Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Split batch: ale versus lager

Gestart door ale-x, 12-12-2012 21:32 u

Vorige topic - Volgende topic

ale-x

Tot nu toe heb ik mijn brouwsels pas gesplitst bij de navergisting. Experimenten met verschillende koudhoppen etc. in 5 liter vergistings flessen. 
Ik ben nu in bezit van een 2e vergistingsvat (30 liter) en wil nu ook mijn hoofdvergisting opsplitsen en omdat het nu zo koud in mijn schuur is (±5 graden) wil ik graag een laaggistend bier brouwen en als 2e bier een hooggistend bier. Het lijkt mij boeiend om uit één brouwsel twee heel verschillende bieren te produceren. Ik ben opzoek naar een mooi recept waaruit de smaak van de gist goed te proeven is.

De 'lager'
Ik heb de gedroogde gist van Fermentis Saflager s-23. Als ik hier op de site kijk zie ik dat deze gist voornamelijk gebruikt wordt voor pils, schwarz en rookbier.  ik zelf ben niet echt een pilsdrinker, maar heb ook nog nooit een zelfgebrouwen pils gemaakt, maar van commercieel gebrouwen pils word ik niet warm. Ik ben wel een liefhebber van rookbieren maar ik ben bang dat dit een te dominante biersoort is om echt de gistverschillen goed te proeven.

De 'ale'
Ik heb verschillende droge bovengisten in huis: fermentis safale s-04, safbrew s-33, safale us-05 en danstar windsor. in de 'ale' categorie vind ik veel lekker, maar ik nijg meer naar de mouten dan naar de hoppen. Belgisch / Engels en Amerikaanse bieren hebben mijn voorkeur.

Ik wil graag een vol moutig bruin biertje gaan brouwen en zit nu te denken in de richting van een bokbiertje.

Iemand suggesties of ideeën?

groet Alex

heijligers

Je zou een bockbier kunnen maken en dan met boven en ondergist vergisten. Paide heeft ook zoiets gebrouwen en dat leverde twee heel verschillende bieren op. Ik weet niet welke gisten gebruikt zijn.

Succes  :gistsmile:

RobinB

Ik zou de W34/70 gebruiken als ondergist, geeft een mooi clean ondergist-profiel.
Wel is 5 grc natuurlijk ook (te) koud voor een ondergister?
Of heb je voor beide een gistkast?

Als bovengister zou ik de S33 nemen, vergist op 22 grc geeft dat wel een mooi contrast denk ik. :)

ale-x

Op een of andere manier was ik van overtuigd dat een lager heel koud moest vergisten. Maar nu de beschrijving doorgelezen van de fermentis en ik zie dat het pas vanaf 15 graden vergist. Dan gaat het gewoon in huis (±18). ik vergist normaal mijn ales in een kuip met water met een aquariumpomp.

Gerb

Ondergisters gisten op 8-12 graden. Geeft Fermentis 15 graden aan? Dat vind ik vreemd. En op 18 graden vergisten geeft je een heel andere smaak die niet typisch is voor een ondergister. Als je nu het verschil wilt proeven, lijkt me dit toch wel essentieel. Heb je nergens een koel plekje in de kelderkast of in een beschutte schuur (met een dekentje om het vat)?

RobinB

Citaat van: ale-x op 13-12-2012  06:44 uMaar nu de beschrijving doorgelezen van de Fermentis en ik zie dat het pas vanaf 15 graden vergist.
Dan heb je niet goed gelezen, er staat: Recommended fermentation temperature 9-15 ºC, ideally 12 ºC. :)

ale-x

Ik heb het inderdaad niet goed gelezen! In mijn schuur was het vanochtend 8 graden. net te koud dus. Maar als ik hem goed inpak met een dekentje zorgt de warmte van de vergisting er dan voor dat het net iets warmer blijft?

Gerb

Zeker tijdens de eerste 2 dagen zal het met een dekentje wel goed zijn. Zorg ervoor dat het vat niet op een koude grond staat en laat het dan minimaal een week met rust. Volgens mij is het komende week niet zo heel erg koud.

Adrie

Op 8 graden doet ie het ook wel, hoor. Bijna alle ondergisters doen het op die temperatuur prima. Als de gisting eenmaal op gang is gekomen, produceert ie ook nog wat warmte en zal de temperatuur iets stijgen.

ale-x

Het gaat een bokkie worden. Waarschijnlijk is het meer een dubbelbock. Hier het recept:
Misschien is het overkill aan mouten. Het maïsschema kan nog wel wat verfijning gebruiken.
Aan hoppen heb ik nog wel wat Amerikaanse hoppen in huis maar die zijn denk ik te uitgesproken voor een bokkie. Het moet een lekker moutig biertje worden. Een met veel karakter maar wel zo dat het onderscheid tussen de bovengist en ondergist geaccentueerd wordt.

Basis------------------------------------------------------------------
Naam recept                     : bokkig
Brouwdatum                : 15-12-2012
Biertype                  : Bo(c)kbier
Aantal liters             : 40
Gewenst begin SG          : 1069 (7,5 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement        : 70.0%

Algemeen---------------------------------------------------------------
Totaal brouwwater         : 45.26 liter
Maischdikte               : 2.00 l/kg
Maischwater               : 26900.00 liter
Spoelwater                : 33.53 liter
Kooktijd                  : 90 minuten
Berekende kleur           : 58 EBC (Ray Daniels)
Berekende bitterheid      : 23 EBU (Glenn Tinseth)

Mout storting----------------------------------------------------------
Munchenermout 15 EBC         37.2 %         5000 g        16 EBC                                                                           
Pilsmout 3 EBC               37.2 %         5000 g        3 EBC                                                                     
Caramünch type 3             7.4 %          1000 g        140 EBC                                                                     
Melanoidinmout               3.7 %          500 g         60 EBC                                                                   
Tarwemout                    3.7 %          500 g         3 EBC                                                             
Special B                    7.4 %          1000 g        391 EBC                                                               
Pale Crystal malt            1.5 %          200 g         60 EBC                                                                     
Chocolademout (ontbitterd)   1.9 %          250 g         800 EBC                                                                               

Massa hop--------------------------------------------------------------
Perle (D)          8.0 %     20 g          90 Min.        15 EBU                                                                   
Perle (D)          8.0 %     10 g          20 Min.        4 EBU                                                                   
Challenger         8.5 %     10 g          10 Min.        3 EBU                                                                     

Gist-------------------------------------------------------------------
Gistsoort                 : Saflager S-23
en
Gistsoort                 : Safale S-33

maischschema-------------------------------------------------------------
maischschema naam           : Algemeen Maischschema
Stap 1 : 64°C      60 Min.      2.00 l/kg
Stap 2 : 72°C      10 Min.      2.00 l/kg

wat vinden jullie ervan?

Gerb

Wat een complexe moutstort. Wat mij betreft kan de tarwemout, specialB en de chocomout er uit. IK heb ook vaak veel moutsoorten, maar dit is een beetje van alles wat. Deze moutsoorten horen niet in een bok thuis.

ale-x

ik heb de tarwe en de special b er uit gehaald en de Melanoidinmout verdubbeld.

Gewenst begin SG          : 1069 (7,5 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement        : 75.0%

Totaal brouwwater         : 45.05 liter
Maischdikte               : 2.00 l/kg
Maischwater               : 24839.98 liter
Spoelwater                : 32.90 liter
Berekende kleur           : 42 EBC (Ray Daniels)
Berekende bitterheid      : 23 EBU (Glenn Tinseth)

Munchenermout 15 EBC         40.3 %         5000 gr        16 EBC                                                                           
Pilsmout 3 EBC               40.3 %         5000 gr        3 EBC                                                                     
Caramünch type 3             8.1 %          1000 gr        140 EBC                                                                     
Melanoidinmout               8.1 %          1000 gr        60 EBC                                                                   
Pale Crystal malt            1.5 %          187 gr         60 EBC                                                                     
Chocolademout (ontbitterd)   1.9 %          233 gr         800 EBC                                                                               

Perle (D)          8.0 %     20 gr          90 Min.        17 EBU                                                                   
Perle (D)          8.0 %     10 gr          20 Min.        5 EBU                                                                   
Challenger         8.5 %     10 gr          10 Min.        3 EBU                                                                     

Gistsoort                 : Saflager S-23 + safale

Stap 1 : 64°C      60 Min.      2.00 l/kg
Stap 2 : 72°C      10 Min.      2.00 l/kg

RobinB

Ik zou niet meer dan 5% melanoidin doen, is een vrij aanwezige mout. :)

Oscar

Citaat van: RobinB op 15-12-2012  21:38 uIk zou niet meer dan 5% melanoidin doen,

Tot 10% kan prima... :)

Jacques

Citaat van: Oscar op 16-12-2012  00:32 uTot 10% kan prima... :)

In mijn beleving niet. Deze mout geeft voor mij een vrij harde smaak. Als je daar van houdt is het natuurlijk prima maar ik zelf gebruik melanoidin mout vrij beperkt. Het ligt natuurlijk ook aan het biertype. In een donker bier past het beter dan in een lichtgekleurd bier.

William

Citaat van: Oscar op 16-12-2012  00:32 uTot 10% kan prima... :)

In een RIS misschien wel maar in wat mildere bieren niet. Er moeten dan wel wat andere donkere mouten tegenover staan.
Het 1e recept van Ale-x zou het misschien wel kunnen hebben maar in het 2e recept is de melanoidemout wat te nadrukkelijk aanwezig.

Het lijkt erop dat Ale-x wat kleur wil halen met de melanoidemout. Daarom zou ik het niet toevoegen. Dan liever een wat lichter gekleurd bier.

ale-x

ik wil graag een vol en moutig bier brouwen. ik hoop dat het deze keer ook wat zoeter van smaak zal zijn de eerdere bieren die ik gebrouwen heb waren aan de droge kant (rond de 60 graden gemaischt). Deze is nu rond de 6e graden gemaischt en toen naar de 72 zoals het recept. Jet lijkt er op dat ik de temperatuur onder controle krijg.

Gewenst begin SG          : 1067 (7,3 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement        : 70.0%

Totaal brouwwater         : 45.33 liter
Maischdikte               : 3.00 l/kg
Maischwater               : 38810.00 liter
Spoelwater                : 6.45 liter
Berekende kleur           : 43 EBC (Ray Daniels)
Berekende bitterheid      : 23 EBU (Ray Daniels)

Munchenermout 15 EBC         38.6 %         5000 gr        16 EBC                                                                           
Pilsmout 3 EBC               38.6 %         5000 gr        3 EBC                                                                     
Caramünch type 3             7.7 %          1000 gr        140 EBC                                                                     
Melanoidinmout               7.7 %          1000 gr        60 EBC                                                                   
Pale Crystal malt            1.4 %          187 gr         60 EBC                                                                     
Gerstevlokken                3.9 %          500 gr         4 EBC                                                                 
Chocolademout (ontbitterd)   1.9 %          250 gr         800 EBC                                                                               

Perle (D)          8.0 %     22 gr          90 Min.        14 EBU                                                                   
Perle (D)          8.0 %     10 gr          20 Min.        3 EBU                                                                   
Challenger         8.5 %     20 gr          10 Min.        4 EBU                                                                     

Gistsoort                 : Saflager S-23 + safale s-33

Stap 1 : 64°C      60 Min.      3.00 l/kg
Stap 2 : 72°C      10 Min.      3.00 l/kg

ale-x

Kom er net achter dat ik de eerste hopgift ben vergeten (bitterhop). Net een nieuw item aangemaakt, ik hoop dat iemand een oplossing heeft... Tegenover dit mout geweld moet toch wel iets van hop tegen over staan.
Ik heb mijn bitterhop nu ook toegevoegd en laat het geheel nog iets langer koken. Als ik de volgens BrouwVisie de totale hopgift 25 minuten laat koken dan kom ik op een zelfde bitterheid. Ik weet niet of dit in de praktijk ook zo werkt maar ga dit maar proberen?

William

Dat langer koken lijkt me een goed plan. Karamelisatie voor een dubbelbock is helemaal niet verkeerd.

Door langer te koken zul je wel wat hoparoma gaan missen die normaal uit de 20 en 10 minuten gift komt maar dat is in een dubbelbock minder belangrijk. Je kunt eventueel nog een 20 minuten gift geven.

Het extra verdampte water gewoon weer aanvullen.

ale-x

Ik heb een beetje wort afgetapt en in een apart pannetje samen met de eerste hopgift (handig die hopzakjes!) nog een uurtje gekookt (dus totaal 90 minuten). En het afgekoeld 'bitterings' wort alsnog toegevoegd aan de vergisting.

Als ik mijn wort meet heb ik een begin SG van 1076. Iets hoger dan ik verwacht had. ben blijkbaar efficiënter als ik grotere hoeveelheden brouw (de eerste keren heb ik ±18 liter per keer gebrouwen, maar mijn ketels zijn ±50 liter. Maar 40 liter is denk ik echt wel het maximum voor mijn installatie.

Vergelijkbare Topics (7)

18335

Gestart door dennis

Reacties: 9
Gelezen: 4096

6096

Reacties: 29
Gelezen: 9683

44560

Reacties: 2
Gelezen: 832

25648

Reacties: 13
Gelezen: 4490

10099

Reacties: 16
Gelezen: 5307

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.