Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Belgische Pale Ale

Gestart door Caspar, 24-01-2005 15:11 u

Vorige topic - Volgende topic

Caspar

Hoi Hoi,

Over enkele weekjes ga ik een Belgische Pale Ale brouwen. Voordat ik de ingredienten ga bestellen, zou ik graag jullie mening horen.

Belgische Pale Ale

23 liter

Pils 3 EBC                    3300     59,5%
Cara Vienna 7 EBC       2000     36%
Cara Aroma 150 EBC    250      4,5%

Styrain Goldings 4%?    35        60 min
Hallertau Herz 2%        30        60 min

Begin SG    1052
Eind SG    1012

Gist Wyeast Kolsch

Ik heb nog wat Hallertau hop en heb ergens gelezen dat de Styrain Goldings vaak als bitterhop gebruikt wordt in een Belgische Pale Ale. Ik zat er aan te denken om Cascade te bestellen, maar dan wordt het waarschijnlijk meer een Amarican Pale Ale.

Ik zit alleen nog even te twijfelen tussen de gistsoorten Kolsch en Amarican Ale, Volgens de Biertypen Gids zijn ze beide geschikt, iemand ervaringen?

Groetjes Cas

Adrie

Beste Caspar,

Ik neem aan dat je Viennamout bedoelt en niet CaraVienne? CaraVienne is een kristalmout en heeft een kleur van 50 EBC en die moet je echt niet met 36% in de stort gebruiken. Viennamout is 7 EBC, dus ik neem aan dat je die bedoelt. Dat moet ook voor de kleur, die komt dan uit op 23.

De moutstort lijkt me dan OK.

Styrian en Herzbrucker lijken me prima hoppen voor een bpa. Ik zou inderdaad geen Cascade gebruiken als je een BPA precies binnen de stijl wilt maken. Je zou ook kunnen denken aan Saaz als aromahop (dus een hoeveelheid 10-15 minuten meekoken). Overigens zegt Promash dat herzbrucker een alfazuur% heeft van zo'n 3,75, dus dan moet je minder gebruiken. Met de huidige waarden kom je uit op een bitterheid van 21 IBU en dat is prima voor een BPA.

Kölsch-gist lijkt me eigenlijk wel geschikt. Leuke keuze, maar ik denk dat het prima kan. American Ale is wat frissig, zurig bijna, die lijkt me wat minder geschikt, maar zoveel ervaring heb ik niet met die gist.

Groeten,

A3

Caspar

Hoi Adrie,

Ik bedoel inderdaad de Vienna 7 EBC. Aan Saaz zat ik ook te denken, omdat deze in de Koninck gebruikt wordt... maar goed, ik kook dit keer expres de hop 60 min en hou de hopgift bij de laatste 15 min achterwegen (simpelweg omdat ik dat nog nooit heb gedaan, ik wil het smaakverschil eens proeven).

Ik heb de Hallertau Hezbrucker al thuis liggen en het % alfazuren is echt teleurstellend deze oogst.

Groetjes Cas

Eduard

Ik heb wel eens een naar mijn mening goed gelukte BPA gebrouwen op basis van een recept van Bas van dit forum. De gist die ik gebruikte was een Wyeastpakje met Westmalle-gist, en deze gist vond ik meer dan prima bij dit bier passen. Kan ik aanraden dus!

De cara-aroma is een heerlijke mout en mijn stort daarvan (100 EBC) was iets van 8%. Mocht je er dus meer van gaan hebben kan 't ook geen kwaad om daar iets meer van te gebruiken.

Zie hier meer over BPA: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,631.0/all.html

Oh ja, ik vond mijn carafastort iets te hoog, mocht je carafa gaan gebruiken, gebruik dan zeker 30% minder.

Groeten vanuit Oslo

Eduard  samenvol

MO

Is een kleurwaarde van 23 niet wat licht? Danstar bij lage temperatuur zou volgens mij ook een prima gist zijn.

Adrie

Ha MO,

Volgens mij is de Koninck ook 23 EBC.

Groeten,

A3

Caspar

Volgens mijn gegevens is de Koninck ook 23 EBC, ik heb eigenlijk veel dezelfde technische specs aangehouden (bitterheid, kleur en eind SG). Zo te lezen in (en vergelijkend met) de link van Eduard, lijken de ingredienten ook wel OK. Ik hou het bij de Kolsch, ik ben wel benieuwd eigenlijk.

MO, waar kan ik deze gist bestellen? Ik wil toch binnenkort eens een goede korrelgist gebruiken...

Voorlopig hou ik het echter wel bij Wyeast, simpelweg omdat ik nog steeds in het stadium verkeer waarin ik mijn eigen installatie aan het verkennen ben. Ik hou sommige factoren expres nog even constant, omdat ik nog onvoldoende grip heb op het proces anzich.

Groetjes Cas

MO

Danstar is te koop voor 1 euro per zakje bij Siris/Peter. Als je hem mailt, kun je het verder met hem regelen.

Caspar

Hoi Hoi.

De BPA is zaterdag gebrouwen en staat nu lekker te gisten. Vrijdag ben ik begonnen met het maken van de giststarter. Ik heb een snufje Nutrivit aan de giststarter toegevoegd en em 11 uur non stop belucht (hetgeen ervoor zorgde dat de giststarter merkbaar aktiever was dan normaal).

Na een voorspoedige brouwdag stond het brouwsel (begin SG 1052) 's avonds al flink te gisten (vergistingstemp 18 oC). Ik ben benieuwd hoe dit eindigd.

Alles ging vlekkeloos... behalve dat ik alweer mijn 100 ml maatglas, mijn 2 liter giststarterfles en de glazen thermometer kapot heb gestoten  :(.

Groetjes Cas

Eduard

Hoi!

Kijk eens of je aan een 100 ml maatglas van plastic kan komen. Die verkopen ze zelfs hier voor een prikkie. De thermometer en de SG-meter parkeer ik vaak in een brede maatbeker met water, sulfiet en citroenzuur, vlakbij de muur, zodat ik de boel niet per ongeluk omstoot.

Maar voor de rest ziet het er goed uit, nette begin-SG. Laat weten hoe de vergisting doorzet

Groeten uit wit Oslo

Eduard samenvol

Hopmans

Hey Caspar,

CiteerAlles ging vlekkeloos... behalve dat ik alweer mijn 100 ml maatglas, mijn 2 liter giststarterfles en de glazen thermometer kapot heb gestoten 

Gewoon een plastic 2ltr colafles nemen; 1,5 Euri incl. cola.   :gistsmile:
Werkt perfect !

Groetjes,

Hoppie

:degroeten:

Caspar

Hoi Hoi,

Ja, ik ga ook absoluut iets van plastic zoeken... en beter opletten, maar ach ik ga er niet te lang over treuren  ???... Hoppy, diezelfde gistfles van 2 liter wordt verkocht bij de Lidl waar ik ff naartoe geraced ben ;). De Sherry die erin zat heb ik wel door de WC gespoeld hahaha.

Ik ga het brouwsel over een dag of 4 overhevelen, ben zelf ook benieuwd hoe de vergisting verloopt... heb goede hoop!

Groetjes Cas

Caspar

Vandaag (na 7 dagen) overgeheveld naar de mandfles met een SG van 1022 bij een temp van 18 oC. Het bier smaakte nu al lekker fris. Ik laat hem nog 2 weken nagisten / lageren bij een temp van 17/18 oC en hoop dat ie eindigd op een SG van 1012.

Groetjes Cas

MO

Ik kwam met de Kolsch uit op 1010 met 90 min 68 grC maischschema. Was voor mij een beetje onverwacht, ik had het eind SG hoger gepland. Ik heb een onbehandelde gistkoek gebruikt van een eerdere partij. Wat was jou maischschema? Na 7 dagen nog op 1022 voorspelt niet veel goeds, zeker niet bij 18 grC. Volgens mij had hij allang al klaar moeten zijn.

Caspar

Ik zie wel waar ie op uitkomt MO, ik heb alleen wel moeite om uit te komen op de waarden die andere forummers bereiken  :(.... Ik hou je op de hoogte.

maischschema:

58   62   73   78

10   40   20   1

(die 58 was hoger dan gepland, ik gebruik nu een ander soort gasfles ;))

Groetjes Cas

Hopmans

Hey Caspar,

Dit is het standaard maischschema voor de wat drogere bieren.

Temperatuur       Duur pauze
56ºC                   05 min.
60ºC                   25 min.              ipv 62ºC          evt 40min
70ºC                   20 min.              ipv 73ºC
75ºC                   10 min.
75ºC                   01 min.

Had je nu korrelgist gebruikt ?
Die hebben sowieso wat minder vergistingsgraad als bv Westmalle.

Groetjes,

Hoppie

Caspar

Ik heb de Wyeast Kolsch gebruikt, heeft ídd niet zo'n hoge vergistingsgraad als de Trappist.... Zou het veel schelen als je 60 oC hanteert i.p.v. 62 oC?

Ik wil toch ff afwachten wat het eindresultaat is... mijn vergisting verloopt vaak langzamer dan bij de andere forummers (na een week zit ie vaak pas op 75%). Misschien komt dat omdat ik mijn primaire vergisting laat verlopen onder een waterslot. Hij gist nu nog best aardig en er ligt ook in de mandfles een flinke laag gist op mijn brouwsel (hetgeen eigenlijk niet de bedoeling is, of de Kolsch is gewoon een flinke schuimer).

Groetjes Cas   

MO

Die Kolsch schuimde bij mij ook aardig ja. Moest het deksel van mijn vat halen.

Hoppie, ben het niet met je eens. Verschil tussen 62 en 60 is mijns inziens te klein. Je moet het meer in de verblijftijd zoeken rond deze temperatuur. Dus 20 min op 60: zoet bier. 50 min op 60: droog bier. Casper heeft volgens mij een prima schema voor een droog bier.

Je hebt dus een zakje Wyeast gebruikt voor 23 L SG 1052. Heb je geen giststarter gemaakt. Op zich hoeft dat niet, maar het kan nooit kwaad. Ik maak me stiekem toch zorgen over jouw vergisting.

Hopmans

Hey Cas,

Volgens mij scheelt het wel een beetje: die paar graadjes. Althans alle beetjes helpen.
Maar wat Martin zegt is waarschijnlijker.
Het blijft moeilijk; die maischschema's. Jacques heeft er nog artikelen over geschreven.

Ik vergiste ook altijd in een open emmer, maar met Westmalle gebruik ik een Blow-Off.
Dat werkt ook net als een waterslot, maar ik heb niets gemerkt aan de snelheid.

Is je thermometer wel goed? Temperatuur constant? 2 liter starter gebruikt?

Tja als de Kolsch zo schuimt, zal deze nog wel bezig zijn. Wat dus wel optimistische gevoelens opwekt.  :)

Afwachten maar denk ik. ???

Nog naar Den Haag ?

Groetjes,

Hoppie

Caspar

Ik heb wel een starter gemaakt van 1 liter. 100 gram moutextractpoeder, een snufje Nutrivit, 11 uur belucht en 28 uur laten werken. Je bent dan ook niet de enige die zich een beetje zorgen maakt over de vergisting MO, ik had het ook sneller verwacht.

Ik kan niet wachten tot ik een keer met iemand mee kan kijken op bijv de praktijkdag hobbybrouwen. Ik heb het brouwen echt uit de boeken (en on-line) geleerd. Ik heb een keer meegekeken met een andere brouwer, maar dat brouwsel was echt niet lekker  :o.

Misschien ga ik wel een bier inzenden op ONK, kijken wat voor commentaar ik krijg.

Groetjes Cas.

PS Heb een nieuwe baan gevonden in A'foort Hop, ik moet er nog even inkomen maar merk dat het nu al een stuk minder stressy is.

Hopmans

CiteerIk kan niet wachten tot ik een keer met iemand mee kan kijken op bijv de praktijkdag hobbybrouwen. Ik heb het brouwen echt uit de boeken (en on-line) geleerd.

Maak je niet te druk hoor Capar. Ik had ook geen referenties, maar de manier van brouwen die je op het internet leert is een heeele goede manier.

Ik heb mijn biertjes laten proeven bij  't wort wat , en daar vonden ze het goed bier.
Natuurlijk heeft ieder brouwseltje soms z'n haakjes en oogjes, maar dat zijn dan weer verbeterpuntjes. Ietsje meer/minder koolzuur etc.

Proef je eigen dubbel, en zet deze naast een fabrieks-dubbel ; Nou? Do i need to say more?

Als je de boel echt niet vertrouwd, kan je evt nog beluchten en 3gr voeding toevoegen.
En anders wat hoger bottelen.  ???

Groetjes,

Hoppie

Caspar

Hoi Hoi!

Gisteren is ie gebotteld met een eind SG van 1012  :)... Dit was ook de planning, dus ik ben dik tevreden! Ik heb deze keer ook de suikeroplossing door het bier vermengd voordat ik ben gaan bottelen, ben benieuwd.

Even wat specs:

Lagering / nagisting: 15 dagen bij 19 oC
Suiker:                     8 gram / liter

Groetjes Cas

Caspar

Zo, ik heb er vandaag maar eens eentje opengetrokken... smaak is echt super! Je proeft de Vienna erg goed en de Kolsch geeft een mooie neutrale smaak.

Ik zal gauw het recept posten in REBIE.

Helaas ben ik door een extreme vorm van tijdgebrek er nu pas aantoe gekomen een bier in te schrijven voor het ONK, ik hoop dat het nog op tijd is... anders volgende keer beter :biersmile:.

Groetjes Cas

Vergelijkbare Topics (7)

41308

Reacties: 14
Gelezen: 2364

12947

Gestart door RobinB

Reacties: 18
Gelezen: 5374

18608

Gestart door Zaphod_B

Reacties: 12
Gelezen: 3868

17879

Reacties: 8
Gelezen: 4381

26927

Reacties: 6
Gelezen: 2181

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.