Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Bottelen en SG meten

Gestart door MartijnW, 19-11-2012 20:31 u

Vorige topic - Volgende topic

MartijnW

Hallo,
Ik zit inmiddels op dag 5 van mijn allereerste blikbrouwsel en had nog een vraag over het bottelen.
Volgens de gebruiksaanwijzing die bij het Brewferm blik Tripel zat kan je na 7-10 dagen bottelen.
Een voorwaarde hiervoor is dat de SG op 1005-1010 moet zitten.
Inmiddels weet ik dat het minder van belang is op welke waarde het zit maar meer van belang of deze waarde nog verder daalt.

Op het forum en op de wiki ben ik erachter gekomen dat dit goed te meten valt ook met de bijgeleverde meters van Brewferm.
Alleen het pakket wordt geleverd met 1 emmer die ik nu 5 dagen dicht heb dus mijn mort bevindt zich nu ongeveer in de nagisting.
Volgens de gebruiksaanwijzing zou ik dus zaterdag of zondag kunnen gaan bottelen.
Voor dat ik ga bottelen meet ik dus de SG op maar die kan ik niet meer controleren of hij 2 dagen laten nog hetzelfde is of gezakt is.
Omdat ik de emmer heb geopend en er dus mogelijkheid is dat er teveel zuurstof bijkomt en het gaat oxideren.

Heeft iemand hier ervaring mee, een oplossing en hoe ik dit eventueel kan voorkomen de volgende keer?
Zelf zat ik t denken aan een gistvat met een kraantje zodat ik zonder het vat te open toch mijn monsters kan nemen.

Hopelijk krijg ik wat nuttige reacties.

RobinB

Lees aub even de cursus blikbrouwen door en al je antwoorden worden beantwoord!
 :)

Tipje vd sluier; die 1005-1010 hoef je niet per se te halen... ;)

Jacques

Bierbrouwen gaat niet op de klok! Kijk naar de activiteit en laat je daardoor leiden.
Daarom wordt geadviseerd om het SG te meten, te kijken naar de werking van het waterslot en na een paar dagen opnieuw het SG te meten.

MartijnW

Hoi Robin,

De curus heb ik doorgelezen op de wiki maar desondanks zit ik nog steeds met mijn vraag.
Misschien heb ik er overheen gelezen.
Wat ik hierboven al beschreef ben ik op de hoogte dat ik de 1005 niet hoef te halen.
Voor mij is het nu alleen de vraag hoe ik kan meten of mijn SG op een stabiele waarde is zonder dat ik mijn wort blootstel aan te veel zuurstof.
Dit omdat je een een aantal dagen achter elkaar moet meten dus telkens de deksel eraf moet halen.

RobinB

Oke! :duimop:

Primair kijk je zoals Jacques ook schrijft naar de activiteit van het waterslot. Staat dit lange tijden stil, dan is de vergisting op z'n eind.
Je kan dan het SG meten met afloop via het kraantje, of er wat uithevelen.
Daarmee breng je niet veel zuurstof in het vat, althans niet zo dat het veel kwaad kan.
Dit doe je dan na een week nog een keer en als er geen verschil is heb je de bevestiging dat hij niet verder gist.

MartijnW

Mijn probleem is dat op dit vat/ emmer geen kraantje zit.
Misschien een beetje onduidelijk beschreven maar snap het nu wel.
Mijn waterslot loopt volgens mij al wel redelijk tegen het eind heb nu nog 1 a 2 bubbels per minuut.
Ik wacht het nog af dat het nog minder is en ga dan eens meten.

bedankt.

Jacques

Zo incidenteel het vat openen kan niet zo veel kwaad, zeker niet als er nog sprake is van beperkte vergisting. Een lekkend gistvat daarentegen zorgt continu voor zuurstofcontact, dat is iets wat je dient te vermijden.

RobinB

Citaat van: Jacques op 19-11-2012  21:23 uEen lekkend gistvat daarentegen zorgt continu voor zuurstofcontact, dat is iets wat je dient te vermijden.

:o
Daar had niemand het over... :o

MartijnW

Dan was ik daar mee in de war.
ik dacht dat je ten alle tijden moest voorkomen dat je wort contact maakte met zuurstof mits het echt niet anders kon.

Oscar

Citaat van: MartijnW op 19-11-2012  21:09 uMijn waterslot loopt volgens mij al wel redelijk tegen het eind heb nu nog 1 a 2 bubbels per minuut.
Ik wacht het nog af dat het nog minder is en ga dan eens meten.

Inderdaad hoef je nu nog niet te meten, Als er tussen 2 gasbellen meer dan 3 minuten zit dan kun je weel eens gaan meten of gaan bottelen... :biersmile:

hansm

Citaat van: Jacques op 19-11-2012  21:23 uEen lekkend gistvat daarentegen zorgt continu voor zuurstofcontact, dat is iets wat je dient te vermijden.

Even een vraagje Jacques (misschien off-topic  ;))

Ik zie je dit vaker melden. Maar hoe kan dat dan? Zolang er gistactiviteit is ontstaat er koolzuurgas. Dat zorgt op de eerste plaats voor een overdruk in het vat, dan komt er echt geen lucht bij. Zodra de vergisting eindigt ontstaat er een soort evenwicht. Er blijft een koolzuurdeken op het bier liggen.

Waarom zou er dan zuurstof in het vat komen? Waarom zou de zuurstof "tegen de stroom inzwemmen"? Volgens mij blijft de koolzuurdeken redelijk intact.

Koelen van het hele vat / fles is een ander verhaal natuurlijk. Dan krimpt het gas boven het bier en wordt er lucht aangezogen (maar of dat zoveel kwaad kan als het geleidelijk gebeurt en de onderste koolzuurgaslagen niet teveel verstoord raken?  :weetniet:)

Oscar

Citaat van: hansm op 19-11-2012  21:41 uZolang er gistactiviteit is ontstaat er koolzuurgas. Dat zorgt op de eerste plaats voor een overdruk in het vat, dan komt er echt geen lucht bij. Zodra de vergisting eindigt ontstaat er een soort evenwicht. Er blijft een koolzuurdeken op het bier liggen.

Dit verhaal klopt, de opmerking van Jacques in dit geval niet. Brouwerijen met open gistkuipen of gistkuipen met een deksel (niet luchtdicht) kom je nog zeker wel tegen....oxidatie ? Ik dacht het niet. Jacques is ook in Bambergen geweest en heeft ook langs open gisatkuipen gelopen en de bieren van die brouwerij met smaak gedronken.... ;) ;D

Jacques

Citaat van: hansm op 19-11-2012  21:41 uEven een vraagje Jacques (misschien off-topic  ;))

Ik zie je dit vaker melden. Maar hoe kan dat dan? Zolang er gistactiviteit is ontstaat er koolzuurgas. Dat zorgt op de eerste plaats voor een overdruk in het vat, dan komt er echt geen lucht bij. Zodra de vergisting eindigt ontstaat er een soort evenwicht. Er blijft een koolzuurdeken op het bier liggen.

Waarom zou er dan zuurstof in het vat komen? Waarom zou de zuurstof "tegen de stroom inzwemmen"? Volgens mij blijft de koolzuurdeken redelijk intact.

Koelen van het hele vat / fles is een ander verhaal natuurlijk. Dan krimpt het gas boven het bier en wordt er lucht aangezogen (maar of dat zoveel kwaad kan als het geleidelijk gebeurt en de onderste koolzuurgaslagen niet teveel verstoord raken?  :weetniet:)

Tijdens de hoofdgisting is het inderdaad geen probleem. Er is dan overdruk en een constante stroom koolzuur.

Op het moment dat de koolzuurstroom ophoudt kan er zuurstof bij het bier via diffusie. Dat dekentje koolzuurgas beschermd dan niet.
Hoe schadelijk een lekkend gistvat tijdens de nagisting kan zijn weet ik uit ervaring. Een stevige oxidatie kan je bier compleet verpesten.

Ook in de professionele literatuur vind je heel wat bronnen die de schadelijkheid van zuurstof buiten het beluchten van het wort aantonen.

Jacques

Citaat van: Oscar op 19-11-2012  21:54 uDit verhaal klopt, de opmerking van Jacques in dit geval niet. Brouwerijen met open gistkuipen of gistkuipen met een deksel (niet luchtdicht) kom je nog zeker wel tegen....oxidatie ? Ik dacht het niet. Jacques is ook in Bambergen geweest en heeft ook langs open gisatkuipen gelopen en de bieren van die brouwerij met smaak gedronken.... ;) ;D

Zodra de hoofdgisting verminderd wordt het bier overgepompt in gesloten lagertanks. Dat heb je toch ook gezien!

EBC

Zo te lezen zijn we de beginners weer aardig op de kast aan het jagen met het oxidatiespook.... nergens voor nodig.

Martijn, maak je niet druk. Zorg vooral dat je alle handelingen van het brouwen onder de knie krijgt. Het bier dat je brouwt zal daar niet onder lijden.
Na verloop van tijd word je steeds handiger en zul je vanzelf meer op de details gaan letten. Voor nu is dat niet nodig. Een paar keer je vat openen kan totaal geen kwaad in dit stadium. Dat gedoe over zuurstof maakt slechts twee cijfers achter de komma verschil.

Geen zorgen, gewoon doen en leren!

Jacques

Citaat van: EBC op 20-11-2012  08:15 uZo te lezen zijn we de beginners weer aardig op de kast aan het jagen met het oxidatiespook.... nergens voor nodig.

Daar gaan we weer. In alle literatuur voor de professionele brouwers wordt gewaarschuwd voor zuurstofopname gedurende het gehele proces. Sommige hobbybrouwers denken dat dit niet voor hen geldt. Dit is een misvatting. Juist door de kleine hoeveelheden hebben we meer last van zuurstofopname.

MartijnW

Zo, inmiddels een paar dagen verder en de SG zit nu al 2 dagen op de 1020.
Ik heb niet het idee dat hij nog veel lager zal gaan en wil morgenavond gaan bottelen.
Nu zit ik alleen nog met het later toevoegen van suiker.
In de gebruiksaanwijzing staat dat je bij 1010 8 g/l mag toevoegen en bij 1012 6 g/l enz.
Dat zou dus betekenen dat ik bij de 1020 niets meer mag toevoegen.

Heeft iemand daar ervaring mee of kan ik gewoon uitgaan van 4-7 g/l zoals in de wiki vermeld?

Jacques

Trek je niets aan van die 1010 richtlijn. Die heeft namelijk al menig beginnende hobbybrouwer tot wanhoop gedreven.

Bij welk begin SG ben je begonnen. Als het eind SG ongeveer 25% van de begin waarde is minus 1000 zit meestal goed. Voorbeeld begin SG 1080 -1000 = 80. 80* 0,25 = 20. 20 +1000 = eind SG 1020!

Maar nogmaals. Meet je SG,. Zet je bier wat warmer weg (bijvoorbeeld in een verwarmde kamer en wikkel er een deken of een slaapzak erom heen. Meet na een dag of drie het SG nogmaals. Als de waarde niet is gezakt en het waterslot werkt niet meer is het bier uitgegist.

MartijnW

Dat het SG goed zit denk ik wel inderdaad.
ik ben begonnen op 1075 dus die 25% klopt aardig en het waterslot werkt ook al 2 dagen niet meer.

Maar hoe zit het met het toevoegen van suikers bij het bottelen?

Jacques

Als het bier helemaal is uitgegist kun je de regel van de cursus hanteren. Hoeveel suiker het beste is ligt ook aan het biertype. Meestal zit je met 6 tot 7 g suiker per liter goed.

MartijnW

Vergelijkbare Topics (7)

25174

Reacties: 4
Gelezen: 6085

40282

Reacties: 6
Gelezen: 1147

37257

Gestart door Tschuurke

Reacties: 12
Gelezen: 2287

20798

Reacties: 8
Gelezen: 2757

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.