Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Brouwerij huren?

Gestart door De Pajot, 04-10-2012 10:54 u

Vorige topic - Volgende topic

De Pajot

Beste,

Wij zijn vier studenten aan de HUB en moeten op 14 dagen een fictieve brouwerij oprichten. Dit betekent dat we zowel een gebouw, de producten, de logistiek en dergelijke als alle plannen (financieel, marketing, juridisch, operationeel,..) moeten opstellen.

Wij zijn hiervoor opzoek naar iemand die ons eventueel wat info kan verschaffen rond de aankoop en verkoopprijzen en de oprichting van zo'n type bedrijf? Dit om ons op weg te zetten in de wereld van het brouwen van het bier, over het brouwen zelf en wat er bij komt kijken hebben wij namelijk geen kennis.

Het plan is om een bier te brouwen (geuze en lambic) en dit te doen in een brouwerij die we huren, liefst in de regio van het pajottenland. Op het internet vinden we niet direct adressen van te huren brouwerijen. Hebben jullie soms voorstellen? We moeten het bier zelf brouwen, dus we mogen het hele proces niet in zijn geheel uitbesteden aan een brouwerij waar we enkel een recept aan geven.

We hebben in totaal een budget van 20 000 euro maar mogen, indien nodig, wel lenen. Zelf een brouwerij samenstellen is een te dure optie.

Alle tips en/of informatie is zeker welkom. Wij zijn van de regio rond Brussel.

Alvast bedankt!

Christian1990

Hallo,

Is het nodig een complete brouwerij te huren? Is het niet makkelijker om aan een hobbybrouwer te vragen of deze met jullie 'interactief' wil brouwen. Dan leer je hoe het proces werkt, kun je goede en directe vragen stellen en de beginselen van het brouwen zelf leren.
Wanneer je de beginselen kent kun je het zelf ook makkelijker op schalen naar een grote brouwerij. Ik denk dat je via deze weg makkelijker iets kunt vinden als meteen met grote bedragen strooien.

gr. Christian

Aart

Citeereen ficitieve brouwerij oprichten.
Het gaat neem ik aan om het opstellen van een business plan als studie-oefening? Dus niet om serieus in praktijk een brouwerij te beginnen of te leren brouwen.

John

Voor 20.000,- minus kosten voor rest van project laten we zeggen  5.000,- mag je hier wel een keer helpen bij het brouwen. Krijg je ook nog een lekker biertje erbij! Geen probleem :-)

segtom

Ik hoop dat julie wel weten dat een geueze of lambiek brouwen enkele jaren duurt voor het af is?

Dorstige Alexander

He wel, ik wil daar feitelijk ook wel eens prijzen van weten, wat dat zoal kost een brouwerij huren of voor u laten brouwen.

Oscar

Citaat van: Dorstige Alexander op 04-10-2012  12:54 uHe wel, ik wil daar feitelijk ook wel eens prijzen van weten, wat dat zoal kost een brouwerij huren of voor u laten brouwen

Kun je gewoon een brouwerij voor aanschrijven die ook huurbrouw doet. Reken ongeveer dat je voor 1000 liter bier ± € 2500 betaald (hangt af van de brouwerij waar je het laat doen).  :)

segtom

In België is er de Proefbrouwerij die dat doet , het Hofbrouwerijke en nog eentje ergens in Minderhout.

Aart

Citaat van: Oscar op 04-10-2012  13:00 uKun je gewoon een brouwerij voor aanschrijven die ook huurbrouw doet. Reken ongeveer dat je voor 1000 liter bier ± € 2500 betaald (hangt af van de brouwerij waar je het laat doen). :)
Brouw je dan samen met de prof brouwer of mag je alleen een recept aanleveren?

ciesvandekwis

Brouwerij De Graal uit Brakel brouwt ook in opdracht:

http://www.degraal.be/nl/bom.html

Oscar

Citaat van: Aart op 04-10-2012  14:58 uBrouw je dan samen met de prof brouwer of mag je alleen een recept aanleveren?

Je kunt meebrouwen indien de brouwerij dat toestaat, of alleen een recept aanleveren. Bij veel brouwerijen kun je wel huurbrouwen, ook in Nederland is dat mogelijk. Gewoon even informeren  :) 

De Pajot

Bedankt voor de snelle respons.

@ Christian, ja we moeten zelf brouwen via een zelf gekochte brouwerij of via een gehuurde brouwerij. Ik ben het er mee eens dat met een hobbybrouwer werken het beste is voor het brouwen onder de knie te krijgen maar dat is niet wat men van ons verwacht. Het is fictief dus het gaat enkel om wat op papier staat.

@ Aart, het gaat dus inderdaad om een oefening tot het opstellen van een business plan binnen de 2weken.

@ Segtom, ja daar zijn we inderdaad ondertussen al achter gekomen dat een geuze of een lambiek niet zal lukken op korte termijn. Ik ga je vermelde brouwerijen eens contacteren!

@ Oscar, pure huurbrouw mag dus niet. We mogen enkel de installatie huren, het brouwen moeten we zelf doen of toch zoveel mogelijk aangezien we geen experts zijn. Eigenlijk zouden ze het liefst hebben dat we alle ingrediënten zelf kopen en bij huurbrouw is dat niet het geval denk ik? Daar zal alles aanwezig zijn en moet je enkel het recept aanleveren? Zo moeten we dus naar leveranciers bellen en vragen hoeveel het zou kosten als we de ingrediënten bij hun aankopen.

Bedankt voor de tips!

De Pajot

Een andere optie die hopelijk ook mag, zal het morgen is vragen, is bijvoorbeeld een microbrouwerij installatie kopen, http://plazilla.com/thuis-bier-brouwen, voor een 35000 euro en het brouwen in grote aantallen dan uitbesteden aan een grotere brouwerij.

heijligers

Bij de 3 Horne in kwatsheuvel kun je zelf (ook fictief) in de ketels roeren.
Onder andere Kleine Schriek weet daar meer van.

Als ik het goed begrijp moet je weten wat het kost om in een huurbrouwerij zelf te brouwen. Daarna moet je fictief ingrediënten kopen en fictief bier brouwen, vergisten, afvullen, opslaan en vermarkten??

Dat moet toch wel te doen zijn.

Succes. En mocht je inspiratie zoeken, ga dan rustig met een echt bier zitten en denk er even over na. Fictief bier lest de dorst niet  ;D  :proost:

seed7

Citaat van: De Pajot op 04-10-2012  16:24 uvoor een 35000 euro

Voor zoveel geld koop je in Engeland een basic uitrusting voor het brouwen van ca 700 l.

Vond jullie eerste insteek eigenlijk wel een leuke, lambiek. Oscar heeft je een wort-prijs gegeven, gist hoef je niet te betalen die haal je uit de natuur en een 2000-3000 l eiken vat zal je 2e hands voor een euro of 1000 - 2000.- hebben. Voor 10000.- heb je dan ongeveer 3000 l bier op vat staan. Nog wat opslag regelen, flesjes en veel geduld. Na het eerste jaar verkoop je 1000 l gebottelde lambiek. Daarna kun je misschien al geuze gaan steken, als je er elders nog wat liters lambiek bij koopt, hetgeen ook bij de pro's niet ongebruikelijk is.

En wat mee brouwen betreft, bostel scheppen mag vast wel :)
s7.

Ronnie

Pajot, je bent waarschijnlijk van Urbanus z'n streek (Pajottenland)?  :groots:

Neem eens contact met Jan, de genaamde TN91780 op 't Vlaams forum.

Hij is momenteel bezig met wat jij zoekt en is ook een financiële studie aan het maken.
zijn coördinaten vind je hier

Oscar

Citaat van: De Pajot op 04-10-2012  16:05 u@ Oscar, pure huurbrouw mag dus niet. We mogen enkel de installatie huren, het brouwen moeten we zelf doen of toch zoveel mogelijk aangezien we geen experts zijn. Eigenlijk zouden ze het liefst hebben dat we alle ingrediënten zelf kopen en bij huurbrouw is dat niet het geval denk ik? Daar zal alles aanwezig zijn en moet je enkel het recept aanleveren? Zo moeten we dus naar leveranciers bellen en vragen hoeveel het zou kosten als we de ingrediënten bij hun aankopen.

Leuk hoor, maar als je niet kunt brouwen zal een brouwerij jou niet aan de knoppen laten zitten, dus dat gaat je al niet lukken. Maar goed ingrediënten kun je gewoon kopen bij bijv Castlemalting. Maar heb je al nagedacht wat je gaat doen met ± 1000 liter bier?  Voordat je stappen gaat ondernemen zou ik eerst maar eens even een plan opstellen dat van voor naar achteren en weer terug klopt... :)

De Pajot

@ Heijligers, ja zo is het. We moeten dus de kosten bekijken en overlopen. Zien dat we winst kunnen maken en dus heel wat basis informatie verkrijgen om dan dus onze verschillende 'plannen' te maken. (Financeel, marketing,.. enz)

@ Seed7, bedankt voor de tip! Dat ga ik zeker eens bekijken. En ja zelf waren we ook fan van Lambiek en Geuze. Maar zoals reeds gezegd duurt dit effe, en de docenten zullen willen dat we meteen resultaten kunnen boeken.

@ Ronnie, ho dat Vlaamse forum is aan onze aandacht ontsnapt..  :o Bedankt! Ik ga hem meteen eens een PM sturen en ik zal daar een gelijkaardig topic openen.

@ Oscar, dat je als je niet kan brouwen in het echt niet aan de knoppen mag draaien is logisch. Maar daar gaat het niet om. Het is en blijft fictief dus zulke zaken zijn niet van belang. En wat we met dat bier gaan doen? Verkopen. Ook hier geldt het fictieve aspect dat je gewoon een reeks van mogelijke verkooppunten moet geven waarbij het gezond verstand een beetje oordeelt over de haalbaarheid.

Oscar

Citaat van: De Pajot op 04-10-2012  21:11 u@ Oscar, dat je als je niet kan brouwen in het echt niet aan de knoppen mag draaien is logisch. Maar daar gaat het niet om. Het is en blijft fictief dus zulke zaken zijn niet van belang.

CiteerFictief betekent hetzelfde als 'verzonnen' of 'bedacht'. Een fictief idee is een idee dat niet correspondeert met iets in de werkelijkheid

Dus dan hoef je ook geen brouwerij te huren en ook geen bier te brouwen in het echt. Fictief, dus alleen op papier. Gewoon een bedrijfsplan toch? Als je het in het echt wilt gaan doen, is het niet meer fictief.

Jacques

De Pajot

@ Oscar, ik begrijp niet goed wat je bedoelt met je laatste reactie. Alles is fictief... We huren een brouwerij fictief.. dus het is niet echt.

@ Jacques, oke bedankt zal ik direct eens bekijken.

Vergelijkbare Topics (7)

43773

Reacties: 26
Gelezen: 4113

33853

Reacties: 25
Gelezen: 7328

19280

Reacties: 2
Gelezen: 1941

36222

Reacties: 3
Gelezen: 1392

26224

Gestart door Hai

Reacties: 1
Gelezen: 1316

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.