Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Belgische IPA

Gestart door Adrie, 09-10-2012 16:04 u

Vorige topic - Volgende topic

Adrie

Vandaag, tussen alle drukte door een gaatje gevonden om te brouwen (en om BrouwHulp nogmaals gedegen te testen).

Deze keer een Belgische IPA met de gistkoek van de Tuinhop blond, die ik vandaag tijdens het brouwen op fust heb gezet. Toevallig stond er een artikel in Brew Your Own over nieuwe IPA soorten, waaronder de Belgische. Aandachtspunten daarbij: maak hem niet te bitter, want bitter fruit is niet lekker en vergist niet te warm, want hogere alcoholen, fenolen en teveel esters gaan niet goed samen met de Amerikaanse hoppen. Gebruik ook het liefst osmosewater met een beetje zouten om het bier lekker zacht te houden.
Voor dit recept heb ik de hop laat toegevoegd. Een gift op 35 minuten en een op 30 minuten (kwam zo uit om op de gewenste bitterheid uit te komen en een hop op te maken). Verder veel koudhop straks in de nagisting. Het wort smaakte echter opvallend hoppig. Ik heb het wort gekoeld tot 17,5 graden en de vergisting start straks op 18. Daar wil ik hem de eerste dagen houden en later wat laten klimmen tot maximaal 20 graden aan het eind.

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
KenmerkWP083
Naam receptBelgische Bitterbal
Brouwdatum06-10-2012
BiertypeAmerikaanse IPA
Volume30,0 l
Begin SG1,074 SG
Berekende kleur (Morey)18 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)38 IBU
Brouwzaalrendement63,4 %
Kooktijd75 min.

Water en brouwzouten
[row][row][row][row][row]
HoeveelheidIngrediënt
30,00 lGedemineraliseerd water3,00 gCaCl22,00 gCaSO43,00 mlMelkzuur3,50 gMgSO414,59spoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
43 mg/l12 mg/l0 mg/l0 mg/l24 mg/l83 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,600 kgPale mout. Maris OtterThomas Fawcett and Sons5 EBC48,2 %
3,400 kgPale Ale moutDingemans7 EBC35,6 %
0,490 kgLichte kandijsiroopZelf gemaakt5 EBC5,1 %
0,450 kgCara-redWeyermann50 EBC4,7 %
0,400 kgCara-pilsWeyermann4 EBC4,2 %
0,200 kgAroma 50Dingemans50 EBC2,1 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
62,0 °C1 min.15 min.3,1 l/kg
68,0 °C5 min.40 min.3,1 l/kg
73,0 °C20 min.10 min.3,1 l/kg

Hop
HoeveelheidNaam% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
23,0 gSimcoe12,2 %35 min.17,1 IBU
23,0 gColumbus15,8 %30 min.20,5 IBU
35,0 gCentennial10,0 %koudhop0,0 IBU
35,0 gColumbus15,8 %koudhop0,0 IBU
35,0 gSimcoe12,2 %koudhop0,0 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamtypeGebruik
6,00 gIers mosklaringsmiddelkoken

Gist
HoeveelheidNaamtype
250,0 mlBelgian Ardennesbovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting18,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting20,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting20,0 °C

segtom

Ziet er een mooi en leuk receptje uit. Ben benieuwd naar het resultaat.

Etn82

Naar welk eindsoortelijk gewicht streef je? M.a.w. hoe zwaar hoop je dat ie wordt? Want je maischt kort op 62, en relatief lang op 68 graden.

RobinB

Citaat van: Adrie op 09-10-2012  16:04 uToevallig stond er een artikel in Brew Your Own over nieuwe IPA soorten, waaronder de Belgische. Aandachtspunten daarbij: maak hem niet te bitter, want bitter fruit is niet lekker en vergist niet te warm, want hogere alcoholen, fenolen en teveel esters gaan niet goed samen met de Amerikaanse hoppen.

Leuk, maar dan is de BYO zo snel nog niet!
Ca. 3 jaar geleden heb ik hier ook eens een topic over gestart:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,12586.0.html
:) :brouwen:

MO

Pfoei, met zoveel Simcoe wordt dit niet een allemans IPA. Ik vind Simcoe echt een van de extreemste US hops. Niet eens echt citrus maar wel heel veel andere wilde smaken.

RobinB

Eens met MO, het is een ontzettende mango/passievrucht/kattenpis hop en dominant.
Wel lekker met mate! :)

Herman

Adrie

Ik heb dezelfde hopstort (maar dan met nog een dosis bitterhop) vorig jaar gebruikt in een Amerikaanse IPA en ik vond het een geweldig lekker bier. Laat die Simcoe maar komen.

Citaat van: Etn82 op 09-10-2012  17:41 uNaar welk eindsoortelijk gewicht streef je? M.a.w. hoe zwaar hoop je dat ie wordt? Want je maischt kort op 62, en relatief lang op 68 graden.

Naar mijn ervaring levert 15 minuten op 60-62 graden en daarna langer op 68 graden een behoorlijk vergistbaar wort op. Ik verwacht dat ie ergens rond 1,015-1,017 uit zal komen, dus ergens tussen 8,2 en 8,5 vol.%.

Het bier stond gisteravond trouwens al behoorlijk stevig te gisten. De koelkast bewees weer goed zijn dienst. De temperatuur staat keurig op 18,2 graden.

Adrie

Oei. Zelfs bij 18 graden en een kopruimte van meer dan 50% (27 liter) komt het schuim door het waterslot. Die Chouffe gist heeft er zin in.

Adrie

Zojuist overgeheveld. Het SG is al gedaald naar 1.013 (schijnbare vergistingsgraad van 82%)! Sinds gisterochtend staat de temperatuur iets hoger en die is nu 19,2 graden. Het bier smaakt nu al heerlijk. Het Chouffe karakter zit er mooi in, maar niet overdreven. Gelukkig geen fenolen en hogere alcoholen, maar wel de karakteristieke estertjes in de juiste hoeveelheden.

Het bier smaakte overigens nu al behoorlijk hoppig en ik heb nog even getwijfeld of ik de koudhop wel zou toevoegen. Omdat hoparoma's altijd weer zo snel vertrekken heb ik dat toch maar gedaan. Wel heb ik de dosis wat verlaagd naar 30 gram per hopsoort. Er zit nu dus iets meer dan 3 gram koudhop per liter bier in en dat lijkt me mooi voor dit bier. Het is immers geen Amerikaan.

Adrie

Het bier is op fust gegaan bij een eind SG van 1,010 (86,5% vergistingsgraad!). Wie zei dat Belgische gisten niet willen doorgisten onder de 20ºC?

Het bier smaakte heerlijk. De Chouffe gist gaat heel goed samen met Amerikaanse hoppen en de relatief lage bitterheid (voor een Amerikaanse IPA in ieder geval) zorgt voor een goed doordrinkbaar bier. De hoparoma's knallen eruit, wellicht had dat nog wel wat minder gekund.

Die pellets geven een hoop troep en heel veel bierverlies. Ik heb een fust kunnen vullen (18,9 liter) en daarna kwam er alleen maar groene drab door de hevel. Geen flessen dus deze keer. Ik hoop dat er een volgende keer bellen op de markt komen van Amerikaanse hoppen.

segtom

Lijkt me wel een lekker bier ;) Als ik een gaatje vind wil ik zoiets ook wel eens gaan maken, wel met hopbellen als dryhop ;)

Aart

Lijkt me een lekker bier! Lijkt ie op de FD Raging Bitch?

Citaat van: Adrie op 30-10-2012  09:05 uDie pellets geven een hoop troep en heel veel bierverlies. Ik heb een fust kunnen vullen (18,9 liter) en daarna kwam er alleen maar groene drab door de hevel. Geen flessen dus deze keer. Ik hoop dat er een volgende keer bellen op de markt komen van Amerikaanse hoppen.
Volgens deze site is er nog heel wat Amerikaanse hopbloemen verkrijgbaar: http://www.vanderkooyjubbega.nl/biermaken/hop/amerikaanse-hopbloemen.html
Of zijn die allemaal niet leverbaar denk je?

Etn82

Citaat van: Aart op 30-10-2012  13:22 uVolgens deze site is er nog heel wat Amerikaanse hopbloemen verkrijgbaar: http://www.vanderkooyjubbega.nl/biermaken/hop/amerikaanse-hopbloemen.html
Of zijn die allemaal niet leverbaar denk je?

Ze zijn helaas niet meer allemaal leverbaar. Maar heel soms opeens weer wel. De Citra was bijvoorbeeld een tijdje niet leverbaar, maar laats opeens weer wel. Goed in de gaten blijven houden dus!

On topic:
De Chouffe gist leent zich inderdaad heel goed voor een IPA. Van de zomer ook een Belgian Style IPA gebrouwen, en flink gehopt met o.a. Saaz, smaakt erg lekker!

Adrie

Citaat van: Aart op 30-10-2012  13:22 uLijkt me een lekker bier! Lijkt ie op de FD Raging Bitch?

Geen idee, want ik geloof niet dat ik dat bier ooit heb geproefd.

Overigens kwamen mijn hoppen uit een importactie van MO. Pas als die hop op is, ga ik weer verder kijken.

Adrie

Gisteravond heb ik dit bier op de tap gezet. De bitterheid lijkt me hoger dan die 38 berekende IBU's, maar het kan ook zijn dat de tanninen uit de stevige koudhopgift de indruk van bitterheid versterken. Hij voelt ook wat ruw op de tong. De geur en smaak zijn verder voortreffelijk: complex hoppig met citrus en bloemen, de smaak is bitter met een mooie moutachtergrond die wat broodachtig is. Droog in de nasmaak. De hoppen harmoniëren mooi met de Chouffe smaken. Hmmm. Zo lust ik ze wel.

Volgende keer maak ik hem nog wat minder bitter om hem wat meer op een Belgisch bier te laten lijken.

Adrie

De eerste glazen waren nog wat troebel door de gist, maar gisteren (verjaardagsfeestje, aardig wat getapt) werd het bier helderder en daardoor ook minder bitter  en stroef. Hmmmm. Hij ging er goed in bij de gasten.

Adrie

Citaat van: Aart op 30-10-2012  13:22 uLijkt me een lekker bier! Lijkt ie op de FD Raging Bitch?

In Warnsveld vond ik de Raging Bitch en die heb ik naast de Belgische Bitterbal geproefd. Ik weet natuurlijk niet hoe oud de Raging Bitch was, maar ik was er niet van onder de indruk. Hij had veel minder hoparoma's en was hard bitter. De Bitterbal was zachter, had meer hoparoma en ook meer fruitigheid uit de (Chouffe) gist. Ik vond de Bitterbal in ieder geval een stuk lekkerder.

Aart

Citaat van: Adrie op 25-01-2013  09:18 uIn Warnsveld vond ik de Raging Bitch en die heb ik naast de Belgische Bitterbal geproefd. Ik weet natuurlijk niet hoe oud de Raging Bitch was, maar ik was er niet van onder de indruk. Hij had veel minder hoparoma's en was hard bitter. De Bitterbal was zachter, had meer hoparoma en ook meer fruitigheid uit de (Chouffe) gist. Ik vond de Bitterbal in ieder geval een stuk lekkerder.
Ben benieuwd naar je Bitterbal. Misschien wil je een flesje voor me meenemen naar het ONK? (om te ruilen)

Sjaak_Deventer

Ben er ook wel benieuwd naar. Denk dat ik mijn flessen voor het ONK bij jou wel kom brengen. Misschien ruilen tegen mijn Zware blonde (Wyeast 1214 gist + Apollo hop)??  ;)

Adrie

Jammer voor jullie, maar ik heb de Belgische Bitterbal niet op fles, alleen op tap. En het fust is bijna leeg, merkte ik gisteravond toen ik het fust verplaatste...  :-\

Sjaak_Deventer

Je hebt nog tijd om er nog één te brouwen  ;) ;)

Vergelijkbare Topics (7)

39602

Gestart door P_N

Reacties: 5
Gelezen: 1877

31295

Reacties: 1
Gelezen: 1282

21836

Gestart door segtom

Reacties: 26
Gelezen: 8799

41860

Reacties: 18
Gelezen: 3111

33856

Gestart door tdp

Reacties: 19
Gelezen: 5825

9167

Gestart door oranjeboombiertje

Reacties: 58
Gelezen: 17275

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.