Wanneer dichtheid meten? En hoe gaat de 2e gisting?

Gestart door svis, 25-08-2012 19:17 u

Vorige topic - Volgende topic

svis

hoi,

ik ben gisteren begonnen brouwen met een pakket van Brewferm, alles gaat goed denk ik het waterslot borrelt vollop.
Nu is mijn vraag mag ik de emmer open maken om te kijken? En kan ik de hydrometer zo in de emmer steken? Of werkt dit totaal niet?

Wat betreft het bottelen kan ik dan het beste de hele emmer in en andere emmer doen? Dan suiker erbij moet ik het geheel dan roeren in de emmer en dan meteen in flesjes doen? Of heb ik het totaal verkeerd?

mvg stephan

KC

Welkom.
Ik zou het deksel dicht laten, als gist zuurstof krijgt gebeuren er andere dingen dan als je het afgesloten laat.
De hydrometer zou ik niet in de emmer gooien, maar een monster eruit halen in een buisje waar je hydrometer in past en niet teruggooien.
Het overhevelen in een bottelemmer is verstandig. Eerst ontsmetten en de gist bij het overhevelen op de bodem van de gistingsemmer laten.
Je kunt water koken en de bottelsuiker erin oplossen. Dit laten afkoelen en dan toevoegen. Of per flesje een schepje suiker erin.

Zolang het waterslot actief is, zou ik geen monster nemen om het SG te bepalen.

svis

Oke alvast bedankt voor je snelle reactie,

als ervoor kies om het bottelsuiker door de emmer heen te mengen (ander vat natuurlijk) moet ik dat roeren en kan ik het dan meteen in flesjes doen
voor de hergisting want dit lijkt me wel nauwkeuriger dan suiker los in de flesjes te doen?

gr stephan

Jacques

Beste Stephan,

Dit zijn eerlijk gezegd basis vragen. Al heel wat keren zijn die hier aan bod gekomen. Om het antwoord op dit soort vragen te vinden zijn er een paar hulpmiddelen. Allereerst kun je op de wiki-site kijken behorende bij dit forum. Verder kent het forum een zoekfunctie. Tenslotte wijs ik op de zogenaamde tags. Vooral de tag beginner kent veel links naar topics met vragen van beginnende brouwers.

Ik raad je aan de cursus blikbrouwen te lezen en het bestand Veel gestelde vragen.

Mocht je na het lezen van de twee bedoelde pagina's toch nog vragen hebben dan ben je van harte uitgenodigd die te stellen. Daar is dit forum voor.

Vergelijkbare Topics (7)

21231

Reacties: 9
Gelezen: 2803

20474

Reacties: 12
Gelezen: 5983

28779

Gestart door Dante

Reacties: 24
Gelezen: 13263

38072

Reacties: 5
Gelezen: 1282

28085

Reacties: 20
Gelezen: 6406

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.