Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Potentiele bierbommen, of een brakke dop?

Gestart door michielr, 06-10-2012 13:16 u

Vorige topic - Volgende topic

michielr

De weizen 02 (zie http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,21018.0.html voor recept) staat nu 10 dagen op fles, en er is eergisteren een dop af geknald. Hij is gebotteld bij een SG van 1015, en een toevoeging van 7.6 gram suiker per liter. Begin SG was 1062. Deze SG waarden komen overeen met mijn weizen 01. Die was gebotteld met iets minder suiker en gaf geen problemen.

Uit voorzorg heb ik de kratten donderdag avond buiten laten zetten (kouder, dus lagere druk en minder troep als er wat fout gaat). Ik heb net een flesje open gemaakt, en de dop wordt inderdaad lekker gelanceerd maar geen gushing of iets dergelijks. De smaak is goed, maar ik vind het bier niet overdreven veel koolzuur bevatten. Het koolzuur is ook snel verdwenen. Ik neem aan nog geen goede binding aan het bier na 10 dagen hergisting?

Maar goed, de vraag is dus wat ik hier mee moet. Zijn dit potentiële bierbommen, of zat die ene dop gewoon niet zo lekker... Laat ik dit bier gewoon staan (zo ja: warm, of voor de veiligheid wat kouder)? Moet ik wat koolzuur laten ontsnappen en nieuwe kroonkurken plaatsen? ... Of gewoon vanavond een weizen-party organiseren :proost: :nut:.

Gerb

Dat is een lastig geval. Na 10 dagen zal het koolzuur nog niet voldoende gebonden zijn. Als de dop er al wel met een flinke sis vanaf komt, zegt dit natuurlijk wel dat er veel koolzuur is gevormd. Wat was de temperatuur van het bier bij het bottelen? Als dat vrij koud was, was er ook meer koolzuur opgelost en daarbovenop heb je nog de hergisting op fles. Dan kan je veel koolzuur hebben, maar zal je waarschijnlijk geen explosies krijgen. Dit is allemaal speculatie, dus het best dat je kunt doen, is het bier in de gaten houden en zorgen dat er geen mensen of dieren bij kunnen. Leg er een plank overheen of zo.

William

Ik zie  in het andere topic dat het bier van 1062 naar 1015 is gegaan. Dat is een vergistingsgraad van 75%. Bij mij gaat de WB06 altijd tot zo'n 80% wat overeenkomt met een eind SG van 1011.  Deze 4 sg punten komen ongeveer overeen 1% suiker ofwel 10 gram per liter "extra" bottelsuiker.

Samen met de 7 gram per liter die al hebt toegevoegd kan dat een redelijke druk geven. Dat kan 5,5 vol CO2 geven of een druk van zo'n 5 bar bij 20°C

Dit is wel een slecht scenario berekening maar geeft wel aan dat dit op het randje zit.

Maak eens een fles open, ontgas het bier en meet het SG nog eens. Dan weet je in ieder geval of het eind SG de oorzaak kan zijn.

Is de smaak van het bier wel fris (geen wilde gist?)

michielr

De smaak is redelijk fris, ik vind het bier ook relatief helder voor een weizen. De vergistingsgraad is inderdaad 75%, en dat is hetzelfde als bij de vorige weizen die ik gebrouwen heb. Vandaar dat ik er van uit ging dat het wel goed was. Maar achteraf gezien kan dit misschien wel eens het probleem zijn. Mijn eerste recept bevatte alleen tarwe en pilsmout, en bij deze tweede heb ik ook 5% rietsuiker toegevoegd. En als ik alles goed begrepen heb, zou dit tweede recept door de suiker gift verder uit kunnen gisten met dezelfde gist?

Ik zal vanmiddag nog eens een fles open trekken en het SG meten.

Is het trouwens normaal dat de dop er af knalt in plaats dat de fles explodeert? Ik gebruik de standaard goudkleurige doppen.

Aart

Hoeveel dagen zaten er tussen brouwen en bottelen?

Wij hebben ook met één brouwsel een paar exploderende flessen gehad. En sommige flessen van die batch hadden juist weinig koolzuur.
We hebben toen dus geconcludeerd dat we de suikeroplossing niet goed genoeg door het jongbier hebben geroerd voor het bottelen. Misschien is dat bij jou ook gebeurd?

michielr

Tussen brouwen en bottelen zaten slechts 11 dagen. Ik had een beetje haast in verband met een tripje naar Munchen :proost:. Omdat het SG na 11 dagen het zelfde niveau had bereikt als mijn eerste weizen (met gelijk begin SG) ging ik er van uit dat het goed zou zijn....

Ik heb ook net het SG gemeten, en dat is ongeveer 1010. Ik denk dus dat ik te maken heb met het scenario van William. Wat doe ik nu het beste? Openen en opnieuw bottelen?

Jacques

Bottelen moet je niet doen op uitsluitend je hydrometer. De gist kijkt ook niet op een hydrometer om te besluiten op te houden met het vergisten. Bij aanwezigheid van vergistbare suikers gaat de gist gewoon door. Kijk daarom altijd naar de uitkomst van je hydrometer én naar je waterslot. Voorwaarde is wel dat het gistvat goed afsluit.

Werkte het waterslot nog vlak voor het bottelen.
Heeft het bier nog een paar dagen warmer gestaan om zeker te weten dat alle vergistbare suikers vergist zijn.

Wat je nu kunt doen is de knopspeldenmethode toepassen. Zie hier.

Oscar

Citaat van: michielr op 06-10-2012  22:10 uTussen brouwen en bottelen zaten slechts 11 dagen. Ik had een beetje haast

Haast mag NOOIT !! een reden zijn om te bottelen. Bier is natuurproduct en 2 brouwsels van hetzelfde bier hoeven niet exact hetzelfde te worden. Zie ook reactie van Jacques.   :brouwen:

Aart

Citaat van: michielr op 06-10-2012  22:10 uTussen brouwen en bottelen zaten slechts 11 dagen. Ik had een beetje haast
Ja dat is wel erg snel, je had beter kunnen bottelen nadat je terugkwam van je reis. 3 weken of langer is wel gebruikelijk.
Maar, door fouten leert men!  :)

Jacques

Citaat van: Aart op 07-10-2012  11:55 uJa dat is wel erg snel, je had beter kunnen bottelen nadat je terugkwam van je reis. 3 weken of langer is wel gebruikelijk.
Maar, door fouten leert men!  :)

Bij mijn laatste brouwsel zat ook maar 14 dagen. Of dat kan of niet ligt aan een aantal factoren:
- snelle vergisting;
- temperatuur tijdens de nagisting (bij een stijgende temperatuur gaat de afbouw van ongewenste stoffen sneller);
- het volgen van de smaakontwikkeling en helderheid van je bier (het zijkraantje aan mijn CCT is wel heel handig!)

michielr

Als na verloop van tijd het koolzuur aan het bier gebonden is, neemt dan de druk in de fles ook af? Met andere woorden, als de flessen de komende week overleven kunnen ze dan verder veilig bewaard worden mits de temperatuur niet (te) hoog op loopt?

Ik heb inmiddels al een hoop bier uitgeserveerd, geen van de flessen hadden last van gushing. Wel een flinke sis, maar niet te gek. Bij sommige begon er wel heel langzaam wat schuim op te komen als het bier in de geopende fles stil stond.
Het bier is erg lekker geworden, dus geen straf om deze voorraad snel op te maken. :proost:

Ik zal volgende keer in ieder geval wat langer lageren. Ik heb dit bier ook niet in de mandfles gehad. Eventueel lekte mijn gistingsemmer (goedkoop model) een beetje zodat het leek dat de vergisting over was. Iedereen bedankt voor de adviezen, ik zal in het vervolg iets minder haast maken met het bottelen.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.