd0 uur
Temperatuur giststarter0°C
Opmerkingenhergebruik old ale gist

Maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
165°C60 minuten3,0 l/kg
272°C20 minuten3,0 l/kg
378°C5 minuten3,0 l/kg

Opmerkingen-

Heb het recept nog wat aangepast met de opmerkingen van afgelopen obbk van de Citra versie van dit bier  en heb nog even tijd om te bedenken hoe ik het ga doen.

RobinB

Ik drink nu een bier gebrouwen met de 1275-gist. Geen riool-associaties... ;D

De-Geert

Ben erg benieuwd naar die hop, hoe ruikt ie?

segtom

Heeft gelijkenissen met de Citra hop maar dan zoeter van geur en meer gekonfijt fruit. Gaat goed in witbieren e.d. volgens mij maar in donkerdere is het niet zo goed maar ik moet er nog meer mee testen.

hansm

Citaat van: RobinB op 02-01-2013  20:56 uIk drink nu een bier gebrouwen met de 1275-gist. Geen riool-associaties... ;D

Ik had ik mijn bier met 1275 ook geen riool-associaties (wel iets anders dat niet goed was, maar dat was mijn eigen schuld :()
Als ik de beschrijving van EBC zo lees, denk ik dat er behalve de hoofdgist meer micro-organismen meegedaan hebben. Lijkt een beetje op de klassieke brett-besmetting (of toevoeging, als het bewust gebeurt  ;))

EBC

Riool was slechts 1 van de 'smaken' die ik noemde. Laten we dat nu niet als hoofdsmaak benoemen.

Ga naar Engeland. Bestel diverse real ales. Bestel ook een Brakspear Bitter. Ik beloof je dat die bitter anders smaakt dan alle andere bitters. Ik herkende in mijn brouwsel met 1275 een jaar of 7 geleden, dezelfde Brakspear smaken.
Het afgelopen half jaar werkte ik dagelijks in Engeland. Ik proefde diverse keren Brakspear bitter. Telkens weer zaten daar smaken in die wij hier als 'afwijkend' aanmerken.

Het is slechts een constatering. Meer niet. Zoals ik al eerder zei, proef je het niet, dan is het ok.

Citaat van: hansm op 04-01-2013  17:01 u(wel iets anders dat niet goed was, maar dat was mijn eigen schuld :()

Hmm dat was dan maar de vraag...  ;)

hansm

Citaat van: EBC op 04-01-2013  20:28 uGa naar Engeland. Bestel diverse real ales. Bestel ook een Brakspear Bitter. Ik beloof je dat die bitter anders smaakt dan alle andere bitters.

Het wordt inderdaad weer eens tijd dat ik naar Engeland ga. Is alweer een paar jaar geleden...  :biersmile:

ale-x

CiteerHet wordt inderdaad weer eens tijd dat ik naar Engeland ga. Is alweer een paar jaar geleden.

Ben net terug uit Schotland, en had mezelf verwend met de 'Camra Good Beer guide' hier in staan alle real ale pubs en brouwerijen van heel Engeland.
Hierdoor ben ik in een aantal fantastisch dorps pubs terecht gekomen waar we anders nooit geweest waren... Dit is een boek waar ik nog vele tripjes naar Engeland plezier van ga hebben. Online besteld, bij Camra.

http://www.camra.org.uk/

RobinB

Citaat van: EBC op 04-01-2013  20:28 uRiool was slechts 1 van de 'smaken' die ik noemde. Laten we dat nu niet als hoofdsmaak benoemen.

Ik proefde het zelfs niet eens als "bijsmaak", gelukkig.
Zat eigenlijk geen afwijkende smaak in, behalve de hop die wat lichtjes wrang.

dennisbier

Ben benieuwd naar hoe de IPA zelf is ervaren.
En met name hoe de hop uitpakt.

Vergelijkbare Topics (7)

41922

Gestart door Mascleta

Reacties: 10
Gelezen: 1627

33975

Reacties: 39
Gelezen: 20907

26526

Gestart door homoeccentricus

Reacties: 4
Gelezen: 2073

08-09-2014 19:18 u
door homoeccentricus
9682

Reacties: 18
Gelezen: 6969

44004

Gestart door Bvk1983

Reacties: 5
Gelezen: 922

36696

Reacties: 3
Gelezen: 1480

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.