Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Citra IPA

Gestart door segtom, 09-06-2012 20:43 u

Vorige topic - Volgende topic

segtom

Dan zal ik het zo doen. Ik heb het idee ook maar uit een boek gehaald. Bedankt voor de info Adrie.

De-Geert

Ik ben juist overgegaan naar "heet weken". Dus na vlam uit voeg ik hop toe en wacht ik 20 minuten tot ik ga koelen (in geval van dompelkoeler). Voor mijn gevoel geeft dat meer effect dan meteen koelen.

segtom

Dat wordt dus 10 l brouwen en dan opsplitsen in 2 X 5 l en ze beide proberen.

segtom

Wegens uitverkocht bij Van der Kooy van de gist hebben ze de London Ale 3 meegegeven om te gebruiken. Volgend weekend wordt hij waarschijnlijk gebrouwen.

segtom

Het bier is ondertussen gebrouwen en was na 4 dagen al over de hoofdvergisting heen. Overgeheveld in mandflessen. Het sg tijdens het hevelen was 1016 (begin SG 1067) vergistingsgraad is 76% volgens BrouwVisie.  Ik wals elke dag even met het vat om de gist weer in beweging te brengen maar na 3-4 u staan de watersloten weer compleet stil. Is het normaal da deze gist zo snel uitgegist is? Ik zal de mandflessen nog zeker een weekje laten staan voor ik begin met lageren en koudhoppen. De geuren zijn wel fantastisch, die Citra ruikt echt zalig.

segtom

Ondertussen al 8 dagen aan het koudhoppen en lageren op 7°C. Mooi heldere kleur al. Geur is fantastisch. In smaak komt de Citra al een beetje naar voren , niet zo uitgesproken als bij de duvel tripel hop. Ik denk dat ik zaterdag wel kan gaan bottelen ( 11 dagen koudhoppen en lageren) eind SG is 1014 momenteel. Denk niet dat het nog zal zakken. Hoeveel bottelsuiker gebruiken bij een IPA?

RGeraads

Citaat van: segtom op 11-07-2012  13:52 uHoeveel bottelsuiker gebruiken bij een IPA?

Voor mijn IPA's gebruik ik altijd 6 gram per liter bottelsuiker bij flesjes en 3 gram per liter op een 5 liter fustje.

segtom

Ah ok. Dan ga ik voor de 6 g/l, bedankt.

De-Geert

Citaat van: segtom op 11-07-2012  13:52 uOndertussen al 8 dagen aan het koudhoppen en lageren op 7°C... eind SG is 1014 momenteel. Denk niet dat het nog zal zakken.
Dat denk ik ook niet, bij 7°C.

segtom

Ja tis da en 1014 is een mooi eindgetal voor de london ale 3 dacht ik zo. De gisting lag toch compleet stil toen ik ging lageren.

De-Geert

Zal ook wel goed zitten, je hebt bija 80% schijnbare vergisingsgraad. Dat is redelijk "normaal".

segtom

Alles zit in flesjes 53 in totaal waarvan er 3 naar het OBBK gaan.

segtom

Nog 52 flesjes die overblijven, ik kom in de garage daarnet en het rook verdacht veel naar Citra en ja hoor er lag een plas bier onder de bak. Er is een flesje gesprongen. Heb de rest nu maar in de kelder gezet zodat ze toch zeker niet zouden springen. Ik denk dat het een slecht flesje was (een groene van vedett). Of zou er iets anders zijn?

pieterwannes

Citaat van: segtom op 31-07-2012  10:47 uNog 52 flesjes die overblijven, ik kom in de garage daarnet en het rook verdacht veel naar Citra en ja hoor er lag een plas bier onder de bak. Er is een flesje gesprongen. Heb de rest nu maar in de kelder gezet zodat ze toch zeker niet zouden springen. Ik denk dat het een slecht flesje was (een groene van vedett). Of zou er iets anders zijn?

Hhangt ervan hoe jij je flesjes spoelt. Normaal kunnen flesjes wel wat druk aan. Flesje openspringen wil 9 van de 10 zeggen dat er een infectie is ingekropen of dat de fles niet helemaal proper was... Hoe maak jij je flesjes proper?

segtom

Eerst allemaal gekuist met caustic en daarna laten staan en dag van het brouwen uitgespoeld met warm water en daarna een badje met oxi en laten uitlekken en dan afgevuld. Van het flesje wast alleen de bodem nog heel. De rest lag allemaal in kleine splinters rondom.

pieterwannes

Citaat van: segtom op 31-07-2012  13:07 uEerst allemaal gekuist met caustic en daarna laten staan en dag van het brouwen uitgespoeld met warm water en daarna een badje met oxi en laten uitlekken en dan afgevuld. Van het flesje wast alleen de bodem nog heel. De rest lag allemaal in kleine splinters rondom.

Das straf... Ik kijk elk flesje wel na op hardnekkig vuil want soms zijn er flesjes die niet proper te krijgen zijn. Die gaan bij mij rechtstreeks weg.

segtom

Ja ik heb zo ook allemaal gecheckt. Misschien gewoon zwak glas of ergens toch een scheurtje ingezeten. De flesjes waren niet nieuw gekocht eh.

segtom

segtom

Zo net terug van het OBBK en een mooie 7e plaats behaald met dit bier 79 punten.

Niet slecht voor een 3e brouwsel in mijn leven :D

RGeraads

Citaat van: segtom op 15-09-2012  19:10 uZo net terug van het OBBK en een mooie 7e plaats behaald met dit bier 79 punten.

Niet slecht voor een 3e brouwsel in mijn leven :D

Dat is zeker niet slecht, top gedaan!

segtom

Dank je :) Ik had het ook niet verwacht op zo hoog te eindigen.

Aart

Mooie etiketten! Hoe druk je die af?

segtom

Via beerlabelizer of via word de etiketten er in geplakt als afbeelding.

Aart

En print je dan thuis met inktprinter of laat je het bij de drukker afdrukken?

segtom

Met een laserkleurenprinter heb ik dat gedaan ;)

Vergelijkbare Topics (7)

8545

Gestart door oranjeboombiertje

Reacties: 43
Gelezen: 12243

29-06-2008 23:28 u
door oranjeboombiertje
43756

Reacties: 2
Gelezen: 594

28156

Reacties: 5
Gelezen: 2416

16204

Gestart door Erick

Reacties: 43
Gelezen: 10491

09-12-2010 22:12 u
door Erick
38853

Reacties: 15
Gelezen: 3070

30973

Gestart door Biermagneet

Reacties: 6
Gelezen: 3188

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.