Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Pimmels Weizen recept

Gestart door Pimmels, 09-09-2012 11:32 u

Vorige topic - Volgende topic

Pimmels

Na een paar geslaagde blikbrouwsels ben ik nu begonnen met extractbrouwen.
Ik heb gepoogd een Weizen te maken aan de hand van een recept wat ik samengesteld heb uit meerdere recepten die ik hier en daar tegen kwam.
Ik ben erg benieuwd wat jullie ervan vinden?
Niet dat er nu nog veel aan te veranderen is voor deze batch, want die is sinds gisteren gebotteld ::)
Het is natuurlijk altijd leuk om van collega brouwers te horen hoe het nog beter kan zodat het ook daad werkelijk een Weizen wordt! ;D

Hier het recept:
-----------------------------------------------------------------------      
¦                       BrouwVisie Receptrapport                       ¦      
-----------------------------------------------------------------------      

Basis------------------------------------------------------------------      
Naam recept                     : Pimmels weizen      
Brouwdatum                : 28-8-2012      
Biertype                  : Weizen (D)      
Aantal liters             : 10      
Gewenst begin SG          : 1050 (5,3 Vol% alc.)      
Brouwzaalrendement        : 100.0%      

Algemeen---------------------------------------------------------------      
Kooktijd                  : 75 minuten      
Berekende kleur           : 11 EBC (BrouwVisie)      
Berekende bitterheid      : 13 EBU (Glenn Tinseth)      

Mout storting----------------------------------------------------------      
Moutextract licht            25.0 %         401 gr         8 EBC                                                                             
Moutextract tarwe            62.5 %         1003 gr        8 EBC                                                                              
Tarwevlokken                 7.5 %          120 gr         4 EBC                                                                       
Kristalsuiker                5.0 %          80 gr          0 EBC                                                                       

Massa hop--------------------------------------------------------------      
Saaz (CZ)          6.0 %     4 gr           75 Min.        4 EBU                                                                         
Hallertau Spalt Sel5.5 %ect  8 gr           75 Min.        7 EBU                                                                                      
Saaz (CZ)          5.5 %     6 gr           15 Min.        3 EBU                                                                         

Kruiden----------------------------------------------------------------      
Koriander                                   4 gr           15 Min.                                                             
Sinaasappelschillen                         2 gr           15 Min.                                                                       

Gist-------------------------------------------------------------------      
Gistsoort                 :       Safbrew WB-06
Gist toegevoegd als       : Giststarter      

Nu nog 4 weken wachten en dan zal ik verslag doen van wat ik denk te proeven...

Ronald_

Pimmels, ik denk dat dit een lekker (na) zomers biertje gaat worden.. Het is echter geen Weizen (stijl :police:)

Je noemt het een Weizen, maar daarvoor zitten er wel wat stijlfoutjes in; In een Duits bier zitten geen kruiden en geen suiker (Reinheitsgebot) koriander en sinaasappelschil zit wel in (sommige) witbieren

Dan betreffende je recept: Ik zou geen 'nobele' hop 75 minuten meekoken (de Saaz), aangezien je deze keuze niet kan proeven in het resultaat. Weizens hoeven het sowieso niet zo van de hop te hebben. Iets meer Hallertau in het begin, en iets meer Saaz op 15 minuten had mooier geweest denk ik. Helemaal met de ruime hoeveelheid koriander en de WB06, zal de hop geen rol spelen in de smaak van dit bier.

Als ik dit zo lees ben je lekker op weg, volgens mij ga jij binnenkort door met mout, of niet? :)

Pimmels

Ronald bedankt voor je reactie!

Ik had me een beetje gericht naar Hertog Jan Weizener die vond ik wel lekker, en daar zit volgen het etiket ook koriander en sinaasappel in. Ik wist niet dat "dat niet mocht" in een weizen!
Dat van die hop dat wist ik ook niet daar moet ik me dus nog wat verder in verdiepen.

Ik ga zorgen dat ik goed op de hoogte ben voordat ik met mout begin, want dat is inderdaad de bedoeling.

Ik het nog 5 kilo extract liggen dat moet eerst op, en ik ben nog druk bezig alle benodigde materialen te verzamelen en dan ga ik beginnen!! Zin in!!

Ronald_

Verlies je vooral niet in die 'stijlregels' heh! :)

Zoals ik al zei; Ik denk dat dit een lekker (na) zomers biertje gaat worden!

Vergelijkbare Topics (7)

42671

Reacties: 9
Gelezen: 1940

30424

Reacties: 1
Gelezen: 1642

23709

Reacties: 33
Gelezen: 12708

4893

Reacties: 1
Gelezen: 1723

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.