Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Duvel Tripel Hop 2012

Gestart door jakeman, 04-12-2012 19:18 u

Vorige topic - Volgende topic

jakeman

Enige tijd geleden heb ik kennis gemaakt met de Duvel Tripel Hop 2012 en ik vind hem in één woord, geweldig! Helaas schijnt het echter een "eenmalige uitgave"  te zijn, en dientengevolge dus ook in beperkte hoeveelheid.

Aangezien ik met de gewone Duvel niet zo veel heb, zouden ze wat mij betreft bij Moortgat accuut mogen stoppen met de gewone Duvel, en met rasse spoed overgaan op het brouwen van veel, héél veel Tripel Hop. Maar dat zie ik helaas niet gebeuren.....!?

Daarom wil ik graag zelf gaan proberen om dit verrukkelijke gerstenat te gaan brouwen.

Als basis wil ik het recept ONK 12 E2 Duvel van Theo Stapels
gebruiken, maar dan wel met 3 hopsoorten.
Als gebruikte hopsoorten bij de Tripel Hop staat op het etiket Citra, Saaz-Saaz en Styrian Goldings.
Wat betreft de tweede hop, die ken ik wel als Saaz, maar ik vraag me af waarom op het etiket Saaz-Saaz staat, aangezien Saaz volgens mij een enkelvoudige (aroma)hop is? Of is dit simpelweg een afleiding?

Kan iemand mij misschien verder helpen?

RobinB

EBC

Het bier staat momenteel in 75 cl flessen in de folder van de Colruyt in België.  :proost:

bertarna

Deze een tijd terug gebrouwen, maar citra hop vervangen voor columbus wegens geen citra voorhanden.
Staat nu nog te lageren, eind sg tot nu toe 1006, begin 1072.
Zou eigenlijk op fles mogen maar ik vind er maar geen tijd voor..

jakeman

Citaat van: EBC op 04-12-2012  23:43 uHet bier staat momenteel in 75 cl flessen in de folder van de Colruyt in België.  :proost:

Dank je wel voor je reactie, maar een prijs van € 11,99 vind ik (ondanks het feit dat ik niet ver van de Belgische grens woon) persoonlijk wel stevig!
Zeker als je bedenkt dat ik voor een 33 cl fles  slechts € 1,70 heb betaald!

Maar van de andere kant is dit waarschijnlijk natuurlijk wel de laatste kans om dit verrukkelijke bier te bekomen.

John

Geef mij maar een gewone Duvel!

Drents Hopbier

Citaat van: RobinB op 04-12-2012  22:50 uSaaz-Saaz = Saaz. ;)

Saaz is een aromahop. Genoemd naar de Tsjechische stad  Žatec (in het Duits: Saaz).
De naam Saaz-Saaz duidt aan dat de hop uit Tsjechië komt. Er kan ook Saaz hop in Duitsland, België of ... verbouwd worden.

Hopbier

bertarna

Mijn tripel hop staat nu zon 5 weken op gewoon buitentemperatuur, maar nog altijd is het waterslot actief.
Wat nu doen?

Al naar een ander vat overgeheveld om te bottelen maar niet gedaan daar het waterslot te actief is.

MICMAC

Citaat van: jakeman op 04-12-2012  19:18 uAangezien ik met de gewone Duvel niet zo veel heb, zouden ze wat mij betreft bij Moortgat accuut mogen stoppen met de gewone Duvel, en met rasse spoed overgaan op het brouwen van veel, héél veel Tripel Hop. Maar dat zie ik helaas niet gebeuren!?

Smaak is persoonlijk, maar ik denk dat er meer bierliefhebbers zijn die de gewone Duvel verkiezen dan de Tripel Hop.
Mij mag je daar in ieder geval bij rekenen. :proost:

Gerb

Citaat van: bertarna op 21-12-2012  11:22 uMijn tripel hop staat nu zon 5 weken op gewoon buitentemperatuur, maar nog altijd is het waterslot actief.
Wat nu doen ?

Al naar een ander vat overgeheveld om te bottelen maar niet gedaan daar het waterslot te actief is..

Heb je ook al een meting uitgevoerd. Het borrelen wil soms doorgaan als gevolg van wisselende temperaturen. Begrijp ik het goed dat het vat buiten staat?

HopSwiers

Citaat van: jakeman op 04-12-2012  19:18 uAangezien ik met de gewone Duvel niet zo veel heb, zouden ze wat mij betreft bij Moortgat accuut mogen stoppen met de gewone Duvel, en met rasse spoed overgaan op het brouwen van veel, héél veel Tripel Hop. Maar dat zie ik helaas niet gebeuren!?

Probeer Chouffe Houblon eens (ook van Moortgat natuurlijk)  ;) heeft er wat van weg! Het heeft diezelfde frisse citrustoets ;)

John

Citaat van: HopSwiers op 21-12-2012  14:08 uProbeer Chouffe Houblon eens
Is tripel keer beter!

RobinB

Citaat van: John op 21-12-2012  14:12 uIs tripel keer beter!

Och, smaken verschillen.
Het zijn best wel verschillende bieren.

bertarna

Citaat van: Gerb op 21-12-2012  13:04 uHeb je ook al een meting uitgevoerd. Het borrelen wil soms doorgaan als gevolg van wisselende temperaturen. Begrijp ik het goed dat het vat buiten staat?

Nee, in onverwarmd ongeisoleerd bijgebouwtje, zal hoogstens een paar graden schelen met buitentemperatuur.
Misschien wat warmer zetten? Of toch bottelen?
Zit nu op SG 1006

jakeman

Binnenkort wil ik dan toch beginnen met het brouwen van de Duvel Tripel Hop, maar kan nog wel wat hulp gebruiken wat betreft de hopgift.
M.a.w. welk hopgiftschema kan ik het beste aanhouden met Citra, Saaz en Styrian Goldings als hop en uitgaande van een kooktijd van 60 min. en gebruikmaking van dryhopping?

Ronnie

Citaat van: John op 21-12-2012  14:12 uIs tripel keer beter!
Citaat van: RobinB op 22-12-2012  11:37 uOch, smaken verschillen. Het zijn best wel verschillende bieren.

Zelfs binnen de Duvel Tripel hop zijn er zeer grote lot by lot verschillen. Ook de lagering speelt mee.
Ik heb het 6 x geproefd vorig jaar : 3 x thuis en 3 x op café. De eerste keer thuis was het te jong vermoed ik, te harsachtig. Ander flesje 3 maand later (van zelfde karton) was ietsje beter, maar nooit zo goed als de volgende .
Verder: een lot van rond augustus was uitmuntend, super.
Een karton gekocht in de drankzaak Geers in Oostakker (daar was er nog) in oktober: was terug wat harsachtig.
Op café bleek het altijd super.
Het is maar in de bijzondere drankzaken zoals Hopduvel (Gent) en Geers (Oostakker) dat ze lang en regelmatig voorraad hebben.
De eerste (minst goede) kocht ik in Colruyt (speciale aanbieding). Misschien heft Colruyt die aan special prijsje gekregen? Verder in 2012 hebben ze die niet meer verkocht.

heijligers

Citaat van: jakeman op 09-02-2013  07:34 uBinnenkort wil ik dan toch beginnen met het brouwen van de Duvel Tripel Hop, maar kan nog wel wat hulp gebruiken wat betreft de hopgift.
M.a.w. welk hopgiftschema kan ik het beste aanhouden met Citra, Saaz en Styrian Goldings als hop en uitgaande van een kooktijd van 60 min. en gebruikmaking van dryhopping?
Ik zou een bewezen Duvel kloonrecept aanhouden. Die staan voldoende op het forum.
Dat recept dan aanvullen met 1 g/liter Citra koudhop gedurende twee weken.

Vergelijkbare Topics (7)

33467

Reacties: 16
Gelezen: 4333

695

Reacties: 53
Gelezen: 21108

40477

Reacties: 3
Gelezen: 885

13436

Reacties: 33
Gelezen: 8903

25888

Gestart door homoeccentricus

Reacties: 14
Gelezen: 3881

39706

Reacties: 9
Gelezen: 1656

11726

Reacties: 41
Gelezen: 15400

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.