Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Gisting gestart?

Gestart door RobbertvP, 29-10-2012 14:30 u

Vorige topic - Volgende topic

RobbertvP

Zaterdag hebben we hier het eerste brouwsel opgestart. Er zit geen waterslot op wat bubbelt maar zo'n cilindrisch ding. Het vat is stabiel tussen de 18 en 20ºC. Ik kan zien dat er een laag schuim op staat (centimeter of 4, brouwsel zelf is denk ik 15 cm).

Hoe kan ik nu checken of er daadwerkelijk wat gebeurt? Het gaat om een Brewferm blik (Vlaams oud bruin), begin SG heb ik gemeten op 1,058.

Alvast bedankt!

Dorstige Alexander

Ieder waterslot bubbelt, ook zo'n cilindrisch ding. Tenzij je er geen water in gedaan hebt natuurlijk ;)

Moest het zijn dat uw cilinderslot geen activiteit vertoont, dan lijkt het me dat uw gistvat lekt. Volgens wat je omschrijft, lijkt het er echt wel op dat de vergisting aan het lopen is.

RobbertvP

Ik heb 'm van tevoren wel getest (water er in en gewoon op blazen). Dat tilt het dekseltje op. Dat heb ik echter nog niet waargenomen bij het vat zelf. Het gistvat is er een van dit model:

Met waterslot van dit model:

Vanaf de buitenkant kan ik dus die laag schuim zien en bruine afzettingen. Het waterslot heb ik ongeveer voor de helft gevuld met water.

Dorstige Alexander

Aha, een standaard gistemmer. Mij lijkt het zo te zijn dat uw vat niet goed afgesloten is. Er is dus wel degelijk vergisting, maar de CO2 ontsnapt niet via het waterslot maar via een lek

RobbertvP

De vraag is dan uiteraard waar een lek kan zitten. Alles zit behoorlijk strak in elkaar volgens mij...

Robert1968

Je moet de plastic ring overal echt erg goed aandrukken, anders ontsnapt er geheid CO2. Ik heb hetzelfde meegemaakt.

Ik gebruik trouwens niet het bijbehorende waterslot (dat ""kleppert"), maar een gewoon waterslot gestoken in een rubberen stop(je) dat in het gat van het deksel past. Daarmee is de gisting veel beter te volgen.

RobbertvP

Dat was ook mijn ingeving voordat ik dit las, en verhip. Hij kleppert...

Thanks in ieder geval!

RobbertvP

Is het nu heel kwalijk dat het dus sinds zaterdagmiddag niet goed onder het waterslot gestaan heeft?

maddog_rvo

Nee tijdens de hoofdgisting kan dat weinig kwaad, later als de hoofdgisting tot rust komt is het wel van belang dat er geen zuurstof bij kan

Jacques

Citaat van: Dorstige Alexander op 29-10-2012  16:17 uAha, een standaard gistemmer. Mij lijkt het zo te zijn dat uw vat niet goed afgesloten is. Er is dus wel degelijk vergisting, maar de CO2 ontsnapt niet via het waterslot maar via een lek

Nee, dit is geen standaard gistemmer. Deze vaten sluiten in de regel prima. Je moet wel de deksel goed aandrukken en ring zo ver draaien dat deze niet verder meer kan.

RobbertvP

Goed, een vervolgvraag.

Het is nu 6.5 dagen geleden dat alles bij elkaar gebracht is. Ik heb zojuist het grote waterslot vervangen door een waarbij ik de bellen kan tellen. Ik zit ongeveer op één bel à iedere, zeg, 2 minuten. De vergistingstemperatuur heb ik in de gaten gehouden, die bleef steeds tussen de 18 en 20 ºC. Nu daalt deze (naar rond de 16-18 ºC). Dit duidt op het aflopen van mijn vergisting neem ik aan?

De hevige schuimlaag waar over geschreven werd heb ik nooit geobserveerd, een paar centimeters (4 maximaal), en die was eigenlijk ook vrij snel behoorlijk ingezakt. Is dit een probleem?

De vraag: in welk stadium zit ik nu ongeveer? Wat kan ik nu doen?   

maddog_rvo

Citaat van: RobbertvP op 02-11-2012  18:54 uGoed, een vervolgvraag.

Het is nu 6.5 dagen geleden dat alles bij elkaar gebracht is. Ik heb zojuist het grote waterslot vervangen door een waarbij ik de bellen kan tellen. Ik zit ongeveer op één bel à iedere, zeg, 2 minuten. De vergistingstemperatuur heb ik in de gaten gehouden, die bleef steeds tussen de 18 en 20 ºC. Nu daalt deze (naar rond de 16-18 ºC). Dit duidt op het aflopen van mijn vergisting neem ik aan?

De hevige schuimlaag waar over geschreven werd heb ik nooit geobserveerd, een paar centimeters (4 maximaal), en die was eigenlijk ook vrij snel behoorlijk ingezakt. Is dit een probleem?

De vraag: in welk stadium zit ik nu ongeveer? Wat kan ik nu doen?   

Je zit waarschijnlijk richting het einde van de hoofdgisting inderdaad, echter zou ik wel proberen de temp op +/-20 graden te houden.
Verder hoef je nog niets te doen, eventueel kun je overhevelen naar de mandfles voor nagisting (als je die hebt) maar volgens mij kun je daar beter nog even mee wachten totdat je gisting nog wat minder is. (Daar mogen de experts mij misschien nog in verbeteren :))

Jacques

Citaat van: maddog_rvo op 02-11-2012  20:21 uJe zit waarschijnlijk richting het einde van de hoofdgisting inderdaad, echter zou ik wel proberen de temp op +/-20 graden te houden.
Verder hoef je nog niets te doen, eventueel kun je overhevelen naar de mandfles voor nagisting (als je die hebt) maar volgens mij kun je daar beter nog even mee wachten totdat je gisting nog wat minder is. (Daar mogen de experts mij misschien nog in verbeteren :))

1 à 2 bellen per minuut is niet veel. Het bier is nu in de navergistingsfase. Wanneer het waterslot helemaal niet meer werkt is in feite de nagisting al voorbij. In het geval je wilt overhevelen voor de nagisting moet je daarom daarmee niet te lang meer wachten. Dat er nog koolzuur wordt gevormd is namelijk gunstig om de zuurstof te verdrijven. Je hebt daardoor minder last van oxidatie.
Als het waterslot niet meer werkt kun je in feite gaan bottelen. Het dalen van de temperatuur is inderdaad een teken dat de hoofdgisting ten einde is. Door het bier na de hoofdgisting een week op 20 ºC te houden weet je zeker dat het bier volledig is uitgegist.

RobbertvP

Ok, dan weten we dat ook weer. Bedankt! Waar ik dan nog wel enigszins mee zit; is dat niet erg snel? Het is 6 dagen geleden. We hebben rietsuiker gebruikt, maakt dat nog iets uit?

Overhevelen zal pas bij het volgende brouwsel gebeuren. Kan het nu nog nagisten in ditzelfde vat? Is het nu tijd om de eind SG te meten?

Jacques

Zoals ik schreef zit je nu in de nagistingsfase. Deze is echter nog niet beëindigd. Je hebt immers nog steeds koolzuurvorming.

De nagisting kun je voltooien in het huidige gistvat. Maar laat het bier niet veel langer staan dan 3 weken. Vlak voor het bottelen bepaal je het eind SG. Als je de voortgang in de gaten wilt houden kun je nu al een monster nemen.

Vergelijkbare Topics (7)

19340

Reacties: 10
Gelezen: 3552

37664

Reacties: 7
Gelezen: 2068

14586

Gestart door DeDraak

Reacties: 41
Gelezen: 10993

3060

Reacties: 20
Gelezen: 8281

26284

Reacties: 3
Gelezen: 1621

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.