Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Citra IPA

Gestart door segtom, 09-06-2012 20:43 u

Vorige topic - Volgende topic

segtom

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptipa 100% citrahop
Kenmerkcitra
Brouwdatum9/06/2012
BiertypeIndia Pale Ale
Aantal liters20
Gewenst begin SG1066 (7,2 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement70,4%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater33,6 liter
Maischdikte3,8 l/kg
Maischwater24,6 liter
Spoelwater11,1 liter
Kooktijd60 minuten
Berekende kleur27 EBC (Dan A. Morey)
Berekende bitterheid60 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pale ale mout (Maris Otter)92,9 %6018 gr4 EBC
Caramünch 170 EBC7,1 %463 gr170 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
citrahop15,0 %87 gr10 minuten53 EBU
citrahop15,0 %100 gr1 minuten7 EBU
citrahop15,0 %43 gr0 minuten0 EBU

Opmerkingenlaatste hopgift er in als het vuur uit is en 30min laten weken

Gist
OmschrijvingWaarde
Gistsoort
Gist toegevoegd alsGiststarter
Volume starter0 ml
Beluchtingstijd0 uur
Temperatuur giststarter0°C

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
165°C40 minuten3,8 l/kg
272°C20 minuten3,8 l/kg
378°C5 minuten3,8 l/kg

Bij dezen een receptje met 100% ipa , weet niet welke gist ik het beste kan gebruiken en mouten ben ik ook niet zeker van iemand een mening en verbeteringen?

De Citra is 15% alfazuur heb het ingegeven in BrouwVisie zo en zal van Van der Kooy komen.

RGeraads

Als ik dit recept zo bekijk lijkt het me sterk dat je op 20 liter met zulke hoeveelheden hop met 15% alfazuren maar op 60 ebu uitkomt. Ik kan het momenteel even niet narekenen, maar heb daar mijn twijfels bij. Verder ken ik de Citra hop niet dus kan verder geen inschatting geven omtrent het resultaat.

segtom

Ja ik weet het ook niet. Heb een boekje met een recept in maar de Citra is daar 13 dus heb ik de hoeveelheden wat verminderd want die Van van der Kooy is 15. Misschien komt het omdat de laatste stap 0 staat maar dat de hop nog wel 30 min in het afkoelend wort ligt (die laatste gift) en daarom ook deze post natuurlijk Citra staat ook nog niet in BrouwVisie.

RGeraads

Zie nu pas dat die eerste hopgift op 10 min. voor eind koken wordt toegevoegd. Het lijkt mij persoonlijk too much en ik denk dat je bij aanvang koken beter wat toe kan voegen, zodat je minder hop hoeft te gebruiken.

segtom

Ja ik vond het ook raar. Maar zo stond het toch in het boek en anders is het op 59 min (de 2e gift) op 50 min (1e gift) en de 3e blijft gelijkt. Wat tussen haakjes staat is de gift die het nu is. Ik heb nog nooit een IPA gemaakt daarom dus ik stelde me wel vragen bij hoor. Ik zal nog even wachten wat de andere zeggen en het aanpassen. Zoek ook nog een goede gist.

RGeraads

De US-05 is een hele cleane, neutrale gist van Amerikaanse komaf. Hier behaal ik altijd goede resultaten mee.

segtom

Ok dat is al een kanshebber dus. :)

Herman

Wat een hopverkwistend schema. Je kunt de Citra toch gewoon langer koken en minder Citra gebruiken. Uit welk boek heb je dit wonderlijke recept?

Persoonlijk houd ik wel van Citra, maar 100% Citra is mij te veel van het goede. Je hebt m.i. inderdaad caramout nodig als tegenhanger, maar die heb je ook staan. Caramunich 170 ken ik niet, maar zal wel wat gebrande karamel opleveren.

segtom

Zelf Bier Brouwen van Brian Kunath. Er stond caramout 60 lovibond in. Ja dat hopschema is raar vond ik ook.

William

Cara 60L is onze cara 120.

segtom

Ah ik dacht 170 ebc, zal ik al aanpassen ;)

Cees

Ik hanteer voor 'eenvoudige' IPAs heel vaak een schema qua hopgiften van 60 - 15 - 0 minuten. En daar behaal ik lekkere resultaten mee, maar dat is voor ieder persoonlijk natuurlijk. Wat ik dan doe, is:

Op 60 minuten een hoeveelheid hop dat overeenkomt met 50 a 60 IBU (hangt beetje af van hoe zwaar je bier is en hoe bitter je het wil).
Op 15 minuten voor einde kook ongeveer 1 a 2 g/L (wat meestal uitkomt op ca 10 tot 20 IBU extra).
Op 0 minuten 2 g/L. Dan lekker zsm koelen, er komt een prima aroma in je bier dan.
Voor nog mooier aroma, kun je altijd nog kiezen om extra te drooghoppen.

Alles aan te passen naar eigen voorkeur natuurlijk :-)

segtom

Het zou mijn eerste IPA worden die dus alle voorstellen zijn welkom :)

segtom

Bij dezen weer een update. Wat zou het geven als ik hier nog eens maischhop toepas of heeft dit geen extra waarde meer?

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptipa 100% citrahop
Kenmerkcitra
Brouwdatum9/06/2013
BiertypeIndia Pale Ale
Aantal liters10
Gewenst begin SG1066 (7,2 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement70,4%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater19,0 liter
Maischdikte3,8 l/kg
Maischwater12,6 liter
Spoelwater11,1 liter
Kooktijd60 minuten
Berekende kleur22 EBC (Dan A. Morey)
Berekende bitterheid51 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pale ale mout (Maris Otter)92,9 %3082 gr4 EBC
Caramünch type 27,1 %237 gr110 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
citrahop16,0 %4 gr60 minuten15 EBU
citrahop16,0 %4 gr10 minuten5 EBU
citrahop16,0 %4 gr0 minuten0 EBU
citrahop16,0 %4 gr30 minuten11 EBU
citrahop16,0 %4 gr25 minuten10 EBU
citrahop16,0 %4 gr20 minuten9 EBU
citrahop16,0 %4 gr5 minuten3 EBU
citrahop16,0 %20 grKoud hop0 EBU

Opmerkingenlaatste hopgift er in als het vuur uit is en 30min laten weken

Gist
OmschrijvingWaarde
Gistsoort1469 West yorkshire ale
Gist toegevoegd als

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
165°C40 minuten3,8 l/kg
272°C20 minuten3,8 l/kg
378°C5 minuten3,8 l/kg

Herman

Citaat van: segtom op 14-06-2012  17:23 uBij dezen weer een update. Wat zou het geven als ik hier nog eens maischhop toepas of heeft dit geen extra waarde meer?
Houd het maar gewoon, dan doe je al gek genoeg ;) Ik zie het nut van maischhoppen niet in.

Waarom zo vaak Citra toevoegen? Kan die tabel niet op volgorde?

segtom

Ik wel een IPA met enkel Citra. Lijkt me best wel lekker en iemand zei me om het te verdelen over 60-30-25-10-5-0 (30 min laten weken) - koudhop zodat je een mooier hoparoma hebt door de verschillende toevoegingen op andere tijdstippen. Of dit zo is weet ik natuurlijk niet daar ik dit voor het eerst ga doen.

Herman

Ach, je hebt ook zoiets als continu hoppen. 120 of 90 minutes bieren van Dogfish head bijvoorbeeld. Met dit schema bereik je volgens mij bijna net zo iets. Gewoon doen hoor, laat je niet door mij weerhouden. Ik vind alleen de volgorde wat raar 60-10-0-30-25... minuten. Ligt dat aan de manier van invoeren? (ik gebruik promash en daar klik je eenvoudig op de kolom om te sorteren op bv minuten).

Succes met brouwen!

segtom

Ja staat niet gesorteerd . Was nog aan het aanpassen geweest.

Uyleman

Dus zo te lezen alleen maisch hop toevoeging, geen drooghop?

segtom

Wel drooghoppen. Maischhoppen vraag ik mij af of het enige meerwaarde biedt.

Uyleman

Maar gooi je ook bij de lagering nog hop erbij? Of alleen de 30 minuten weken (vervliegen dan de meesten hoparomas niet weg door het pruttellende waterslot??)

segtom

Nog 20 g koudhop er bij tijdens het lageren ook. Die hop die er 30 min in weken gooi ik er bij net voor ik het vuur uitzet en laat deze dan nog 30 min met alle andere hop in het wort waarna ik begin met koelen.

Adrie

Citaat van: Uyleman op 15-06-2012  12:50 uMaar gooi je ook bij de lagering nog hop erbij? Of alleen de 30 minuten weken (vervliegen dan de meesten hoparomas niet weg door het pruttellende waterslot??)

Nee hoor. Het meeste blijft gelukkig gewoon in het bier. Bij het koken verlies je een stuk meer.

Wat niet wegneemt dat koudhoppen nog een aardige extra dimensie kan geven.

segtom

Dus zo dat laten weken en nog eens koudhoppen is zeker een positief punt qua hopdimensie in je bier? Heb je nog andere tips voor mijn eerste IPA Adrie?

Adrie

Citaat van: segtom op 15-06-2012  13:23 uDus zo dat laten weken en nog eens koudhoppen is zeker een positief punt qua hopdimensie in je bier? Heb je nog andere tips voor mijn eerste IPA Adrie?

Nou, dat 30 minuten heet weken voor koelen weet ik nog zo net niet. Ik voeg ook regelmatig hop toe bij vlam uit, maar dan ga ik wel meteen koelen. Dat geeft ook een mooi hoparoma.

Vergelijkbare Topics (7)

38853

Reacties: 15
Gelezen: 3054

30973

Gestart door Biermagneet

Reacties: 6
Gelezen: 3166

21233

Gestart door Jorre

Reacties: 9
Gelezen: 2180

41631

Reacties: 1
Gelezen: 769

33311

Reacties: 1
Gelezen: 1634

25792

Gestart door segtom

Reacties: 7
Gelezen: 3319

8545

Gestart door oranjeboombiertje

Reacties: 43
Gelezen: 12220

29-06-2008 23:28 u
door oranjeboombiertje

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.