Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Eastwood Tripel II

Gestart door davadox, 12-08-2012 12:56 u

Vorige topic - Volgende topic

davadox

Omdat mijn gistkast al lange tijd in gebruik is en mijn dorst alleen maar erger word is mijn voorraad schrikbarend geslonken en wil ik over 2 weken gaan brouwen (als mijn baas het goed vind) en met de slurry die ik overhoud 2 weken naderhand een blond of een dubbel gaan brouwen.
Als de gist het toelaat nu een tripel,2 weken naderhand een dubbel en 2 weken naderhand een blond.
Heb ik daar ook gelijk eens mee geexperiementeerd om een slurry te hergebruiken.

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptEastwood Tripel II
Kenmerk#9
Brouwdatum26-8-2012
BiertypeTripel
Aantal liters20
Gewenst begin SG1069 (7,5 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement75,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater31,2 liter
Maischdikte3,5 l/kg
Maischwater21,0 liter
Spoelwater10,2 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur13 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid38 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC69,7 %4371 gr3 EBC
Havervlokken5,6 %350 gr4 EBC
Tarwemout11,3 %708 gr3 EBC
Kristalsuiker4,3 %272 gr0 EBC
Munchenermout 15 EBC9,1 %570 gr17 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Challenger7,8 %30 grFWH25 EBU
East Kent Golding4,5 %20 gr60 minuten10 EBU
East Kent Golding4,5 %10 gr15 minuten2 EBU

Kruiden
Naam kruidMassaKooktijd
Koriander (gemalen korrels)4 gr10 Min.

Gist
OmschrijvingWaarde
Gistsoort3522 Belgian Ardennes
Gist toegevoegd alsGiststarter
Volume starter1700 ml
Beluchtingstijd48 uur
Temperatuur giststarter20°C
GistvoedingWyeast
Hoeveelheid2 gram
OpmerkingenGistslurry van dit brouwsel weer gebruiken voor een blond bier die ik wil gaan brouwen 2 weken na dit brouwsel.

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
163°C40 minuten3,5 l/kg
272°C20 minuten3,5 l/kg
378°C1 minuten3,5 l/kg

MM

Hopstort ziet er lekker uit. Ik zou meer kristalsuiker toevoegen, tot ongeveer 10%. Daarnaast zou ik kiezen tussen tarwemout, havervlokken en munchenermout.

davadox

Verklaar u nader over de moutsoorten aub?

MM

Citaat van: davadox op 12-08-2012  14:17 uVerklaar u nader over de moutsoorten aub?

Ik vind de moutstort te complex voor een tripel. Ik ben bang dat de moutsmaak te ondefinieerbaar wordt met zoveel mouten. Ik ben van mening dat een tripel het vooral moet hebben de pilsmout. Daarom zou ik kiezen tussen Münchenermout, Tarwemout of havervlokken. Als je kiest zal je één van de drie zal je meer van de ene mout proeven, dan als je ze alledrie gebruikt. Dus persoonlijk zou ik de keuze maken uit één van de vorige drie. Ik zou het storten tussen 10% en 15% en de rest aanvullen met pilsmout.

davadox

De moutstort heb ik eigenlijk 1 op 1 overgenomen van mijn Tripel Karmeliet kloon waar ik hele goeie recensies over gehad heb.
Daar zat wel 10% suiker in dus dat zou ik nog kunnen verhogen maar dat had ik nu niet gedaan omdat het alcoholpercentage wat minder is.
Daarin zat niet de Munchenermout dus die zou ik kunnen verwijderen maar omdat ik die bij veel/meerdere tripels tegenkwam had ik hem toegevoegd.

goom

Citaat van: davadox op 12-08-2012  19:08 uDe moutstort heb ik eigenlijk 1 op 1 overgenomen van mijn Tripel Karmeliet kloon waar ik hele goeie recensies over gehad heb.
Daar zat wel 10% suiker in dus dat zou ik nog kunnen verhogen maar dat had ik nu niet gedaan omdat het alcoholpercentage wat minder is.
Daarin zat niet de Munchenermout dus die zou ik kunnen verwijderen maar omdat ik die bij veel/meerdere tripels tegenkwam had ik hem toegevoegd.
Ik had al een vermoeden dat je de karmeliet strot aangehouden had.
Ik zou hem zo houden dan krijg je zeker een bijzondere tripel.

MM

Citaat van: davadox op 12-08-2012  19:08 uDe moutstort heb ik eigenlijk 1 op 1 overgenomen van mijn Tripel Karmeliet kloon waar ik hele goeie recensies over gehad heb.

Als die Karmeliet kloon lekker was, zou ik de stort niet aanpassen.

davadox

Zo het brouwdagje zit er alweer op.
In principe ging het weer voorspoedig alleen nu houd ik maar 19  (20) liter over met een SG van 1061 (1069).
Nu heb ik dit in BrouwVisie ingevoerd in het tabblad koken en dan geeft hij in de rechterkolom aan 2203 ml uitkoken en daarin 463 gram suiker in oplossen. (Zeg ik dit goed ?)
Maar als ik 1 liter te kort kom waarom moet ik dan 2,2 liter toevoegen?

Oscar

Citaat van: davadox op 26-08-2012  14:34 uZo het brouwdagje zit er alweer op.
In principe ging het weer voorspoedig alleen nu houd ik maar 19 (20) liter over met een sg van 1061 (1069).

Een lager rendement gehaald dus. Geen probleem toch ? als het SG echt belangrijk voor je is, kun je suiker toevoegen ter correctie

Citaat van: davadox op 26-08-2012  14:34 uNu heb ik dit in BrouwVisie ingevoerd in het tabblad koken en dan geeft hij in de rechterkolom aan 2203 ml uitkoken en daarin 463 gram suiker in oplossen. (Zeg ik dit goed ?)

Nee dat zeg je niet goed! Het is of 2,2 liter indampen of 463 gram suiker toevoegen... :)

segtom

He moet of 2.2 l uitkoken nog of die suiker toevoegen om je SG te bereiken.

davadox

Dus 2,2 liter indampen zodat ik aan een SG van 1069 kom.
Das duidelijk.

Vergelijkbare Topics (7)

45040

Reacties: 9
Gelezen: 960

28484

Gestart door NiekBBQ

Reacties: 13
Gelezen: 5042

13080

Gestart door Brouwerken

Reacties: 22
Gelezen: 6612

34893

Reacties: 8
Gelezen: 2054

18051

Gestart door orangeloo

Reacties: 13
Gelezen: 4645

39544

Reacties: 43
Gelezen: 5794

23775

Reacties: 9
Gelezen: 3560

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.