Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Tripel Karmeliet met moutextracten

Gestart door keilan, 15-08-2012 12:59 u

Vorige topic - Volgende topic

keilan

beste brouwers,

Ik heb hier op het forum een lekker recept gezien voor een tripel Karmeliet kloon. Nu is het de tweede keer dat ik maar brouw en ik heb geen maischspullen dus zou ik met moutextracten willen werken zouden jullie eens willen zien of ik de juiste omzettingen heb gedaan want ik durf al wel eens wat dingen over het hoofd te zien ;).

Origineel recept

Basis-----------------------------------------------------
Naam recept--------- : karmeliet tripel
Brouwdatum---------- : 8-2-2010
Biertype------------ : C Tripel                   
Aantal liters------- : 25 liter
Gewenst begin SG---- : 1075
Eind SG---------------:1020
Brouwzaalrendement-- : 80 %

Algemeen--------------------------------------------------
Totaal brouwwater--- : 45 liter
Spoelwater---------- : 20 liter
Maischwater--------- : 25 liter
Kooktijd------------ : 75 minuten
Berekende kleur----- : 10.2 EBC (Morey)
Berekende bitterheid : 14 EBU (Tinseth)

Moutstort-------------------------------------------------
54.1% 003974 g Pilsmout 3 EBC                    3    EBC   
0019% 001395 g Tarwemout                         3    EBC   
0019% 001395 g Havervlokken                      4    EBC   
07.9% 000580 g Basterdsuiker (geel)              10   EBC   

Hop en kruidenstort---------------------------------------
Bloemen---00010 g  0012 %az  075 min B Magnum (D)                     
Bloemen---00024 g  0003 %az  020 min B Saaz (CZ)                     
Bloemen---00024 g  0003 %az  010 min B Saaz (CZ)                     
Bloemen---00020 g  0000 %az  005 min B Sinaasappelschillen           
Kruiden---000.5 g  0000 %az  005 min K Kardemomzaad                   

Gist------------------------------------------------------
Gistsoort----------- : karmeliet opkweek             
Gist toegevoegd als- :
Volume-------------- :  2 Ltr
Beluchtingstijd----- :  24 uur
Temperatuur--------- : 20 °C

Maischschema----------------------------------------------
10m/52°C Maischdikte is: 3.4 L/kg
45m/62°C Maischdikte is: 3.4 L/kg
30m/73°C Maischdikte is: 3.4 L/kg
01m/78°C Maischdikte is: 3.4 L/kg

Omzetting naar moutextract 15l

Moutstort-------------------------------------------------
54.1% 003974 g*80%/1.66= 1915,18 Pilsmout 3 EBC                    3    EBC   
0019% 001395 g*82%/1,66=689.10  Tarwemout                         3    EBC   
0019% 001395 g/1.66=840,36 Havervlokken                      4    EBC   
07.9% 000580 g/1.66=349,40 Basterdsuiker (geel)              10   EBC   

Hop en kruidenstort---------------------------------------
Bloemen---00010 g/1.66=6.02g  0012 %az  075 min B Magnum (D)                     
Bloemen---00024 g/1.66=14,46g  0003 %az  020 min B Saaz (CZ)                     
Bloemen---00024 g/1.66=14.46  0003 %az  010 min B Saaz (CZ)                     
Bloemen---00020 g/1.66=12.05  0000 %az  005 min B Sinaasappelschillen           
Kruiden---000.5 g/1.66=0.3  0000 %az  005 min K Kardemomzaad                   

hartelijk dank,
Keilan

Gerb

Ik denk niet dat je met extracten een goede kloon gaat maken, maar het kan best een goed bier worden natuurlijk.

De tarwevlokken kun je niet gebruiken, die hebben enzymen nodig uit mout om afgebroken te worden. De tarwevlokken zijn niet zo te vervangen ben ik bang. Ik zou zo gauw geen vervanging hiervoor weten.

keilan

Dat vreesde ik dus al van die havervlokken. Zou ik ze niet in een hopzak kunnen steken en in het water hangen tot het water kookt en dan uithalen?

BierHenk

Citaat van: keilan op 15-08-2012  13:09 uDat vreesde ik dus al van die havervlokken. Zou ik ze niet in een hopzak kunnen steken en in het water hangen tot het water kookt en dan uithalen?
Dan kook je hooguit wat zetmeel uit de vlokken. En dat vergist dus niet. Je hebt zoals Gerb opmerkte enzymen nodig om zetmeel om te zetten in suikers.
Dat doe je door te maischen, maar bij moutextracten is hier geen sprake van.

Je zou een havermoutstroop kunnen gebruiken.

keilan

En zou het zonder ook nog smaken of gaat het dan de waterachtige kant uitgaan of kan ik het door iets vervangen? Ik zou zo graag een lekkere iets zoetere tripel hebben :(

Gerb

Je kunt de hoeveelheid tarwevlokken vervangen door moutextract. Met moutextract smaakt het bier altijd wat zoetig, vanwege de minder goed vergistbaarheid  van het wort.

Jacques

Brouwland verkoopt ook moutextract tarwe. Dat zou uit 50% tarwemout gemaakt zijn heb ik begrepen. Ter vervangen van tarwevlokken zou je dat product kunnen gebruiken.

BierHenk

Citaat van: Jacques op 15-08-2012  20:42 uBrouwland verkoopt ook moutextract tarwe. Dat zou uit 50% tarwemout gemaakt zijn heb ik begrepen. Ter vervangen van tarwevlokken zou je dat product kunnen gebruiken.
Ehhh. eerder in het topic ging het dacht ik over havervlokken. En die zijn lastig te vervangen.

Jacques

In het recept zitten havervlokken maar ook tarwemout...

keilan

Het ging inderdaad over havervlokken. Ik ga mijn recept in 2 delen 1 deel ga ik met havermoutstroop doen en het andere ga ik de hoeveelheid havervlokken vervangen door tarwemoutextract. En zal dan binnen een goeie 2 maand mijn bevindingen posten, hopelijk weten we dan meer ;)

BierHenk

Citaat van: keilan op 15-08-2012  22:48 uHet ging inderdaad over havervlokken. Ik ga mijn recept in 2 delen 1 deel ga ik met havermoutstroop doen en het andere ga ik de hoeveelheid havervlokken vervangen door tarwemoutextract. En zal dan binnen een goeie 2 maand mijn bevindingen posten, hopelijk weten we dan meer  ;)
Succes :brouwen:

Gerb

Bij de Karmeliet is de gist niet zo heel sterk aanwezig, maar drukt zeker wel een stempel op het bier. Hiermee ga je zeker een lekker bier maken. Kun je het uiteindelijke recept nog posten?

Andre4096

Hi Keilan,

Ik heb jouw recept gebruikt voor mijn tweede Karmeliet kloonbrouwsel (dank).
De derde Karmeliet kloon staat nu op fles.

Wat mij opviel aan mijn tweede kloonpoging was dat deze (na de lagering) al die unieke Karmeliet geur & smaak had.
Dit miste ik een beetje bij mijn derde poging (zojuist geproefd na drie weken lageren).

Het grootste verschil tussen de tweede en derde brouwsels was dat ik de tweede brouw te weinig gist gaf (1 flesje Karmeliet opkweken) en dat ik bij de derde brouwsel het opgekweekte gist (in de fles) daarna in een liter wort heb verder laten groeien voor een halve week. Beide brouwsels hadden een eind volume van 7 liter.

Ik wil aanstaande weekend een vierde kloonpoging doen.

Groetjes,
Andre

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.