Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

De Bittere Oogster

Gestart door BBA, 29-06-2012 14:16 u

Vorige topic - Volgende topic

BBA

Zoals onlangs aangegeven is het weer tijd om te gaan brouwen. Ik wil een bier maken dat snel klaar is en lekker voor de zomerdagen ( 8) ) die er ongetwijfeld aan zitten te komen, de keuze is gevallen op een Bitter. Dit naar aanleiding van de Bitter&Twisted die ik een jaar geleden een aantal keer dronk bij de Vlaamsche Reus. Ik noem het 'de Oogster'. Hierbij een opzet voor het recept:

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk8
Naam receptde Oogster
Brouwdatum8-7-2012
BiertypeBitter
Volume15,0 liter
Gewenst begin SG1.045 g/l
Berekende kleur18 EBC (Morey)
Berekende bitterheid38 IBU (Tinseth)

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Brouwzaalrendement70%
Totaal brouwwater25,5 liter
Beslagdikte3,05 l/kg
Maischwater10,0 liter
Spoelwater15,5 liter
Kooktijd75 min.

Vergistbare ingrediënten
Ingrediëntkleur (EBC)% in stortgewicht (kg)
Palemout8852,785
Havervlokken4100,328
CaraMünich (Cara 120)12350,164

Maischschema
OmschrijvingTemperatuur (gr. C)Stap tijd (min)Rust tijd (min)Beslagdikte (l/kg)
Temperature Step 1680603,05
Uitmaischen78553,05

Hop en kruiden
Ingrediënt% alfazuurTypeKooktijd (min)Gewicht (g)Bitterheidsbijdrage (IBU)
East Kent Golding5,8Hopbellen601010
Challenger6,1Hopbellen601010
East Kent Golding5,8Hopbellen30108
Challenger6,1Hopbellen30108
Fuggle4,1Pellets5153
Fuggle4,1PelletsDry7,50
East Kent Golding5,8HopbellenDry7,50

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortWyeast 1968 London ESB Ale
GistvormVloeibaar
Volume starter (l)2
Beluchtingstijd (uur)
Temperatuur starter (gr. C)

De Engelse varianten van de mout die ik veel voorbij zag komen heb ik niet. Ik denk dat dit ook wel moet kunnen.

Wat denken jullie van de hop? Blijf ik lastig vinden om in te schatten. Misschien is het wat veel van het goede? Koudhoppen laat ik in ieder geval even afhangen van hoe het bier na de hoofdgisting ruikt/smaakt.

De gist is nog even afwachten. Het was een activator, maar de MFG datum was ergens in april 2011. Ik heb hem gesmackt, maar dat deed niet zoveel, dus na een paar dagen maar in 1.5L starterwort gedaan. Hij begint nu, na bijna 2 dagen pas actief te worden. Misschien had ik het beter getrapt kunnen doen. Hoe dan ook, als hij doorzet gebruik ik deze gist, anders denk ik de S-04 (of zou US-05 beter zijn?).

Tot slot de haver. Ik kwam dit niet veel tegen, maar wel bij een aantal recepten gebaseerd op Bitter & Twisted. In ieder geval wil ik de vlokken eerst 5 min. koken en dan terugbrengen naar 40 graden door de rest van het maischwater erbij te doen. Daarbij doe ik dan een schep pilsmout. Vervolgens verwarm ik dit rustig tot 68 graden en dan gaat de rest van de stort erbij. Goede werkwijze?

Opmerkingen nav het recept zijn van harte welkom![/tabular type=4][/tabular type=4][/tabular type=4][/tabular type=4][/tabular type=4][/tabular type=4]

MO

S04 en S33 zijn geschikt voor dit bier. S33 is een super snelle gist. Als het een beetje meezit kun je in 1,5 week afvullen.

BBA

S33 heb ik ook nog liggen maar had ik nog niet aan gedacht. Weet ook niet precies waarom  ^-^ . Maar de giststarter gaat nu steeds harder. Mijn voorkeur gaat toch naar de Wyeast, dus als dat goed afloopt gebruik ik die. Anders wordt het dus de S04 of S33.

RobinB

Bij zo'n licht (qua alcohol) bier zou ik er wat meer caramout in doen. Mag wel 10-15% of zo. :)

dennis

Voor mijn gevoel zou een beetje choco ook wel passen bij dit bier?

EBC

Volgens Engelse traditie levert Fuggle de bitterheid en Goldings het aroma. Daar heb je de hoppen net verkeerd om genomen. Maar ja, dat is natuurlijk een eigen keuze.

Die haver zou ik er niet in doen, je wilt denk ik vooral wat 'bruine' volheid creeeren, en haver werkt daar niet aan mee.
Neem een paar procentjes biscuit of melanoidiin mee. Of wat Cara 40..60.
Het SG zou ik lager nemen...max 1040.

Snel klaar? Dan misschien maar niet koudhoppen?

De-Geert

De vraag is denk ik hoe dicht je bij de Bitter & Twisted wilt komen. Die is heel licht van kleur en heeft (dus) geen choco, melanoiden waarschijnlijk geen of heel weinig lichte caramout. Mijn versies waren steeds met ~5% pale crystal (~60 EBC) maar ook steeds te donker en te karamellig.
Bitter & Twisted bevat wel haver en ook tarwe. De hoppen zijn Challenger, Hersbruecker en Styrian Goldings.
Maar als je "gewoon" een bitter wilt maken komt het wel goed.
Je kan je koudhop ook op 0 minuten doen, dat geeft een mooi aroma en zorgt inderdaad dat je bier sneller klaar is.

BBA

Bedankt voor de tips tot dusver!

Ik hoef niet per se een Bitter and Twisted kloon te hebben, dus wat dat betreft heb ik vrijheid. Ik denk dus dat ik er voor ga om er toch een paar procentjes melanoidin mout bij te doen, die heb ik liggen. Benieuwd wat dat wordt.
Qua hoppen vind ik de nul-minuten gift wel als een goed idee klinken, dus dat ga ik denk ik ook doen. En om de traditie er in te houden zal ik de Fuggle en de Goldings omdraaien. Aangezien Hersbruecker en Styrian Goldings op dit moment niet in de vriezer liggen gaan die er bij dit recept (nog) niet in.
Haver ga ik nog even over denken.

Morgen zal ik het recept even aanpassen in het eerste bericht.

BBA

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk8
Naam receptde Oogster
Brouwdatum8-7-2012
BiertypeBitter
Volume15,0 liter
Gewenst begin SG1.045 g/l
Berekende kleur21 EBC (Morey)
Berekende bitterheid37 IBU (Tinseth)

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Brouwzaalrendement70%
Totaal brouwwater25,6 liter
Beslagdikte3,01 l/kg
Maischwater10,0 liter
Spoelwater15,6 liter
Kooktijd75 min.

Vergistbare ingrediënten
Ingrediëntkleur (EBC)% in stortgewicht (kg)
Palemout8752,49
CaraVienne (Cara 50)66100,332
Havervlokken4100,332
Melanoidin mout6550,166

Maischschema
OmschrijvingTemperatuur (gr. C)Stap tijd (min)Rust tijd (min)Beslagdikte (l/kg)
Temperature Step 1680603,01
78553,01

Hop en kruiden
Ingrediënt% alfazuurTypeKooktijd (min)Gewicht (g)Bitterheidsbijdrage (IBU)
Fuggle4,1Hopbellen60118
Challenger6,1Hopbellen601111
Fuggle4,1Hopbellen30116
Challenger6,1Hopbellen30119
East Kent Golding5,8Pellets5154
East Kent Golding5,8Pellets07,50
Fuggle4,1Hopbellen07,50

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortWyeast 1968 London ESB Ale
GistvormVloeibaar
Volume starter (l)2
Beluchtingstijd (uur)
Temperatuur starter (gr. C)

Dit is het nu geworden. Ik denk dat ik de haver er toch in hou, omdat ik gelezen heb dat het een wat zachter bier kan geven. Misschien is het niet veel, maar je moet het van de subtiele dingetjes hebben natuurlijk  ^-^

Zou het in het kader van de hop beter zijn om de volledige bitterheid uit Fuggle en het volledige aroma uit EKGolding te halen of gaat dit zo ook wel wat worden denken jullie? Hij mag van mij in ieder geval best een behoorlijke bitterheid en hoparoma hebben.

Het start SG ga ik waarschijnlijk nog wel wat naar beneden bijstellen, misschien inderdaad wel naar 1040 zoals EBC voorstelde.

Om de kleur niet te donker te laten worden heb ik cara50 in plaats van cara120 gepakt nu, en vermijd ik toch de chocomout die Dennis voorstelde.

[/tabular type=4][/tabular type=4][/tabular type=4][/tabular type=4][/tabular type=4][/tabular type=4]

MO

Lijkt me een prima bier zo. Complexe hoppen, een hele aparte gist die veel smaak genereert en haver ook nog. Dit wordt zeker geen saai bier.

De-Geert

Ik vond dit een lekker bier, al had het wat meer hoparoma mogen hebben voor een Bitter. De kleur was wel veel donkerder dan de 21 die ik hier zie, eerder 50-60 EBC. Ik zit ff te kijken voor inspiratie voor de Twisted Bitter die ik morgen ga brouwen.

dennis

Citaat van: De-Geert op 18-08-2012  12:55 uIk vond dit een lekker bier, al had het wat meer hoparoma mogen hebben voor een Bitter. De kleur was wel veel donkerder dan de 21 die ik hier zie, eerder 50-60 EBC. Ik zit ff te kijken voor inspiratie voor de Twisted Bitter die ik morgen ga brouwen.

Ja, was een lekker bier. Achteraf denk ik dat hij wel iets 'cleaner' had gemogen. Ik weet niet of dat de goede benaming is, misschien kan dat ook bewerkstelligd worden door wat meer in te zetten op hoparoma.

Vergelijkbare Topics (7)

9602

Reacties: 126
Gelezen: 35591

22104

Gestart door Werner

Reacties: 14
Gelezen: 3950

32751

Gestart door hans_nwk

Reacties: 3
Gelezen: 1407

43355

Reacties: 5
Gelezen: 830

18822

Reacties: 89
Gelezen: 27983

29458

Reacties: 10
Gelezen: 3515

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.