Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Goedkoop bier

Gestart door pitt, 23-08-2012 20:23 u

Vorige topic - Volgende topic

pitt

Hallo iedereen,

Ik zag laatst een item bij keuringsdienst van waarde hoe je zelf bier maakt. En ik wil dat eens proberen maar zo goedkoop mogelijk. Waar kan ik beginnen?

Gerb

Voor het goedkope moet je geen bier gaan brouwen, dan kun je beter een krat Bestbier bij de supermarkt halen.

Als je bedoelt dat je op een zo goedkoop mogelijke manier wilt brouwen, kun je het beste groot mout inkopen, veel ongemoute granen gebruiken, gist uit fles opkweken of korrelgist gebruiken en een licht (weinig alcohol) bier maken, Maximaal 60 minuten koken, weinig bitterheid (hop) en geen aromahop. Probeer eens een witbier zou ik zeggen  ;D

Jacques

Kijk eens op de cursussen op deze site en de wiki behorende bij het forum.

http://www.hobbybrouwen.nl/brouwko2.html
http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/doku.php?id=beginnende_brouwer:blikbrouwen

Met blikken kun je het goedkoopste beginnen.
Als je werkt met mout heb je meer spullen nodig maar als je die eenmaal hebt kun je goedkoper bierbrouwen. En je kunt dan elk bier brouwen.
Met andere woorden bij het brouwen met mout zijn de kosten van de grondstoffen goedkoper.

koffie

Om het makkelijk te houden zou ik als ik jou was een blik leegknijpen. Dat is relatief gezien het goedkoopst: je hoeft namelijk minder materiaal/apparatuur aan te schaffen en je hebt geen stookkosten voor het maisschen en koken.

Maar als je puur om goedkoop bier wilt brouwen kun je inderdaad beter aan de schultenbrau gaan. Als je goed bier voor een goede prijs met een uitstekende prijs/kwaltieit verhouding wil .. lees dan eens het forum goed na en koop jezelf een paar mooie pannen en een goed boek  :brouwen:

hansm

Wil je zo goedkoop mogelijk brouwen, of zo goedkoop mogelijk drinken?

De-Geert

Ik snap best dat je niet enorm wilt investeren om 't eens te proberen.

hansm

Citaat van: hansm op 23-08-2012  20:33 uWil je zo goedkoop mogelijk brouwen, of zo goedkoop mogelijk drinken?

Citaat van: De-Geert op 23-08-2012  20:54 uIk snap best dat je niet enorm wilt investeren om 't eens te proberen.

Ok, sorry voor de misschien wat botte reactie.
Maar ik ken de uitzendig natuurlijk (niet vanavond gezien, maar wel eerder een paar keer) en er wordt gesuggereerd dat zelf brouwen veel goedkoper is dan bier kopen. Mijn ervaring, en die van velen onder ons denk ik, is dat dat niet zo is.

Het was dus meer een reactie op de (overigens heel vermakelijke) uitzending dan op de vraagsteller :biersmile:

pitt

Wat stom van mij ik haal de afleveringen door elkaar en ik vermeld geen bron excuses  :o
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1124773
Deze bedoelde ik dus niet ^^

Het ging om de rekenkamer en ze hebben het erover rond 27:45 zegt hij letterlijk
"zo goedkoop als zelf brouwen zal het wel nooit worden"
http://derekenkamer.kro.nl/seizoenen/rekenkamer-2012-03/afleveringen/09-02-2012
Rond 5:15 doen ze het rekenwerk

BierHenk

Zelf brouwen is goedkoper. Het is maar waar je je op baseert. Ik brouw wat men 'speciaalbieren' noemt. En die gaan bij de slijter al gauw voor 1,50 tot 2,50 over de toonbank.Dat kun je zelf al gauw goedkoper.  Maar een 'pilsie' kun je goedkoper bij de super scoren.

BierHenk

Citaat van: pitt op 23-08-2012  23:03 uWat stom van mij ik haal de afleveringen door elkaar en ik vermeld geen bron excuses  :o
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1124773
Deze bedoelde ik dus niet ^^

Het ging om de rekenkamer en ze hebben het erover rond 27:45 zegt hij letterlijk
http://derekenkamer.kro.nl/seizoenen/rekenkamer-2012-03/afleveringen/09-02-2012
Rond 5:15 doen ze het rekenwerk
Wat een hoop tendensieus en suggestief geouwehoer.
En wat weinig verstand van zaken. 'Zaken' in het algemeen. Natuurlijk brouwt Bavaria voor Jan en Alleman. Maar dat doen ze allemaal. Goed gebruik in de handel. Vraag maar waar de huismerken jam en pindakaas vandaan komen. Lang leve Unilever. Zelfde laken in pak. De mens wil keuze, welnu, ze krijgt keuze. Marktdifferentiatie heet dat.

hansm

Citaat van: pitt op 23-08-2012  23:03 uHet ging om de rekenkamer en ze hebben het erover rond 27:45 zegt hij letterlijk

Hahaha, precies dit fragment had ik in gedachten bij mijn reactie :brouwen:

Maar laat je niet afschrikken door de reacties. Bier brouwen doe je omdat het leuk is. Niet alleen het brouwen is leuk, maar ook het drinken van je eigen bier is leuk en ook het laten drinken van je eigen bier is leuk!

Als je alles meerekent (dus niet alleen je grondstoffen, maar ook de energie (stroom, gas) en  (de afschrijving van) je apparatuur) is zelfgebrouwen bier helemaal niet zo goedkoop. En dan hebben we het al helemaal niet over autokosten,  arbeidsloon,  enzovoort. Een heel groot zwart gat!

Maar daar gaat het allemaal niet om. Het is een geweldige hobby, en dat mag wat kosten.

Welkom op het forum :biersmile:

pitt

Ik zit er over na te denken om deze te kopen:
http://www.Brouwmarkt.nl/Brewferm-pils-200300-liter-p-783.html

300 liter voor 100 euro = 0.33c per liter

Ik neem aan dat ik het niet allemaal tegelijk hoef te doen maar het kan ook in delen toch? Dan is het toch niet zo duur? Ik heb dan alleen nog biergist nodig..

BierHenk

Citaat van: pitt op 23-08-2012  23:32 u.....Ik heb dan alleen nog biergist nodig..
En gij denkt dat gist goedkoop is? Zelfs korrelgist wordt steeds duurder.

hansm

Citaat van: pitt op 23-08-2012  23:32 uIk zit er over na te denken om deze te kopen:
http://www.Brouwmarkt.nl/Brewferm-pils-200300-liter-p-783.html

300 liter voor 100 euro = 0.33c per liter

Ik neem aan dat ik het niet allemaal tegelijk hoef te doen maar het kan ook in delen toch? Dan is het toch niet zo duur? Ik heb dan alleen nog biergist nodig..

En wat dacht je van een brouwinstallatie? Dit zijn alleen de grondstoffen. Je hebt ook nog iets nodig om het bier MEE te maken.
Net zoals bij koken. Je kan wel een zak aardappelen kopen, maar je hebt toch ook een pan nodig, en een fornuis?

Zoek maar eens op Startset Bierbrouwen ;)

pitt

Maar autokosten gas elektriciteit en arbeidsloon opzij gezet. Wordt het ooit rendabel?

Er was toch vroeger ook zoiets als moonshine oftewel zelfgemaakte sterke drank is dat rendabel?

hansm

1) Daar zijn de meningen over verdeeld. Als je alleen de grondstoffen rekent en de rest niet, dan kom je redelijk uit. Als je alles meerekent kom je altijd tekort. Maar als je het plezier wat je ervan hebt beschouwt, win je altijd :D

2) Het (illegaal) produceren van goederen wordt interessanter wanneer de belastingen hoger zijn of het product verboden is. Maar dat is hier niet het geval. Bier is voor een redelijke prijs te verkrijgen.

Herman

Op de fiets je mout ophalen, schroten in een 2e hands koffiemolen, maischen in een 2e hands pan. Vervolgens filteren met een filteremmer o.i.d., vergisten in een emmer, bottelen in beugels. O ja, de gist kweek je op uit een flesje (trappist bijv.). Duurste aanschaf is de hop.

Zo brouwde ik mijn 1e moutbiertje. Was niet duur. Goedkoop kan zeker nog, maar dan moet je wel tijd stoppen in het vergaren van materiaal en grondstoffen.

Vergeleken met mijn eerste brouwsels, kan ik tegenwoordig veel goedkoper brouwen. Moutaankoop per zak = goedkoop. Hop uit eigen tuin en gist uit opkweek. Mout haal ik als ik voor mijn werk toch in de buurt ben of anders tijdens een gildeavond. (ik heb wel een beetje last van verzamelwoede t.a.v. pannen en andere brouwattributen, dat kost natuurlijk ook best wat)

Het gaat mij niet om het goedkoop te houden, al is dit wel een sport op zich. Zoals anderen al aangaven is het de complete hobby die je moet en zult omarmen. Als je dan ook nog de neigingen van een gadgetfreak hebt (bling bling :) ), kan het ook best een prijzige hobby zijn. Maar je krijgt er veel voor terug!

koffie

Citaat van: hansm op 23-08-2012  23:23 uHahaha, precies dit fragment had ik in gedachten bij mijn reactie :brouwen:

Maar laat je niet afschrikken door de reacties. Bier brouwen doe je omdat het leuk is. Niet alleen het brouwen is leuk, maar ook het drinken van je eigen bier is leuk en ook het laten drinken van je eigen bier is leuk!

Als je alles meerekent (dus niet alleen je grondstoffen, maar ook de energie (stroom, gas) en  (de afschrijving van) je apparatuur) is zelfgebrouwen bier helemaal niet zo goedkoop. En dan hebben we het al helemaal niet over autokosten,  arbeidsloon,  enzovoort. Een heel groot zwart gat!

Maar daar gaat het allemaal niet om. Het is een geweldige hobby, en dat mag wat kosten.

Welkom op het forum :biersmile:
Amen!

Niemand zit hier omdat het goedkoop is, dat is bijzaak.
Sommige hier hebben nu eenmaal de kick, de drive van zelfgemaakte dingen eten/drinken.
Wat is lekkerder, een blik erwtensoep van Unox of een pan erwten soep die al 12 uur staat te pruttelen op het fornuis?
a.s. Weekend ga ik zelf pasta maken, en wellicht kaas. Anderen hier draaien hun eigen worst. Waarom? Omdat het kan.

Ik zit nu een lekker biertje te brouwen. Volgens mijn excel programma kost dit brouwsel mij 15 cent per biertje oftewel 45 cent per liter.
Tel daarbij op: 2 avonden een uur in de weer om gist te maken. 2 avonden in de weer om al mijn spullen schoon te maken. Het is net na 12'en en ik ben al sinds 18:30 bezig. Verwachting is dat ik rond 1 uur klaar ben. Deze avond heb ik al 5 liter gas gestookt aan maischen en koken.

Maar als je al deze kosten optelt in je excel sheet en kijkt wat nu echt kost, kom je maar tot 1 conclusie: mijn bier is veel beter dan die van de winkel  :proost:

pitt

Ik heb inderdaad wel een groentetuin. Ik zal een soort van boodschappenlijst kunnen maken wat ik nodig heb.

koffie

Laat dit je overigens niet tegenhouden om gewoon een blik open te trekken die je bij de Brouwmarkt vandaan haalt.
Eens je je eerste eigen biertje op hebt, wil je toch niets anders meer ;)

Ohja .. het scheelt je de volgende ochtend wel in aspirines, die heb je niet meer nodig  :proost:

hobbybob

Beetje scheve vergelijking die in dit topic gemaakt wordt door sommigen.
Ten eerste dien je tijd niet mee te rekenen toch? ( Het heet hier toch Hobbybrouwen ).

Een hobby mag wat kosten dus ik reken GAS-WATER-TIJD nooit mee

Blijven over:

- Extra schoonmaakmiddelen
 - Brouwspullen
 - Ingredienten

Waar, zoals je in dit topic al kunt lezen ook weer op een bepaalde manier mee om kan gaan, marktplaats en rommelmarkten hebben mij al behoorlijk veel spullen opgeleverd voor het brouwen ( pannen - koffiemolen )

Ik zit onder de 0,5 euro per liter (speciaal) bier dat lukt me bij de slijter of supermarkt echt niet.

Vergelijkingingen met goedkope pils uit de supermarkt ( zag Schultenbrau voorbijkomen, die is overigens 1 euro duurder dan de Euroshopper pils per krat ) is volgens mij totaal verkeerd.

koffie

Voor een hobby heb je gelijk, maar als het puur een economische keuze is zul je toch echt je tijd er bij moeten tellen.
Bij wijze van spreken had ik in 7 uur die ik gisteren kwijt was om 30 liter te brouwen ook voor een tientje per uur kunnen poetsen...

Kleine_Schriek

Citaat van: koffie op 24-08-2012  07:33 uVoor een hobby heb je gelijk, maar als het puur een economische keuze is zul je toch echt je tijd er bij moeten tellen.
Bij wijze van spreken had ik in 7 uur die ik gisteren kwijt was om 30 liter te brouwen ook voor een tientje per uur kunnen poetsen...
Jij bent goedkoop, kom je bij mij poetsen?  >:D

Ik heb ook eens zitten rekenen hoeveel ik nu kwijt ben en ik moet zeggen dat de gemiddelde consument goedkoper uit is. Die koopt veel pils en af en toe een speciaalbiertje. Dat is een stuk goedkoper dan ik kwijt ben aan al mijn mout, hop en gist. Maar daar staat wel tegenover dat ik altijd speciaalbier drink (als ik drink wel te verstaan  ;) ) En veel beter bier dan ik kan kopen ha ha (op 1 liefdevol biermerk na ha ha)

dennis

Over zo goedkoop mogelijk brouwen. De meeste kosten zitten bij mij in de apparatuur. Dat zou veel goedkoper kunnen:
 - 'schroten' in een pan met een baseball knuppel of wijnfles
 - 1-staps maisch in koelbox die toch op zolder staat
 - 'filteren' met emmers van het dichtstbijzijnde frietkot
 - koken in je grootste pan (of meerdere pannetjes)
 - laten afkoelen in de lucht
 - geen hopfilter maar gewoon trub laten bezinken en hevelen
 - afgekoeld aan de lucht, daar hoeft geen gist bij ;)

koffie

Dat is inderdaad zeer goedkoop, want de kans is klein dat je na het proeven van het eindresultaat nog verder gaat met de hobby ;)

Citaat van: Kleine_Schriek op 24-08-2012  08:28 uJij bent goedkoop, kom je bij mij poetsen?  >:D
Nee dankje .. ik poets me sowieso al suf door onze hobby  :nut:

Vergelijkbare Topics (7)

27329

Reacties: 11
Gelezen: 6492

19287

Reacties: 2
Gelezen: 2757

38184

Reacties: 4
Gelezen: 2034

21600

Reacties: 4
Gelezen: 4466

9757

Reacties: 9
Gelezen: 3679

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.