Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Challenging IPA

Gestart door LRFokken, 07-07-2012 21:09 u

Vorige topic - Volgende topic

LRFokken

Zo, de weizen is nog niet klaar (staat nog lekker te gisten, helaas niet bij mij, dus ik hoop dat mijn zwager daar alles onder controle heeft), of ik ben al weer met wat recepten aan het klooien. Voor de volgende keer een IPA. Omdat ik nog heel wat Challenger in de diepvries heb liggen, wordt het een Challenger only IPA. Als ik de komende tijd nog wat meer van dergelijke 1 hop IPA's maak, leer ik direct de hopsmaken te onderscheiden. Maar eerst maar eens het volgende recept. Zoals gewoonlijk zijn alle op- en aanmerkingen welkom. Ik voel me nog steeds heel erg een beginner, maar vind toch dat ik grote stappen moet zetten en dus zelf maar met wat recepten aan de gang moet.

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptChallenging IPA
Kenmerk
Brouwdatum6-7-2012
BiertypeIndia Pale Ale
Aantal liters20
Gewenst begin SG1060 (6,5 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement60,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater32,2 liter
Maischdikte2,8 l/kg
Maischwater19,0 liter
Spoelwater13,2 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur17 EBC (Dan A. Morey)
Berekende bitterheid53 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC80,0 %5378 gr3 EBC
Ambermout 50 EBC5,0 %336 gr49 EBC
Munchenermout 15 EBC15,0 %1008 gr16 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Challenger6,4 %30 gr90 minuten24 EBU
Challenger6,4 %30 gr30 minuten17 EBU
Challenger6,4 %30 gr15 minuten11 EBU
Challenger6,4 %20 gr0 minuten0 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortSafale US-05
Gist toegevoegd als

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
165°C60 minuten2,8 l/kg
278°C1 minuten2,8 l/kg

RobinB

Ziet er goed uit, mogelijk een paar graden warmer maischen voor meer body?

LRFokken

Citaat van: RobinB op 07-07-2012  22:12 uZiet er goed uit, mogelijk een paar graden warmer maischen voor meer body?

Verlies je dan niet de typische iets droge smaak van een IPA?

Sjaak_Deventer

Prima recept lijkt me. Mis alleen de Pale mout in de Indian Pale Ale... Is ie op? :weetniet:

LRFokken

Citaat van: Sjaak_Deventer op 07-07-2012  22:24 uPrima recept lijkt me. Mis alleen de Pale mout in de Indian Pale Ale... Is ie op? :weetniet:

We maken er gewoon een NLIPA van ;-). Net als de Challenger wil ik ook even van de kleine restjes mout af die ik hier heb liggen. Waaronder nog zo'n 5kg pilsmout. Wat zou het verschil zijn tussen de pale ale en de pilsmout?

RobinB

Pale is iets donkerder en moutiger.
Ik dacht dat je daarom bewust deze hoeveelheid munchener had toegevoegd?
Zal redelijk in de buurt komen... ;)

LRFokken

Citaat van: RobinB op 07-07-2012  22:41 uPale is iets donkerder en moutiger.
Ik dacht dat je daarom bewust deze hoeveelheid munchener had toegevoegd?
Zal redelijk in de buurt komen... ;)

Om het iets moutiger te krijgen heb ik inderdaad de munchener toegevoegd. En om een beetje een leuke kleur te krijgen heb ik er 15% ipv 10% van gemaakt.

Gerb

Ik neem aan dat je geen andere gisten in huis hebt? Bij dit bier zou ook prima een Engelse gist passen.

RobinB

In korrel zou dat dan de S04 kunnen zijn, evtueel Windsor of Coopers, al gisten die minder ver uit. Nottingham is ook een optie, maar volgens mij neutraler.

Gerb

Ik dacht in eerste instantie alleen aan S-04 vanwege de betere uitvergisting. De Nottingham doet dat echter ook en uit ervaring weet ik dat die prima in een IPA past.

LRFokken

Citaat van: Gerb op 09-07-2012  10:00 uIk dacht in eerste instantie alleen aan S-04 vanwege de betere uitvergisting. De Nottingham doet dat echter ook en uit ervaring weet ik dat die prima in een IPA past.

Heb in eerste instantie de US-05 gekozen omdat ik die vaker voorbij zie komen bij IPA's. Heb mezelf gebonden aan korrels, voor nu, maar werp zeker nog even een blik op jullie suggesties.

RobinB

De US05 is de korrelklasieker voor een AIPA inderdaad. :)

Nu je een Engelse IPA maakt, past een Engelse gist mooi.

Vergelijkbare Topics (7)

24350

Reacties: 8
Gelezen: 4543

4846

Reacties: 126
Gelezen: 45860

42750

Reacties: 2
Gelezen: 747

34699

Gestart door pholte20

Reacties: 6
Gelezen: 1589

27488

Reacties: 11
Gelezen: 5801

15043

Gestart door Herman

Reacties: 31
Gelezen: 10080

44933

Gestart door Goldin

Reacties: 18
Gelezen: 1708

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.