Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Baldrick Bitter

Gestart door Adrie, 18-05-2012 20:50 u

Vorige topic - Volgende topic

Adrie

Eindelijk ben ik er aan toe gekomen om een pak bijzondere Wyeast gist uit te proberen. Al vorig jaar had ik de West Yorkshire Ale gist gekocht en die lag nog steeds te wachten in de koelkast. Deze gist is naar verluid een van de beste Engelse gisten, dus ik ben heel benieuwd.

Om de gist uit te testen leek me een simpele Engelse Bitter het meest geschikt. Bovendien houd ik wel van bier met weinig alcohol tijdens warme zomerdagen.

Hier het recept:

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
KenmerkWP080
Naam receptBaldrick Bitter
Brouwdatum19-05-2012
BiertypeBitter
Volume27.0 l
Gewenst begin SG1.040 SG
Berekende kleur24 EBC
Berekende bitterheid35 IBU

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Brouwzaalrendement75.0 %
Beslagdikte5.3 l/kg
Maischwater24.00 l
Spoelwater11.68 l
Kooktijd90 min.

Ingrediënten
HoeveelheidNaamType% / IBU
0.239 kgCrystal mout (150 EBC)Mout5.3 %
0.042 kgPale Chocolate mout (600 EBC)Mout0.9 %
4.220 kgPale mout, Maris Otter (14 EBC)Mout93.8 %
37.4 gChallenger (7.0 % @ 60 min.)Hop28.0 IBU
27.0 gE.K. Goldings (4.9 % @ 1 min.)Hop0.6 IBU
27.0 gFuggles (3.5 % @ 20 min.)Hop6.1 IBU
4.00 gCaSO4brouwzoutmaischen
4.00 mlMelkzuurbrouwzoutmaischen
1.00 gMgSO4brouwzoutmaischen
6.00 gIers mosklaringsmiddelkoken
1 pakWest Yorkshire Alebovengist
20.000 lGedemineraliseerd waterWater
4.000 lWater uit ZutphenWater

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Versuikering67.0 °C1 min.75 min.5.3 l/kg

Ondertussen staat het bier al te gisten bij 19 graden. Ik hoop dat ie binnen een week is uitgegist, zodat ik daarna nog een weekje een fustje op druk kan zetten om mee te nemen naar het ONK.

De slurry van dit bier wil ik gebruiken voor de Percy Porter.

RobinB

Oeh!
Is dat een nieuwe layout van de BrouwHulp-recept-uitdraai?

Niet echt overzichtelijk met alle ingrediënten en toevoegingen door elkaar. Lijkt wel een beetje op beersmith, en das niet echt een compliment... :-\

Het bier lijkt me daarentegen wèl lekker! :)

Adrie

Citaat van: RobinB op 18-05-2012  21:25 uOeh!
Is dat een nieuwe layout van de BrouwHulp-recept-uitdraai?

Niet echt overzichtelijk met alle ingrediënten en toevoegingen door elkaar. Lijkt wel een beetje op beersmith, en das niet echt een compliment... :-\

Het is een test, inderdaad. En ik ben er zelf ook niet tevreden over.

Citaat van: RobinB op 18-05-2012  21:25 uHet bier lijkt me daarentegen wèl lekker! :)

En dat is het belangrijkst.

MO

Ik vind de ingredienten en hulpstoffen lijst wel erg mooi. Compact en compleet.

En wat een bitter zal dit worden. Hij lijkt me heerlijk. Ik hoop dat het bier drinkbaar is op het ONK. Wat een geluk dat ik daar weer een keer bij kan zijn.

2 juni al toch?

Oscar

Citaat van: MO op 18-05-2012  22:19 uIk vind de ingrediënten en hulpstoffen lijst wel erg mooi. Compact en compleet.

Ikke niet.. niet overzichtelijk zeker niet die mee kooktijden met @jes...  :duimonder:

Citaat van: MO op 18-05-2012  22:19 uWat een geluk dat ik daar weer een keer bij kan zijn.
2 juni al toch?

Ja Gezellig! Leuk dat je er weer eens bij bent... :) :)

stoffel2

Ik volg het misschien niet volledig maar waarom gebruik je gedemineraliseerd water?

Oscar

Citaat van: stoffel2 op 18-05-2012  22:46 uIk volg het misschien niet volledig maar waarom gebruik je gedemineraliseerd water?

Om er daarna weer brouwzouten aan toe te kunnen voegen. Een beetje geneuzel in de marge. Uiteindelijk zul je het verschil bijna niet proeven... ;)

De-Geert

Ik heb die gist wel eens gebruikt voor mijn Twisted Bitter. en was er wel tevreden over. Het bier was lekker, maar niet heel erg uitgesproken.
De gist is wel een echte "top-cropper", en vlokt nauwelijks uit.

Als je brouwzouten weergeeft, is het dan niet interessanter om de samenstelling na behandeling te geven?
Ik vind de opmaak overigens wel mooi overzichtelijk.

Adrie

Citaat van: Oscar op 18-05-2012  22:58 uOm er daarna weer brouwzouten aan toe te kunnen voegen. Een beetje geneuzel in de marge. Uiteindelijk zul je het verschil bijna niet proeven... ;)

Amateur!

stoffel2

Minimaliseer je dan de invloed op de smaak van andere zouten (je gebruikt enkel CaSO4 en MgSO4) Adrie?

Adrie

Citaat van: stoffel2 op 19-05-2012  13:09 uMinimaliseer je dan de invloed op de smaak van andere zouten (je gebruikt enkel CaSO4 en MgSO4) Adrie?

In Zutphen zit veel chloride en weinig sulfaat in het brouwwater. Bovendien zit er aardig wat bicarbonaat in. Door osmosewater te gebruiken, verlaag ik het bicarbonaatgehalte, waardoor ik bij het maischen de juiste pH krijg. Door calciumsulfaat en magnesiumsulfaat toe te voegen verlaag ik de pH nog een beetje verder en zorg ik voor een betere sulfaat/chlorideverhouding in het bier. Sulfaat accentueert bitterheid en chloride accentueert zoetheid. In dit bittere bier ligt de balans nu meer richting sulfaat en dat is wat ik wilde.

Adrie

Hier dan nogmaals het recept, nu met watersamenstelling.

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
KenmerkWP080
Naam receptBaldrick Bitter
Brouwdatum19-05-2012
BiertypeBitter
Volume27.0 l
Gewenst begin SG1.040 SG
Berekende kleur24 EBC
Berekende bitterheid35 IBU
Brouwzaalrendement75.0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
[row][row][row][row][row]
HoeveelheidIngrediënt
20.000 lGedemineraliseerd water4.000 lWater uit Zutphen1.00 gMgSO44.00 mlMelkzuur4.00 gCaSO411.69 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
48 mg/l6 mg/l10 mg/l33 mg/l16 mg/l116 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4.220 kgPale mout, Maris OtterThomas Fawcett & Sons14 EBC93.8 %
0.239 kgCrystal moutThomas Fawcett & Sons150 EBC5.3 %
0.042 kgPale Chocolate moutThomas Fawcett & Sons600 EBC0.9 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Versuikering67.0 °C1 min.75 min.5.3 l/kg

Hop
HoeveelheidNaam% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
37.4 gChallenger7.0 %60 min.27.9 IBU
27.0 gFuggles3.5 %20 min.6.1 IBU
27.0 gE.K. Goldings4.9 %1 min.0.6 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamtypeGebruik
6.00 gIers mosklaringsmiddelkoken

Gist
HoeveelheidNaamtype
1 pak(ken)West Yorkshire Alebovengist

Adrie

Gisteravond heb ik het bier op fust gezet. Toch maar geen 10 liter Heinekenvat gevuld voor het ONK. Ik kan deze namelijk thuis niet tappen en ik denk niet dat ie op komt op het ONK, gezien de hoeveelheid bier die er meestal is. Heeft er misschien iemand nog een tappunt met een aansluiting voor een Cornelius vat over?

De smaak is prima. Eigenlijk lijkt ie sterk op de Engelse bitters die ik op het Britse eiland heb geproefd. De gist is niet zo heel uitgesproken, maar geeft wel een subtiel Engels gistprofiel.

Kleine_Schriek

Citaat van: Adrie op 29-05-2012  09:30 uGisteravond heb ik het bier op fust gezet. Toch maar geen 10 liter Heinekenvat gevuld voor het ONK. Ik kan deze namelijk thuis niet tappen en ik denk niet dat ie op komt op het ONK, gezien de hoeveelheid bier die er meestal is. Heeft er misschien iemand nog een tappunt met een aansluiting voor een Cornelius vat over?

De smaak is prima. Eigenlijk lijkt ie sterk op de Engelse bitters die ik op het Britse eiland heb geproefd. De gist is niet zo heel uitgesproken, maar geeft wel een subtiel Engels gistprofiel.
Ik heb 2 tappunten op mijn droogkoeler en maar 1 bier. Als we voor beide tappunten CO2 van Oscar kunnen krijgen, dan kan ie eraan ;-) Ik neem alle benodigde slangen en cornelius NC koppeling wel mee. Alleen de fles CO2 mist bij mij...

Adrie

Citaat van: Kleine_Schriek op 29-05-2012  09:40 uIk heb 2 tappunten op mijn droogkoeler en maar 1 bier. Als we voor beide tappunten CO2 van Oscar kunnen krijgen, dan kan ie eraan ;-) Ik neem alle benodigde slangen en cornelius NC koppeling wel mee. Alleen de fles CO2 mist bij mij...

Prachtig! Bedankt!

Monkey

Citaat van: Adrie op 29-05-2012  09:30 uGisteravond heb ik het bier op fust gezet.

Wat was de schijnbare vergistingsgraad?

Ik heb deze gist laatst voor een IPA met begin s.g. van 1.067 gebruikt en kwam op 70% (eind s.g. 1.020). Had iets droger gemogen, ik kan me voorstellen dat hij voor een bitter wel goed is.

Adrie

Citaat van: Monkey op 29-05-2012  18:47 uWat was de schijnbare vergistingsgraad?

Ik heb deze gist laatst voor een IPA met begin s.g. van 1.067 gebruikt en kwam op 70% (eind s.g. 1.020). Had iets droger gemogen, ik kan me voorstellen dat hij voor een bitter wel goed is.

De schijnbare vergistingsgraad was 77,5%. eind SG was 1,009. BrouwHulp voorspelde 1,011.

Oscar

Citaat van: Adrie op 29-05-2012  09:30 uHeeft er misschien iemand nog een tappunt met een aansluiting voor een Cornelius vat over?

Neem je slangetjes en koppelingen maar mee. Dan komt het wel goed. ;)

Vergelijkbare Topics (7)

4188

Reacties: 23
Gelezen: 7311

20490

Gestart door BBA

Reacties: 11
Gelezen: 4456

17774

Gestart door gerbenH

Reacties: 15
Gelezen: 5170

14861

Gestart door William

Reacties: 27
Gelezen: 8781

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.