Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Spontane gisting ook verkrijgbaar in Noorwegen?

Gestart door mrcus, 17-07-2012 12:47 u

Vorige topic - Volgende topic

mrcus

Hallo,

Ik ben zelf nogal fan van het zure bier (niet die bieren die ongewenst zuur zijn, maar juist de gewenste zure biertiepen) maar helaas woon ik niet in de regio van Brussel of Twente (c) Oscar.
Vandaar mijn vraag zou een spontane vergisting ook kunnen werken in Ålesund, Noorwegen?
Verder denk ik dat ik over het recept niet heel erg moeilijk ga doen, daar zijn meer dan genoeg voorbeelden van te vinden in dit forum.
Wat zou een goede maand kunnen zijn om in Noorwegen het wort buiten te zetten?

Alvast dank voor de inspiratie en antwoorden.

Erick

Lijkt het je niet veel makkelijker om gewoon zo'n gist te bestellen?
Bijvoorbeeld: van Wyeast: YEAST STRAIN: 5112  |  Brettanomyces bruxellensis™
http://www.wyeastlab.com/hb_yeaststrain_detail.cfm?ID=146
Dan weet je zeker dat je het juiste gistje in je bier hebt zitten...

mrcus

Citaat van: Erick op 17-07-2012  12:57 uLijkt het je niet veel makkelijker om gewoon zo'n gist te bestellen?
http://www.wyeastlab.com/hb_yeaststrain_detail.cfm?ID=146
Dan weet je zeker dat je het juiste gistje in je bier hebt zitten...

Ja die gisten hebben we hier ook wel, ik kan gewoon aan alle Wyeast en white labs gisten komen, maar daar zit juist ook de crux.
Ik vind eigenlijk dat bij het maken van een lambiek men eigenlijk niet ontkomt aan het buiten zetten van het wort, anders kan men toch ook niet echt spreken van spontane vergisting.
Vandaar dat ik mij afvraag of er ook zoiets is als een Brettanomyces ijsbericus noorwegicus?

Ik bedoel als er een Twentse brett is waarom dan niet in Noorwegen?
Ik vraag mij alleen af of ik niet te noordelijk woon.

seed7

Citaat van: mrcus op 17-07-2012  12:47 uWat zou een goede maand kunnen zijn om in Noorwegen het wort buiten te zetten?

... als het fruit aan de struiken en bomen rijpt (maar het niet direct na een paar dagen fikse regenbuien).

s7.

mrcus

Citaat van: seed7 op 17-07-2012  13:09 u... als het fruit aan de struiken en bomen rijpt (maar het niet direct na een paar dagen fikse regenbuien).

s7.

Is dat zo? Ik heb begrepen dat Oscar het juist altijd in de winter maanden buiten zet, omdat hij niet teveel insecten in zijn bier willen, en daarmee juist weer kans maakt op hele andere infecties.

Tja ik heb ook de wijsheid niet in pacht.

hobbybob

Klopt van die insecten inderdaad

Je kunt het gemakkelijk testen met een beetje.

In de zomer start de vergisting trouwens ook wel ( heb er regelmatig last van met weken mijn particles voor het karpervissen ;D)

De-Geert

Spontane gisting kan echt ook wel buiten de regio Brussel. In de VS zijn er ook vele brouwerijen die het doen Ook bij jou zal het vast wel werken.
Overigens zijn er een hoop meer organismes in Lambiek behalve Brettanomyces en Saccharomyces.

Oscar

Lambiek maken met spontane gisting kan overal ter wereld !!!

Citaat van: Erick op 17-07-2012  12:57 uLijkt het je niet veel makkelijker om gewoon zo'n gist te bestellen?

Dat is natuurlijk niet echt, en weer de veilige weg kiezen. Dan wordt het een surrogaat lambiek... ;D ;D

RobinB

Jacques

Omdat het in Noorwegen heel koud kan zijn in de wintermaanden zullen er dan weinig actieve micro-organismen zijn. Daarom raad ik je aan om on oktober/begin november een experiment te wagen. Als het niet aanslaat kun je altijd nog een lambic blend toevoegen.

mrcus

Bedankt heren voor de informatie.

Ik ga dan het een en ander (heel) langzaam voorbereiden om dit dan eind september proberen te gaan brouwen.

Ik zat nog wel met een vraag over het houten vat, ik kan aan een nieuw gemaakt (eiken) houten vat komen hier in Noorwegen, is dit wenselijk? Of is het meer aan te raden om een gebruikt wijn vat ergens vandaan te plukken?

Nogmaals dank!

mrcus

Citaat van: Oscar op 17-07-2012  18:10 uLambiek maken met spontane gisting kan overal ter wereld !!!

Dat is natuurlijk niet echt, en weer de veilige weg kiezen. Dan wordt het een surrogaat lambiek... ;D ;D

Helemaal mee eens, lambiek zonder spontane gisting kan toch nooit de noemer lambiek krijgen? Alcoholvrij bier is toch ook geen bier  ;D

Oscar

Citaat van: mrcus op 18-07-2012  00:21 uik kan aan een nieuw gemaakt (eiken) houten vat komen hier in Noorwegen, is dit wenselijk?

Jazeker! Gewoon doen, en dan daar jaarlijks je lambiek in maken... :duimop:

Addopaddo

Wat je ook kan doen is een kleine hoeveelheid buiten zetten en dat opkweken. Kijk op http://www.themadfermentationist.com/. Hij doet in allerlei zure bieren en gooit er de gekste dingen in. Hij heeft ook 3 bakjes buiten gezet en vermeerderd alvorens het in het wort te gooien. Loop je ook minder risico. Werkt het niet, dan probeer je het gewoon later nog een keer zonder dat je hele brouwsel bedorven is.

Groet,
Addo

RobinB

Citaat van: mrcus op 18-07-2012  00:21 uIk zat nog wel met een vraag over het houten vat, ik kan aan een nieuw gemaakt (eiken) houten vat komen hier in Noorwegen, is dit wenselijk? Of is het meer aan te raden om een gebruikt wijn vat ergens vandaan te plukken?

Ik zou dat vat eerst een paar keer "spoelen" met water. Dus volzetten, poosje laten staan "trekken" leeggooien en nog een keer, dit totdat de sterkste houtsmaak verdwenen is. Je wilt ook niet na 2-3 jaar erachter komen dat de eerste bieren vloeibaar hout (tannineus) zijn... ;)

toon van den broek

Hallo,

Het is inderdaad goed om het nieuwe vat een tijdje te vullen met water of met ander bier.
Maar dan nog zal je lambiek een heel erge houtsmaak krijgen. Beste is een gebruikt vat of kastanjehoutenvat.
Laatste geeft weinig smaak af. Lambiek hoort eigenlijk geen houtsmaak te hebben.
'n Beetje vind ik persoonlijk wel lekker.

Wat betreft de (oude) discussie over wel/niet gebruiken van een eerste aanzet in je vat dmv van een Wyeast-pack of een starter/depot van een Belgische lambiek.
Je kunt het allebei doen, maar de kans dat je bier 'Belgisch' gaat smaken is natuurlijk groter als je wat van een smackpack of een depot toevoegt...
Beter is nog het allebei te doen.
Dan kan je zien en proeven of er verschillen zijn.

Groetjes, Toon

seed7

Wandelend over een weggetje/fietspad in ons dorp waar men druiven als openbaar groen heeft aangeplant, dacht ik bij het zien van de kleine druiventrossen, waarom te zijnertijd niet zo'n trosje in een vat hangen om het proces op gang te brengen? Een paar rijpe pruimen van een "bio-kweker" lijkt me ook te wel te werken.

s7.

Vergelijkbare Topics (7)

45394

Reacties: 7
Gelezen: 468

39296

Reacties: 77
Gelezen: 13325

13891

Reacties: 73
Gelezen: 23980

5274

Reacties: 20
Gelezen: 5242

20763

Reacties: 1
Gelezen: 1596

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.